Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows 2000 server installering

Anbefalte innlegg

Da var det paa tide med ny Windows 2000 Server installasjon. Jeg trenger hjelp vedroerende innmelding og tilkobling av domener og slikt. Alle PCene er koblet til nett, alle har fungerende internettilkobling, og serveren som kjoerer Windows 2000 Server er ogsaa paa plass.

Noen som har kjennskap til hvordan jeg setter opp et domene "steg for steg " paa serveren? Naar jeg proever aa foelge den automatiske set-up guiden som starter opp sammen med maskinen, faar jeg melding om at en eller flere servere eksisterer i nettverket og at jeg maa kontakte administratoren. Dette er ikke riktig siden dette er en ny installasjon, og alle andre PCene er ment aa vaere klienter.

Som sagt, serveren kjoerer Windows 2000 Server, og klientene kjoerer Windows XP. (Beklager men jeg sitter paa et amerikansk tastatur saa jeg faar ikke skrevet ordentlig norsk)

Meget takk og jeg haaper paa fortest mulig svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Serveren driver og installerer AD naa... er veldig spent paa hvordan det kommer til aa gaa, siden leverandoeren er Tele2, og da maa du ha bridge modus paa switchen eller routeren... dette betyr at serveren maa gi ut IP adresser til alle andre PCene selv? (altsaa opptre som DNS server?)

Dette her var ikke noe jeg skjoente med en gang, men den artikkelen var til veldig stor hjelp.. kommer tilbake med en post om 5-10 minutter.

Takk Patz.

Lenke til kommentar

Bah, gikk ikke bra. Fant ut at alle 3 klient PCene har ganske saa forskjellige IP adresser:

193.216.168.204 PC1 (gateway 193.216.168.1)

193.216.171.208 PC2 (gateway 193.216.168.1)

193.217.19.12 PC3 (gateway 193.217.18.1)

Naar jeg satte opp serveren etter den sidens anvisning, fikk jeg ikke internett til aa fungere paa serveren. Og jeg lurte paa hvorfor klientene har ganske saa forskjellige IP adresser? I hjemmenettverket mitt gaar dem alle under 192.168.x.x og bare èn gateway 192.168.1.254

Switchen som brukes er HP Procurve 2124 (24 porters) og jeg vet ikke noe som helst om den, siden jeg har overtatt denne jobben etter en som har proevd aa sette opp dette foer.

Noen som kan hjelpe videre? :(

(Forresten, er det mulig at jeg bare bruker en Workgroup i stedet for domene? Synes dette begynner aa bli litt fiklete)

>EDIT: Kom paa enda en ting... dette kommer til aa fungere, bare jeg finner ut hvordan jeg gir serveren og klientene faste IP adresser, noe som i mine oeyne ser umulig ut med den switchen der. Det er ikke noe router i bildet her, bare en switch...

Endret av dejanV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...