Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

routeren fra nextgentel gir meg plutselig lan ip

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har nextgentel, og har netopia 3351, å jeg har da fjerna nat, brukte denne guiden. Å da bruker jeg serveren til å dele ut nettverks iper, men plutselig av og til om natta når jeg står opp får serveren plutselig "10.0.0.x" ip isteden for den internett ipen den skal ha.

Noen som vet hva feilen kan være da?

Endret av jensens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.. dårlig modem? Nei, jeg vet ikke akkurat hva det er, men har hatt samme problemet på noen dell aksesspunkt. Hvor de plutselig innemellom gikk tilbake til fabrikkinstillinger på ip-adressen. Om jeg så dro ut strømmen, og satt den inn etterpå, så var den plutselig sånn den skulle igjen. Fant aldri noen forklaring på hvorfor. Jeg bare bytta aksesspunktene til noe litt mer stabilt.

Lenke til kommentar
Heisann.

Jeg har nextgentel, og har netopia 3351, å jeg har da fjerna nat, brukte denne guiden. Å da bruker jeg serveren til å dele ut nettverks iper, men plutselig av og til om natta når jeg står opp får serveren plutselig "10.0.0.x" ip isteden for den internett ipen den skal ha.

6188029[/snapback]

Den enkle løsningen er å sette fast IP på nettverkskortet ditt....

Lenke til kommentar
...får serveren plutselig "10.0.0.x" ip isteden for den internett ipen den skal ha.

Rett etter en reboot på routeren så er det ikke uvanlig at du får denne IP-adressen. Det du har lagt inn i Netopia'n er en IP-passthrough-funksjon og når routeren ikke har sync så vil du få tildelt routerens LAN-IP og den er 10.0.0.1. Når routeren har fått koblet seg opp mot NGT så vil denne få sin eksterne IP og IP'n videreformidles til serveren igjen. Skal iallefall virke slik.

Kjør en telnet mot routeren på 10.0.0.1-adressen og sjekk om routeren driver og restarter seg selv. Info finner du under Statistics & Logs -> WAN Event History eller Device Event History.

Lenke til kommentar
Hmm. Tviler igrunn på at modemet blir restarta om natta.
Jeg opplever iallefall det samme fenomenet mot routeren som jeg kjører IP-passthrough-funksjon mot. Etter en reboot av Netopia'n så er public-IP'n 10.0.0.1 på routeren min en stund inntil Netopia'n har fått tildelt sin public-IP og videresendt denne.
Lenke til kommentar
Hmm. Tviler igrunn på at modemet blir restarta om natta.
Jeg opplever iallefall det samme fenomenet mot routeren som jeg kjører IP-passthrough-funksjon mot. Etter en reboot av Netopia'n så er public-IP'n 10.0.0.1 på routeren min en stund inntil Netopia'n har fått tildelt sin public-IP og videresendt denne.

6203360[/snapback]

Jepp, det er restart av modemet, som gjør at serveren får 10.0.0.x ip.

Men finnes det noen måte og få stoppa dette på?

Lenke til kommentar

Nei, men hvis du er avhengig av at serveren har en fast adresse så kan du jo koble en egen router mellom Netopia'n og serveren og la denne gi serveren en fast adresse (f.eks via statisk DHCP). Da må du åpne de rette portene på denne routeren for de tjenestene du kjører på serveren og som skal være tilgjengelig fra internet.

IP-passthrough-funksjon i Netopia'n må da peke mot MAC-adressen på denne routerens WAN-port.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Nei, men hvis du er avhengig av at serveren har en fast adresse så kan du jo koble en egen router mellom Netopia'n og serveren og la denne gi serveren en fast adresse (f.eks via statisk DHCP). Da må du åpne de rette portene på denne routeren for de tjenestene du kjører på serveren og som skal være tilgjengelig fra internet.

IP-passthrough-funksjon i Netopia'n må da peke mot MAC-adressen på denne routerens WAN-port.

6215823[/snapback]

Serveren trenger ikke fast. Er bare irriterende at nettet går ned hver gang den routeren restartes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...