Gå til innhold

Video uttak fra HP Photosmart R927

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et HP Photosmart R927 som jeg gjerne önsker å koble til en Phillips DVD spiller som har både analog video og DV firewire inntak. Siden min dockingstasjon bare har USB utgang, sitter jeg fast. Har hört om en alternativ dockingstajson som gir kobling mot TV, men det er alt jeg vet. Er det noen som vet om måter der jeg kan få overfört bilder og filmer til DVD spilleren direkte fra kameraet?

Hilsen Loffa;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg har et HP Photosmart R927 som jeg gjerne önsker å koble til en Phillips DVD spiller som har både analog video og DV firewire inntak. Siden min dockingstasjon bare har USB utgang, sitter jeg fast. Har hört om en alternativ dockingstajson som gir kobling mot TV, men det er alt jeg vet. Er det noen som vet om måter der jeg kan få overfört bilder og filmer til DVD spilleren direkte fra kameraet?

Hilsen Loffa;)

6190726[/snapback]

Hei!

Det du trenger kan være denne:

HP Docking

Den er trådløs (802.11 b/g) og har spor for SD-minnekort.

Vet ikke akkurat om jeg vil kalle det å henge etter?

Lykke til!

Lenke til kommentar

Mangel på TV ut på selve kameraet, vil jeg kalle å henge etter. Sist gang jeg hørte om dette, var på et Casio kamera for 2-3 år siden. I tillegg har Nikon hatt trådløs wifi av samme standard innebygget i sine Coolpix P kamera en stund allerede. Canon har et Ixus med wifi.

Hadde dockingen fulgt med som standard, hadde jeg vært imponert.

Lenke til kommentar
Mangel på TV ut på selve kameraet, vil jeg kalle å henge etter. Sist gang jeg hørte om dette, var på et Casio kamera for 2-3 år siden. I tillegg har Nikon hatt trådløs wifi av samme standard innebygget i sine Coolpix P kamera en stund allerede. Canon har et Ixus med wifi.

Hadde dockingen fulgt med som standard, hadde jeg vært imponert.

6209989[/snapback]

Hei Afseth!

Joda, TV ut på selve kameraet hadde vært kjekt det. Jeg hadde det på mitt første kamera, et Coolpix 800 fra 1999. Så man skulle tro HP kjenner teknologien! :)

Men jeg mener at løsningen med dockingen er snop, har selv et HP R818 (som forøvrig selges med docking, ekstra batteri og veske).

Dockingen er kjekk fordi den lader kameraet når du setter det i, i tillegg kan du lade et ekstra batteri i dockingen uavhengig om kameraet er koblet til. Så har den naturligvis utgang for TV, egen knapp for overføring direkte til printer eller PC, fjernkontroll ved visning på TV.

Ser at den nye dockingen til HP som jeg ga link til over har trådløst og et spor for SD-minnekort pluss de tingene jeg nevnte over. Fine greier!

Ja, jeg har med meg dockingen i bæreveska sammen med laptopen. Det går helt fint.

Lenke til kommentar

Docking er sikkert fint, men saken her var at man måtte kjøpe en docking utenom, altså i tillegg til kamera, for å få Tv-ut. Man må altså betale ekstra for å få tv-ut (som er standard på alle andre kamera) og wifi (som er begynt å komme som standard på enkelte kamera).

Ellers er min personlige mening at docking er unødvendig mye styr. En separat lader til batteriet, samt en enkel USB kabel for overføring av bilder, er mye mer hensiktsmessig. Noen grunner:

*Man slipper å klattlade batteriet bare man skal overføre bilder. Spesielt i begynnelsen av batteriets levetid, er det viktig å "trimme" batteriet de første gangene det lades slik at det oppnår full kapasitet. Altså lades helt ut og helt opp hver gang.

*For overføring slipper man å ta med hele dockingen et sted... man kan klare seg med en liten kabel, og slipper selve dockingenheten, strømkabel til denne og kabel fra denne til PC'n. Noen dockingstasjoner har til og med egen strømforsyning, noe som fører til en ekstra klump og enda en strømkabel.

*Man kan ha batteriladeren hvor som helst... den behøver ikke å måtte stå ved datamaskinen, fordi dockingen jo skal brukes til overføring av bilder. Derfor må den stå ved datamaskinen selv om du bare skal lade batteriet.

*De færreste dockingstasjoner har mulighet for lading av batteriet separat. Derfor er kameraet låst når du lader batteriet, og mye av fordelene med et ekstra batteri (bruke et batteri mens det andre lades) blir borte. Ser at denne HP dockingen som Digilars snakker om har det, men det er en av få.

Det er fordeler med docking også, som at du slipper å måtte lade batteriet etter at du har overført bilder, eller slipper å vente på at batteriet lades til du kan overføre bilder. Men nettopp derfor er kombinasjonen ekstern lader og en liten minnekortleser meget bra. Ettersom minnekortleser er både raskere og bedre enn å bruke kameraet til overføring av bilder, er det unødvendig med en stor dockingstasjon når alt man bruker den til er lading av batteriet.

Jeg mener altså at en dockingstasjon gjør ting unødvendig tungvindt, og låser deg til unødvendige ting når alt du kunne klart deg med, var en bitteliten batterilader og en liten minnekortleser. Minnekortlesere finnes jo faktisk også i interne versjoner som kan settes der du har CD og DVD rom spillerne dine.

Men det er altså min mening. Andre har sikkert andre meninger :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Slik er det i grunnen med det meste; delte meninger om hva som er bra.

Afseth synes det er enklere å huske på å ta med seg to enheter ("en bitteliten batterilader og en liten minnekortleser") enn å ta med seg "en stor dockingstasjon".

Jeg uttaler meg ut fra erfaring med ett bestemt produkt, min dockingstasjon til HP R818 måler 13x5 cm og veier noen få gram. Jeg kjøpte HP R818 fordi dockingen, ekstra batteri og bæreveske var inkludert i prisen. 2.600,- hos Siba i januar 2006.

Dockingen har følgende funksjoner:

- overfører bilder til PC'en (et utmerket program følger med)

- overfører bilder via PC direkte til skriveren

- lader opp batteriet som står i kameraet, mens kameraet står i dockingen

- man kan ha med dockingen hvor som helst, den lader opp batteri som du setter i en egen slot uavhengig av kameraet, og uavhengig av PC'en. Du kan lade opp der hvor du har tilgang på strøm

- Viser bilder på TV (fjernkontroll følger med), uavhengig av PC'en

- kameraet kan stå i dockingen uten batteri i, dermed slipper man "klattlading"

Hvordan dette "låser deg til unødvendige ting" vet ikke jeg. Alt du trenger er dockingen med strømkabel og usb-kabel. Du får løst alle behov, alt integrert i en pakke.

Dette gjelder den "gamle" HP-dockingen som jeg har. Den nye har som vi var inne på egen slot for SD-kort og trådløst nett i tillegg....

Jeg er meget fornøyd med HP sitt produkt (både kamera og docking), mulig at andre dockingløsninger er store og tungvinte.

Lenke til kommentar

Bare for å fortsette motargumentasjonen :)

min dockingstasjon til HP R818 måler 13x5 cm og veier noen få gram. Jeg kjøpte HP R818 fordi dockingen, ekstra batteri og bæreveske var inkludert i prisen. 2.600,- hos Siba i januar 2006.
Min gamle 4 år gamle lader til ixus'en er 8x4cm. Nye ladere er betydelig mindre og lettere. USB kabelen er like stor som den som følger docken, tenker jeg. Ang pris. Nå får du Coolpix P2 til under 2000 kroner. Den har trådløs overføring i kameraet, mulighet for direkteutskrift fra kameraet og MEGET gode bilder. Vinner jevnt over HP på bildekvalitet.
Dockingen har følgende funksjoner:

- overfører bilder til PC'en (et utmerket program følger med)

- overfører bilder via PC direkte til skriveren

De fleste kamera har innebygget utskriftsfunksjon. Bare koble kamera til skriveren med medfølgende USB kabel, og skriv ut bilder uten bruk av verken PC eller dockingstasjon.

- lader opp batteriet som står i kameraet, mens kameraet står i dockingen

Jeg ser faktisk få fordeler med å lade batteriet i selve kamera. Har man minnekortleser, er det en fullstendig unødvendig funksjon. Men hvis man skal overføre bilder, får man gjort to ting på en gang. Det er jo smart.

- man kan ha med dockingen hvor som helst, den lader opp batteri som du setter i en egen slot uavhengig av kameraet, og uavhengig av PC'en. Du kan lade opp der hvor du har tilgang på strøm
Det kan en vanlig lader gjøre også. De fleste dockinger har ikke denne funksjonen... der MÅ batteriet lades i kameraet. HP dockingen er smart på den måten.
- Viser bilder på TV (fjernkontroll følger med), uavhengig av PC'en

Dette gjøres rett fra kameraet hos alle andre produsenter, uavhengig av både PC og docking. Men det er ikke alltid det følger med fjernkontroll da. Men da kan man sitte med kameraet i hånden og styre direkte med kameraet. Sitter man ikke mer enn et par meter fra TV'n går det bra.

- kameraet kan stå i dockingen uten batteri i, dermed slipper man "klattlading"
Det er smart, men ikke alle dockinger støtter dette.
Hvordan dette "låser deg til unødvendige ting" vet ikke jeg. Alt du trenger er dockingen med strømkabel og usb-kabel. Du får løst alle behov, alt integrert i en pakke.
Det er forklart i forrige innlegg, og delvis i dette innlegget. Visning på TV krever docking, lading krever at laderen står ved PC'n (enda en strømkabel ved PC'n, som om det ikke var nok der fra før), krever PC og docking for overføring direkte til skriver, krever docking for wifi overføring til PC, krever docking og ikke bare en enkel kabel for vanlig overføring til PC osv...
Dette gjelder den "gamle" HP-dockingen som jeg har. Den nye har som vi var inne på egen slot for SD-kort og trådløst nett i tillegg....
Som sagt har flere kamera innebygget trådløs overføring uten bruk av docking. Da kan man overføre bilder "on the fly" mens man tar de. SD slot er greit nok, den fungerer vel som minnekortleser, så man slipper å bruke kamera til dette. Men som sagt lønner det seg med kortleser uansett. Koster 100-200 kroner.
Lenke til kommentar

Bare for å fortsette motargumentasjonen :)

Min gamle 4 år gamle lader til ixus'en er 8x4cm. Nye ladere er betydelig mindre og lettere. USB kabelen er like stor som den som følger docken, tenker jeg. Ang pris. Nå får du Coolpix P2 til under 2000 kroner. Den har trådløs overføring i kameraet, mulighet for direkteutskrift fra kameraet og MEGET gode bilder. Vinner jevnt over HP på bildekvalitet.

Diglars svarer:

Vet ikke hvor du finner Coolpix P2 til under 2.000,-, den billigste jeg fant i farta var på mpx.no til 2.588,-. P2 har ikke 5x optisk zoom (36-180mm), det har HP R818 med sin Pentax-linse. P2 har ikke helmanuelle instillinger. Det har HP R818. Med P2 følger ikke ekstra batteri og veske (og docking ;)), det gjør det med HP R818.

Men poenget med mine svar var ikke å sammenligne HP R818 med P2, det var det Afseth som startet. Poenget var at jeg mener dockingen til HP er svært nyttig og god.

Dette gjøres rett fra kameraet hos alle andre produsenter, uavhengig av både PC og docking. Men det er ikke alltid det følger med fjernkontroll da. Men da kan man sitte med kameraet i hånden og styre direkte med kameraet. Sitter man ikke mer enn et par meter fra TV'n går det bra.

Digilars svarer:

De fleste sitter vel mer enn et par meter fra TV'en da. Så fjernkontrollen er nyttig, sammen med dockingen.

Det er forklart i forrige innlegg, og delvis i dette innlegget. Visning på TV krever docking, lading krever at laderen står ved PC'n (enda en strømkabel ved PC'n, som om det ikke var nok der fra før), krever PC og docking for overføring direkte til skriver, krever docking for wifi overføring til PC, krever docking og ikke bare en enkel kabel for vanlig overføring til PC osv....

Digilars svarer:

Her får Afseth det til å høre ut som om at man trenger flere forskjellige dockinger og en haug med ledninger.

Får å gjenta (til det kjedsommelige): HP's docking, for det er den vi snakker om her, har en strømkabel og en USB-kabel. Thats it. Dockingen er liten og lett, og utfører alle de funksjoner som jeg har nevnt over.

Lading krever ikke at dockingen står ved PC'en. Hvor har du det fra, Afseth?

Ja, dockingen kreves for å gjøre alle de handlingene Afseth nevner her, men har du dockingen så går det utmerket og er svært enkelt. Man bare setter kameraet rett i dockingen, trykker på en knapp, så er overføringen til enten PC eller printer i gang.

Det er en stor fordel å kunne lade et ekstra batteri i dockingen uavhengig av kameraet. Det gjør HP's docking.

Den klattlader heller ikke batteriet i kameraet hvis du tar det ut før du setter det i dockingen.

Her kommer aldri Afseth og Digilars til å bli enige, så jeg avslutter diskusjonen her.

6211932[/snapback]

Lenke til kommentar

Nei, det er jo bare bra vi har forskjellige synspunkter på om docking er bra eller ikke. Det jeg mente med at man med docking må lade kamera ved PC'n, er at dockingen gjerne står her fordi det er her man overfører bilder til datamaskinen. Ellers må man dra med seg docking og strømkabel et annet sted. En ekstern lader kan stå diskre et helt annet sted hele tiden uten å behøve flytting.

Mener heller ikke at man trenger flere dockingstasjoner. Poenget er at mye av det en docking gjør, kan man på andre kamera uten docking, gjøre med enten en liten kabel, eller uten behov for noe som helst annet enn selve kamera. F.eks direkteprint til skriver uten bruk av PC, eller wifi overføring til PC.

Ang Coolpix P2 og pris... jeg har solgt mange Coolpix P2 til under 2000 kroner i dag :)

Lenke til kommentar
Nei, det er jo bare bra vi har forskjellige synspunkter på om docking er bra eller ikke. Det jeg mente med at man med docking må lade kamera ved PC'n, er at dockingen gjerne står her fordi det er her man overfører bilder til datamaskinen. Ellers må man dra med seg docking og strømkabel et annet sted. En ekstern lader kan stå diskre et helt annet sted hele tiden uten å behøve flytting.

Mener heller ikke at man trenger flere dockingstasjoner. Poenget er at mye av det en docking gjør, kan man på andre kamera uten docking, gjøre med enten en liten kabel, eller uten behov for noe som helst annet enn selve kamera. F.eks direkteprint til skriver uten bruk av PC, eller wifi overføring til PC.

Ang Coolpix P2 og pris... jeg har solgt mange Coolpix P2 til under 2000 kroner i dag :)

6216155[/snapback]

Og jeg som hadde avsluttet diskusjonen... :)

Jeg "drar" ikke på dockingen og strømkabel, den er så lett at jeg tar den gladelig med meg. F.eks. når jeg skal vise bilder på TV'en, på reise, osv.

Tipper at Afseth's eksterne lader og minnekortleser også må flyttes på ved reise.

Bare for å klargjøre antall kabler som er nødvendige:

en ekstern lader har èn kabel, en minnkortleser har èn kabel, totalt to kabler. HP's docking har èn strømkabel og èn USB-kabel, totalt to kabler. :)

Jeg glemte tidligere i diskusjonen å fortelle at dockingen selvfølgelig kan kobles direkte til en skriver, slik at man kan skrive ut bilder hvor som helst. Uten PC.

En fordel til med dockingen: man slipper å ta ut minnekortet fra kameraet for å sette det i en minnekortleser og overføre bilder til PC. Det blir fort slitasje både på kort men kanskje aller mest på luka til kameraet der minnekortet står. Jeg har foreløpig klart meg godt med ett 512 MB kort, og det har ikke vært ute av kameraet hittil.

Som dere skjønner er jeg svært godt fornøyd med HP's løsning, og har ingen problemer med å anbefale HP R818 med docking. Det har ihvertfall fungert utmerket for meg hittil, både på reise og hjemme.

Afseth, butikken du jobber i har en veldig god pris på Coolpix P2! Billigste P2 jeg fant på nettet i går var som sagt 2.588,- hos MPX. Det er heller ingen tvil om at P2 er et godt digitalkamera. Det er også HP R818.

Om man liker docking eller ei, ja det har vi skjønt er en smakssak. Så får det være opp til hver enkelt å velge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...