Gå til innhold

Komplett's priser på Demovare - Feilpriset?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Lenge var det tildels svært gode kjøp å gjøre fra Kompletts Demolager.. og en av annen vare kan fremdeles være gode kjøp..

 

I det siste har det "tatt helt av".. med "reduksjoner" fra pris fullverdig vare på noen få prosent (NB.. svært mange hk f.eks. kommer uten noesomhelst tilbehør).

Nå synes jeg det er på plass å vise hvor "grotesk" utviklingen har vært..

 

Ref. "Demovare->Komponenter"..

 

Et stk. Pentium D 940 til kr. 3.545.

 

Samme vare hos PS-Data (fullpris) kr. 2.010.

 

AMD 4000+ til kr. 3.390.

 

Samme CPU hos PS-Data kr.2.745.

 

Det virker nå som det er "pengegribber" som styrer Komplett... :thumbdown:

 

PS og Edit:

OK. det var grelle eksempler, men det var for å understreke en negativ utvikling jeg her observert over tid... Slik holder ihvertfall ikke PS-Data på.. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo hende at de setter pris manuelt på demovaren og etterhvert når den ikke blir solgt, går den ordinære varen forbi (nedover) i pris.

 

F.eks at denne prisen blir satt ned 30% på demovaren i forhold til original. Etterhvert går originalvaren ned i pris, men demovaren blir ikke oppdatert på samme måte. Dermed følger ikke demovaren prisnedgangen på dataprodukter.

Lenke til kommentar

Komplett har lenge vært helt elendige på demovarer. Gidder ikke engang sjekke det lenger... Bare se på harddiskene, samtlige størrelser finner du billigere i prisguiden, eller til og med som nyvarer på komplett...

 

Men det som er provoserende er jo at noen kan bli lurt til å betale dyrt for gammelt ræl.........

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kan jo hende at de setter pris manuelt på demovaren og etterhvert når den ikke blir solgt, går den ordinære varen forbi (nedover) i pris.

 

F.eks at denne prisen blir satt ned 30% på demovaren i forhold til original. Etterhvert går originalvaren ned i pris, men demovaren blir ikke oppdatert på samme måte. Dermed følger ikke demovaren prisnedgangen på dataprodukter.

6188735[/snapback]

 

Nope... Dette er "nye" demovarer som ble lagt ut igår/idag..

For Komplett's skyld håper jeg det dreier seg om feilprising..

Poenget mitt var/er at prisene på demovarer har "klatret" jevnt og trutt oppover.. særlig etter innføring av ny "layout" på web-sider.. som kanskje sammenfaller med ny eierstruktrur/hardere økonomistyring...

Er vel kanskje en vanlig utvilkling for firma/selskap som har vokst seg så store som Komplett har gjort.. :hmm:

 

Edit:

Eksemplet med 940'en er jo omtrent som de grelleste eksemplene på QXL..

Selv om det har vært prisnedgang på 9n0-serien så legger du bare ikke ut en vare innkjøpt til høyere pris fra produsent i håp om at en "uopplyst stakkar" kjøper varen.. fordi det liksom skal være "tilbudsvare"..:mad:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Netshop har ennå en 1557 barebone liggende til 5000 kroner samme pris i et år, så det er vel ikke bare komplett som ikke henger helt med!

6188821[/snapback]

 

Ja du kan sikkert lete fram tilsvarende "uhyrligheter" hos f.eks. Mpx, men det jeg tar opp i denne tråden er en generell utvikling.. hos Komplett.. ikke en og annen "hyllevarmer" hos andre Webshops.

Har f.eks. aldri sett noe slikt forekomme hos PS-Data..

Lenke til kommentar

Her må jeg bare si meg 100% enig. Komplett sitt demosalg synes jeg i lengre tid har vært en vits.

 

Varer uten tilbehør til nesten nypris. Pføy. Det er også en noe større sjanse for at enkelte demovarer har skader som ikke er opplyst, eller som ikke har blitt funnet av personalet som har sjekket varen.

 

Det skal sies at komplett ikke er alene med høye priser på demovarer, men de er definitivt en av de værste "skurkene" på området.

 

Et lite hint til diverse butikker om de skulle lese dette. Billige demovarer fører ofte til impulskjøp, og da hiver man gjerne noe non-demo oppi handlekorgen i samme sleng.

Lenke til kommentar

Hadde vært fint om disse butikkene hadde rydda litt opp i demovareseksjonene og gitt en pris som faktisk er en god del lavere enn orginalpris, da hadde jo folk kjøpt. Regner med at poenget med en demovareseksjon er å få unna varer som de ikke kan selge til full pris, og det er ikke akkurat noe sjakktrekk å selge de så dyrt at de bare blir liggende og går ytteligere ned i verdi.

Lenke til kommentar

Har kjøpt endel Demovarer opp gjennom åra og vil si att feil % på de varene er stor

50% ca på hovedkort er min erfaring.

På "Nye" ting er det sjelden feil synnes jeg.

Har kuttet ut demovarer tror rett og slett for att det ikke lønner seg med alle de problemene , kostandene og ergelsene det ofte drar med seg..

Skulle det hatt noe for seg med demovarer burte det vært 50% avslag på pris.

Lenke til kommentar
Tipper det rett og slett er skrivefeil; 4000+ Boxed koster jo 2890,- hos Komplett, da tviler jeg på at de selger samme prosessor demobrukt til 3390,-

6188704[/snapback]

 

Det er sansynligvis snakk om varer som har vært liggende som demovarer en lengre stund. I mellomtiden har prisene på de orignale varene fallt (noe som tross alt skjer ofte og raskt i datamarkedet). Da har ikke prisene på demovarene autoamtisk blirr justert.

 

Det er selvfølgeig en svaket i kompletts system. De burde jo heller hatt en funksjon som gjorde at de solgt demovarene for f.eks. 80% av gjeldene nypris på produktet (altså autoamtisk justert). Men besvisst overprising tror jeg neppe her er tilfellet. Kontakter du dem og ber om en pris (og samtidig peker på nyprisen), så gir de deg helt sikkert et fair tilbud på delene. Værre er det nok ikke.

 

Om det er lurt å kjøpe demovvarer blir en helt annen diskusjon :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tipper det rett og slett er skrivefeil; 4000+ Boxed koster jo 2890,- hos Komplett, da tviler jeg på at de selger samme prosessor demobrukt til 3390,-

6188704[/snapback]

 

Det er sansynligvis snakk om varer som har vært liggende som demovarer en lengre stund. I mellomtiden har prisene på de orignale varene fallt (noe som tross alt skjer ofte og raskt i datamarkedet). Da har ikke prisene på demovarene autoamtisk blirr justert.

Jeg svarte på det litt lenger oppe her... Dette dreier seg om helt "nye" demovarer.. som ble lagt inn i rett kategori ila siste 48timer.

 

Det er selvfølgeig en svaket i kompletts system. De burde jo heller hatt en funksjon som gjorde at de solgt demovarene for f.eks. 80% av gjeldene nypris på produktet (altså autoamtisk justert). Men besvisst overprising tror jeg neppe her er tilfellet. Kontakter du dem og ber om en pris (og samtidig peker på nyprisen), så gir de deg helt sikkert et fair tilbud på delene. Værre er det nok ikke.

 

 

Det har du nok rett i..., men som sagt.. demovare (på komplett) er generelt sett ikke de gode tilbudene de engang var.. :(

 

Om det er lurt å kjøpe demovvarer blir en helt annen diskusjon :)

 

6192919[/snapback]

 

Jeg vil si at jeg har gjort en del gode kjøp av demovare på Komplett tidligere (særlig skjermkort... og tildels hovedkort).. og er derfor naturlig nok sjokkert over de ekstreme eksemplene i negativ retning jeg ville vise til med denne tråden.

Lenke til kommentar

Hei og takk for interessen for våre demo-produkter.

 

Det er to mulige årsaker til hva som har skjedd her.

 

1). Det er verdens slemmeste/sleipeste "pengegribber" som har tatt over Komplett som TL1000S mener. Dette kan godt være sant, vi har i en tråd tidligere tatt på oss skylden for det meste av slemme ting, men demopriser skulle selvfølgelig også stått der...

 

2). Vi har ikke vært flinke nok til å sette riktige priser.

 

Hva som er riktig er opp til hver og en å avgjøre.

 

Uansett så tar vi et ekstra "røsk" på mandag og får justert noen priser (ja, nedover) på bakgrunn av tilbakemeldingene deres. Da blir det mulighet til litt kjøp for dere og mulighet for litt salg for oss, forhåpentligvis blir alle litt lykkeligere.

 

mvh

"Pengegribbene" ;)

 

PS. Årsaken til at noen demo-produkter enkelte ganger får justert prisen ned en-til-to dager etter at det blir lagt ut, er at det er forskjellige personer som legger produktene på web'en og som setter "dagspris" på produktene.

 

PPS. Hvis man ser produkter som er åpenbart feilpriset fremover, så send oss gjerne en mail eller PM, så skal vi se på det. Harddisker til 1,- blir derimot vanskelig...

 

PPPS. "Blackninja" har et svært godt poeng i sitt innlegg (nr. 776). Vi skal absolutt forsøke å forbedre oss på oppdateringene fremover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takker for svaret Komplett.no, men sarkasme og forsøk på latterligjøring er vel kanskje ikke helt veien å gå.. :thumbdown:

Dere har over tid økt prisene (for mye) på demovarer.. slik at de nå er uforholdsmessig dyre i forhold til nye varer.. Dette gjelder nok særlig undergruppene "hovedkort", "komponenter".. og "skjermkort".. "Herpa" hk uten noe tilbehør skal ikke koste noen få prosent mindre enn nye som ett eksempel (her kan dere godt differensiere mellom de hk som av og til faktisk er "komplett".. kontra de som kun er "nakne" i en antistatisk pose i "grå eske".. :) )

BlackNinja (og Stigma) har ikke (i dette tilfellet) ett godt poeng, da de noe grelle eksemplene jeg viste til med denne tråden på ingen måte har ligget lenge for salg som demovarer..

Ja.. jeg er enig at det må dreie seg om feilprising.. og har nå moderert emnetittel..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S skrev i dag, 13:43

Takker for svaret Komplett.no, men sarkasme og forsøk på latterligjøring er vel kanskje ikke helt veien å gå.. 

Ser poenget. Var et lite forsøk på å være litt morsom, men beklager dersom det det ikke fungerte.

 

Dere har over tid økt prisene (for mye) på demovarer.. slik at de nå er uforholdsmessig dyre i forhold til nye varer.. Dette gjelder nok særlig undergruppene "hovedkort", "komponenter".. og "skjermkort".. "Herpa" hk uten noe tilbehør skal ikke koste noen få prosent mindre enn nye som ett eksempel (her kan dere godt differensiere mellom de hk som av og til faktisk er "komplett".. kontra de som kunn er "nakne" i en antistatisk pose i "grå eske"..

BlackNinja (og Stigma) har ikke (i dette tilfellet) ett godt poeng, da de noe grelle eksemplene jeg viste til med denne tråden på ingen måte har ligget lenge for salg som demovarer..

Ja.. jeg er enig at det må dreie seg om feilprising.. og har nå moderert emnetittel..

Årsaken til dette oppfattes slik kan vi helt sikkert diskutere lenge. Poenget er vel uansett at vi med "for" høye priser på demoprodukter ikke vil selge noe og dere ikke vil kjøpe. Den eneste måten å løse dette på er å redusere prisene og det skal vi gjøre allerede i morgen.

 

Setter stor pris på tilbakemeldingene her som gjør at vi faktisk kan få økt salget av demoprodukter og vi tar gjerne i mot flere forbedringsforslag også i fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Setter stor pris på tilbakemeldingene her som gjør at vi faktisk kan få økt salget av demoprodukter og vi tar gjerne i mot flere forbedringsforslag også i fremtiden.

6194213[/snapback]

 

Selv takk.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det håp om at dere gjør noe med diskprisene også? Som sagt er samtlige disker der dyrere enn tilsvarende størrelse i prisguiden. Og skal man kjøpe en "brukt" disk så bør prisen være bedre enn nypris. Selv om enkelte kjøper uansett, så anser jeg det som uetisk å selge til de prisene....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...