Gå til innhold

Filmene blir "strekete"...hjelp

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bruker Pinnacle Studio Plus 10.5.2, men når jeg er ferdig med å redigere det jeg har lagt inn fra mitt DV kamera og skal komprimere (eller rendre, vet ikke helt hva det heter) det, så blir slutt resultatet lite bra. Filmen blir på en måte strekete når ting beveger seg på bildet, det henger på en måte igjen...hvis noen skjønner hva jeg mener :ermm:

Jeg har prøvd det meste - har prøvd å "capture" i DV og i MPEG, så har jeg utifra det prøvd å komprimere det vidre til AVI, DivX, MPEG 1/2/4 men ingenting virker.

Noen som har noe forslag?

p.s. Når jeg importerer video med "Windows Movie Maker" og komprimerer det derifra, så virker det helt fint...

mvh $ig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg bruker Pinnacle Studio Plus 10.5.2, men når jeg er ferdig med å redigere det jeg har lagt inn fra mitt DV kamera og skal komprimere (eller rendre, vet ikke helt hva det heter) det, så blir slutt resultatet lite bra. Filmen blir på en måte strekete når ting beveger seg på bildet, det henger på en måte igjen...hvis noen skjønner hva jeg mener :ermm:

Jeg har prøvd det meste - har prøvd å "capture" i DV og i MPEG, så har jeg utifra det prøvd å komprimere det vidre til AVI, DivX, MPEG 1/2/4 men ingenting virker.

Noen som har noe forslag?

p.s. Når jeg importerer video med "Windows Movie Maker" og komprimerer det derifra, så virker det helt fint...

mvh $ig

6189734[/snapback]

Har samme problem sjøl med at rendringa blir streket hvis man komprimerer den. Jeg regner med at der er på grunn av at datastømmen fra DV filmen er beregnet til at man skal lage DVD film av den. For det går fint an å rippe den DVD'en man lager selv, da blir det strekfritt. Det er det eneste jeg har fått til å funke i hvert fall. :)

Edit: Jeg bruker Sony Vegas 5 til redigering

Endret av smevog
Lenke til kommentar
Det er fordi DV-video er interlaced, og er berekna på visning på TVar, ikkje PC-skjermar. Eit søk i forumet viser deg fleire trådar om emnet.

6190409[/snapback]

hmm, men er det ingen måte å fikkse dette på? jeg mener, det funker jo fint med Windows Movie Maker?

en annen ting, hvis jeg redigerer den ferdig og brenner den ut på DVD så vil den ikke være interlaced på TVen? selv om den er det når jeg viser den på PCen?

mvh $ig

Lenke til kommentar

Grunnen til at det ikkje vert interlaca om du komprimerer via WMM er truleg at WMM deinterlacer automatisk. Kan sikkert gjere det via Studio òg, sjå om du finn ein stad der du kan velge Progressive under eksporteringa.

Om du redigerer ferdig og brenner på DVD vil det ikkje vere interlaca på TVen nei, ettersom TVen er laga for å vise interlaca bilete. PCen er laga for å vise progressive bilete, og ein opplevere difor ofte interlacing på PC. For å forstå kva interlacing er (om du ikkje veit det allereie), les på Wikipedia eller 100fps.com.

Endret av incanus
Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Kan ikkje so enormt mykje om dette, so får håpe nokon retter meg om eg skriv feil.

1. Det vil alltid dukke opp interlace når man redigerer på en pc? Men det er ikke noe farlig fordi det forsvinner når man spiller av videoen på en TV?
Ein vil til vanleg ikkje sjå det i redigeringsprogrammet, men om ein ikkje gjer noko med videoen (deinterlacer, halverer storleiken e.l.) vil ein ofte sjå interlace-striper på ein PC. Dette avheng òg litt av korleis avspelaren takler interlaca video.

Om ein brenn det til DVD treng ein ikkje bry seg om det.

2. Vil en DVD man har brent, med hjemme redigert video funke på PC uten at det er interlace? Eller er det så å si umulig å spille av en film man har redigert, på PC uten at det dukker opp interlace?

Korleis Windows Media Player gjer det med DVDar er eg ikkje sikker på, men program som VLC og BSPlayer kan deinterlace video medan dei speler det av.

3. Må man brenne filmen man har redigert, rett fra redigeringsprogrammet til DVD, eller kan man komprimere den til video fil på PC først så over til DVD og det vil funke på TV uten at det er interlace?
Du kan eksportere som DV AVI og konvertere filene i eit anna program. Vil verte det same som å brenne direkte frå redigeringsprogram.

5. Hvorfor i h***** finnes interlace?
Er ei etterleving etter eldre TV-teknologi. "Vanlege" TVar (altso ikkje LCD/plasma-TVar) teikner ikkje heile biletet kvar gong biletet vert oppdatert, men ei og ei linje. Av ulike grunnar vart det gjort slik at apparatet fyrst teikna linje 1,3,5,7 osb. og på neste runde teikna linje 2,4,6,8 osb. Slik fekk ein 50 halve bilete, eller 25 heile bilete i sekundet. Sjå Wikipedia. Det vart gjort for å redusere bandbreidda utan å ofre oppløysning eller oppdateringsfrekvens. Endret av incanus
Lenke til kommentar

Man kan kanskje her tilføye at hensikten med 50 halvbilder er å redusere flimmer, fordi øyet oppfatter det som flimmer hvis det er færre enn 70 bilder i sekundet. Med en bildefrekvens på 50 halvbilder i sekundet nærmer man seg altså grensen for synlig flimmer. På kino ordnes det ved at hver bilde vises tre ganger etter hverandre, slik at det tilsynelatende er 72 bilder i sekundet. Dermed null flimmer på kino, litt flimmer på PAL-TV'er og litt mindre flimmer på amerikansk NTSC, som opererer med nesten 60 halvbilder i sekundet.

Ved å deinterlace oppnår man å slippe streker på PC-skjermen, men får til gjengjeld litt dårligerere kvalitet på TV-skjermen. Så det hele avhenger vel i grunnen av i hvilket medium man hovedsakelig vil vise produktet sitt.

Lenke til kommentar
Kan ikkje so enormt mykje om dette, so får håpe nokon retter meg om eg skriv feil.

1. Det vil alltid dukke opp interlace når man redigerer på en pc? Men det er ikke noe farlig fordi det forsvinner når man spiller av videoen på en TV?
Ein vil til vanleg ikkje sjå det i redigeringsprogrammet, men om ein ikkje gjer noko med videoen (deinterlacer, halverer storleiken e.l.) vil ein ofte sjå interlace-striper på ein PC. Dette avheng òg litt av korleis avspelaren takler interlaca video.

2. Vil en DVD man har brent, med hjemme redigert video funke på PC uten at det er interlace? Eller er det så å si umulig å spille av en film man har redigert, på PC uten at det dukker opp interlace?

Korleis Windows Media Player gjer det med DVDar er eg ikkje sikker på, men program som VLC og BSPlayer kan deinterlace video medan dei speler det av.

3. Må man brenne filmen man har redigert, rett fra redigeringsprogrammet til DVD, eller kan man komprimere den til video fil på PC først så over til DVD og det vil funke på TV uten at det er interlace?
Du kan eksportere som DV AVI og konvertere filene i eit anna program. Vil verte det same som å brenne direkte frå redigeringsprogram.

Er ei etterleving etter eldre TV-teknologi. "Vanlege" TVar (altso ikkje LCD/plasma-TVar) teikner ikkje heile biletet kvar gong biletet vert oppdatert, men ei og ei linje. Av ulike grunnar vart det gjort slik at apparatet fyrst teikna linje 1,3,5,7 osb. og på neste runde teikna linje 2,4,6,8 osb. Slik fekk ein 50 halve bilete, eller 25 heile bilete i sekundet. Sjå Wikipedia. Det vart gjort for å redusere bandbreidda utan å ofre oppløysning eller oppdateringsfrekvens.

6192616[/snapback]

takk for bra svar!

Man kan kanskje her tilføye at hensikten med 50 halvbilder er å redusere flimmer, fordi øyet oppfatter det som flimmer hvis det er færre enn 70 bilder i sekundet. Med en bildefrekvens på 50 halvbilder i sekundet nærmer man seg altså grensen for synlig flimmer. På kino ordnes det ved at hver bilde vises tre ganger etter hverandre, slik at det tilsynelatende er 72 bilder i sekundet. Dermed null flimmer på kino, litt flimmer på PAL-TV'er og litt mindre flimmer på amerikansk NTSC, som opererer med nesten 60 halvbilder i sekundet.

Ved å deinterlace oppnår man å slippe streker på PC-skjermen, men får til gjengjeld litt dårligerere kvalitet på TV-skjermen. Så det hele avhenger vel i grunnen av i hvilket medium man  hovedsakelig vil vise produktet sitt.

6193156[/snapback]

Jeg skal i hovedsak vise filmen min på TV - hva burde opsettet mitt være når jeg komprimerer den da? Skal jeg bruke DivX, AVI, MPEG osv?

mvh $ig

Lenke til kommentar
På TV via DVD? Då må videoen verte konvertert til MPEG2 ein eller annan gong i prosessen. Anten i redigeringsprogrammet eller i det programmet du bruker til å lage DVDen (om du bruker eit anna program enn redigeringsprogrammet).

6194786[/snapback]

alright, thx!

Lenke til kommentar

Hei. Har hatt det samme problemet. Men da ekspoterte jeg video fra Adobe Premiere til navnpåfil.avi. Da ble filmen strekete slik du beskriver. Det jeg gjorde for å løse problemet, var å endre på videoinstillingene i Adobe Premiere. Det stod på NTSC og 29 frames i programmet. Jeg satt til PAL 25 frames istedefor, og alt løste seg.

Lenke til kommentar

Er ei etterleving etter eldre TV-teknologi. "Vanlege" TVar (altso ikkje LCD/plasma-TVar) teikner ikkje heile biletet kvar gong biletet vert oppdatert, men ei og ei linje. Av ulike grunnar vart det gjort slik at apparatet fyrst teikna linje 1,3,5,7 osb. og på neste runde teikna linje 2,4,6,8 osb. Slik fekk ein 50 halve bilete, eller 25 heile bilete i sekundet. Sjå Wikipedia. Det vart gjort for å redusere bandbreidda utan å ofre oppløysning eller oppdateringsfrekvens.

6192616[/snapback]

Lenke til kommentar

:hmm:

6192616[/snapback]

:hmm: Er akkurat ferdig med et prosjekt i Premiere Elements 2 og skal brenne prosjektet til dvd. Hvordan vil dvd-spilleren i min bærbare pc handtere interlace-striper når jeg kobler den til en lcd-projektor med en skjermkabel? Blir dette som å vise film fra en vanlig dvd-spiller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...