Gjest medlem-16183 Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Hallo, finnes det internal resisted 6v MC coiler? Er det helt nødvendig å ha en "resistor" på MC'en min? Kan jeg ikke lage en hjemmesnekra en av denne Bilder av ledningsnett viser at den er koblet til i mellom bryteren og frontlykten for så å ha en ledning som skal på jording. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Motstander (resistorer) får du kjøpt på f.eks http://elfa.se og http://shop.baso.no Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Du tror ikke at det kanskje er regulatoren du er ute etter da? Mangler du den, så vil lyset lyse i takt med turtallet, helt til pæra går... Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Regulatoren...Hmm, det er den enheten som ser ut som en kjøleribbe som konverterer ac til dc eller omvendt? I deleboka står det: Resister, I manualen står det Resistor 20W 8 Ohm. :!: Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Da er du nok ute etter en helt vanlig motstand på 8Ohm, som skal tåle 20W. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Men hvorfor er den jordet? Er det mulig å få tak i en som har jording? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Har du ikke en slik resistor fra før, slik at du vet hvordan den ser ut? Ser ingen umiddelbar funksjon til jordingen, dersom den er fra kappen av resistoren til jord. Kan du ta bilde av tegningen din så vi kan se hvordan den ser ut`? Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Da kommer bilde. litt uklart men burde holde. finner dere ut av det eller? Endret 29. mai 2006 av medlem-16183 Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Bump: Noen kan vel hjelpe meg? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Har du koblingsskjema til sykkelen, og hvilken sykkel er det? Endret 29. mai 2006 av Patz Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Har koblings skjema, og sykkelen er en 1981 Kawasaki KH100. Endret 29. mai 2006 av medlem-16183 Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Hehe, tror Patz mente om du kunne legge det ut her... Det blir vanskelig å hjelpe nå man ikke har peiling på hva den går til og hvor den kommer fra. Fint om du også kan komme med det offisielle navnet på komponenten. Er det "internal resisted 6v MC coiler"? "Coiler" høres ikke ut som noe engelsk ord. Selv om komponenten er "internally resisted" er det jo ikke dermed sagt at det er en vanlig motstand... Endret 29. mai 2006 av gamleerik Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) er ingen motor ekspert, men en coil er en spole (endingen *er som var lagt på var nok en blanding av norsk og engelsk). og denne spolen er nok den som er beregnet for å lage høyspenning til tennpluggene til motoren. Det er altså ingen motstand du skal ha, men en spole... edit: hmm... leste hvor du hadde funnet ut at den var koblet, så det er kanskje ikke til tenningen denne spolen er alike vell da, men det er nok en spole... Endret 29. mai 2006 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
Patz Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Det kan da se ut som om det er varenummer ZZ-004967 på http://mc-deler.no du skal ha tak i, den er utgått derfra dog. EDIT: Du kan jo prøve å ringe Vartdal for å høre om de har delenummer på den, så du kan spore den opp på nettet. Om den vises som en helt vanlig resistor i koblingsskjemaet så kan du bare bestille en vanlig motstand fra Elfa. Endret 30. mai 2006 av Patz Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) Takker. Men ingen som vet hvorfor den har en tredje ledning som er jording? bildet i koblings skjemaet er: Edit: Skal få ordnet stort bilde av koblings skjemaet i morgen. Endret 31. mai 2006 av medlem-16183 Lenke til kommentar
Patz Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) EDIT: Slettet. Endret 31. mai 2006 av Patz Lenke til kommentar
Oksnes Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Dette med en motstand framme på rammen var vanlig frem til rundt 1980 på både Kawasaki kh 100 og Yamaha rs100 og helt sikkert andre japanske sykler.Kortest vei ifra hovedlys pæren. Om en ser på tegningen ser en som oftest at langlyset er koblet til denne større motstanden.Større i fysisk størrelse ikke i ohm.( 2-8, ohm)Den den andre enden går så til jord .på rammen.)Antakelig var langlyset mere i bruk den tiden når lyset var slått på.(Ikke påbudt om dagen tidligere.)Dette tok overspenningen ifra hovedlyspæren.Bak var det ofte brukt 7 volts pærer. Bruk helst ikke 12 volt større treghet når du bremser.Men de 7 v.pærene er bortimot umulig og få tak i i dag.Dengang var lade spenningsrele en større og dyrere sak.Større end dagens kombinerte spenning og likerettings små alu bokser med kjøleribber på.Derfor denne store motstanden.Likerettingen foregikk med en eller flere firkantede plater 1960 tallet og før.En "ekte"likeretter.Senere kom den reine dioden.Dette motstand systemet sliter antakelig mere på spolene( Varmgang oppbrent lakk/isolasjon .At du må vikle om en og annen spole SELV er bare en hyggelig aveksling. Magnetismen i svinghjulet er noe annet.Men det skal finnes en igjen i dette landet som fortsatt oppigjenmmagnetiserer svinghjul.Og det finnes en oppskrift på laging av stor elektromagnet på nettet.Du får også kjøpe Tesla meter til måling av magnetisismen.Eller kjøp fabrikknytt svinghjul bytt til konisk senter.3 spoler 3 eller 6 magneter. 2 spoler 2-4 magneter.Naglet på.Og ett godt tips dobbel eller trippel loddet jording på hovedlyspæren.Da er det tilnærmet som 12 volts lyseffekt.Som jeg ser det prøv og holde systemet mest mulig originalt.Det kommer gjerne folk etter deg som vil se hvordan oldefar sin motorsykkel virket. Johnny Oksnes April 2021. 1 Lenke til kommentar
TwoFace Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Oksnes skrev (9 minutter siden): Dette med en motstand framme på rammen var vanlig frem til rundt 1980 på både Kawasaki kh 100 og Yamaha rs100 og helt sikkert andre japanske sykler.Kortest vei ifra hovedlys pæren. Om en ser på tegningen ser en som oftest at langlyset er koblet til denne større motstanden.Større i fysisk størrelse ikke i ohm.( 2-8, ohm)Den den andre enden går så til jord .på rammen.)Antakelig var langlyset mere i bruk den tiden når lyset var slått på.(Ikke påbudt om dagen tidligere.)Dette tok overspenningen ifra hovedlyspæren.Bak var det ofte brukt 7 volts pærer. Bruk helst ikke 12 volt større treghet når du bremser.Men de 7 v.pærene er bortimot umulig og få tak i i dag.Dengang var lade spenningsrele en større og dyrere sak.Større end dagens kombinerte spenning og likerettings små alu bokser med kjøleribber på.Derfor denne store motstanden.Likerettingen foregikk med en eller flere firkantede plater 1960 tallet og før.En "ekte"likeretter.Senere kom den reine dioden.Dette motstand systemet sliter antakelig mere på spolene( Varmgang oppbrent lakk/isolasjon .At du må vikle om en og annen spole SELV er bare en hyggelig aveksling. Magnetismen i svinghjulet er noe annet.Men det skal finnes en igjen i dette landet som fortsatt oppigjenmmagnetiserer svinghjul.Og det finnes en oppskrift på laging av stor elektromagnet på nettet.Du får også kjøpe Tesla meter til måling av magnetisismen.Eller kjøp fabrikknytt svinghjul bytt til konisk senter.3 spoler 3 eller 6 magneter. 2 spoler 2-4 magneter.Naglet på.Og ett godt tips dobbel eller trippel loddet jording på hovedlyspæren.Da er det tilnærmet som 12 volts lyseffekt.Som jeg ser det prøv og holde systemet mest mulig originalt.Det kommer gjerne folk etter deg som vil se hvordan oldefar sin motorsykkel virket. Johnny Oksnes April 2021. Imponerende å svare på en tråd som snart er 15år gammel, siden siste innlegg. Lenke til kommentar
Oksnes Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Jo riktig det Gammelt emne men fortsatt ett problem.Det eksisterer nemlig rundt ett halvt hundre registrerte sykler av det merket og årsmodell i dag i April 2021.Kawasaki KH 100 -1970-80 samt enda flere av andre merker med tilsvarende problemer med lyset.Har du litt teknisk interesse vil du se at det er en mengde måter og reparere problemene på.Altså problemene er det samme og like aktuelt som for 15 år siden.Om 20-30 år fra nå av eller mere vil fortsatt den siden ha verdi.Det står også litt om andre ting.Les bare om magnetismen i svinghjulet.Den minker for hvert år.Også på dagens sykler.Her står det om hva en kan gjøre.Se på skrivet som hjelp til folk som fortsatt reparerer egne ting.Mange mener at gamle ting bør kastes til fordel for nytt....Jeg mener noe annet.Johnny Oksnes 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå