Gå til innhold

Hjelp til valg av RAM.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Planlegger en oppgradering til sokkel AM2.

HK: Asus M2N32SLI Deluxe

SK: Et 7900GT. Vet ikke helt hvilket ennå. Kom gjerne med tips!

CPU: AMD Athlon 64 3500+

RAM: ?

Trenger hjelp å finne RAM som passer. Prisklasse 1000-1500++

På forhånd takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prisklasse 1000-1500++

6187990[/snapback]

... til 1509 kr

6188035[/snapback]

Uansett så sprengte du budsjettet hans Simen :no:

6188038[/snapback]

Ja, med hele 9 -ni- kroner :p

Er det ikke særlig mer ytelse å hente på DDR2-800 brikker?

6188091[/snapback]

Det er ytelse å hente på å øke fra DDR2-667 til DDR2-800, men ikke innenfor dette budsjettet, da det betyr at man må ned fra 2GiB DDR2-667 til 1GiB DDR2-800.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Er det ikke særlig mer ytelse å hente på DDR2-800 brikker?

Vil anbefale å gå for en dual-core CPU så er maskinen mer klar for hva som kommer.. (X2 3800/X2 4000/ X2 4200).

6188091[/snapback]

Takk for svar.

Venter med dual-core til det for alvor begynner å komme programvare skrevet

for den type prosessor. Tenker å bytte prosessor etter et år ca og smelle på et par RAM ekstra og et 7900gt til:)

Derfor lurer jeg på om jeg kanskje burde gå for DDR2-800 brikker nå.

Det er vel slik at en bør ha idientiske brikker når en skal ha frie brikke sammen?

Ellers noen tips om et 7900gt kort? Leser at 7900gt er meget overklokkingsvennlig.

Noen spesielle kort som utmerker seg der? Ser at enkelte klokker kjernen med 100mhz++

Lenke til kommentar

XFX 7900GT kortene skal visst klokke ganske bra har jeg hørt..

Jeg ville gått for dual-core uansett nå, blant annet Oblivion støtter det, og det kommer bare mer og mer fremover nå.

Har hørt at single-core ikke støtter DDR2-800 men kun opp til DDR2-667 så man må ha X2 eller FX til disse for å utnytte de skikkelig (men brikkene er selvsagt bakoverkompitable)...

Lenke til kommentar
XFX 7900GT kortene skal visst klokke ganske bra har jeg hørt..

Jeg ville gått for dual-core uansett nå, blant annet Oblivion støtter det, og det kommer bare mer og mer fremover nå.

Har hørt at single-core ikke støtter DDR2-800 men kun opp til DDR2-667 så man må ha X2 eller FX til disse for å utnytte de skikkelig (men brikkene er selvsagt bakoverkompitable)...

6188652[/snapback]

Har sett det og. Mulig jeg går for XFX.

Er det stor ytelsesforskjell mellom singel og dual-core? Finns

det noe review? Har fremdeles 64-bit flausen friskt i minne. Ikke

akkurat noe ytelses boost å kjøpe 64-bit for 1 1/2 år siden.

I alle fall min erfaring..

Lenke til kommentar

Både 64bit og dobbel kjerne gir en del ekstra ytelse. Det varierer selvfølgelig veldig fra applikasjon til applikasjon hvor mye det hjelper men jeg har inntrykk av at det er verd pengene.

Angående 64bit for 2 år siden så måtte du innstallert et 64bit OS for å få nytte av det. Siden det bare fantes 64bit linux i perioden 2003 til i 2005 så var det selvfølgelig veldig få spill som kunne kjøres i 64bit, og de som kunne det måtte være spesielt programert for 64bit. Ergo ingen ytelseøkning på grunn av 64bit for de aller fleste. I dag har vi 64bit windows så situasjonen er annerledes nå. 64bit hjelper en god del plasser og det hjelper merkbart i en rekke programmer/spill.

Dobbeltkjerne kom i 2005 men da var allerede støtten i windows på plass. Man kunne altså bruke det fra dag 1. Støtten var derimot ganske fraværende i både programmer og spill. Den eneste nytten var dermed at man kunne kjøre flere krevende programmer samtidig uten at noe hang PCen. Driveroptimalisering for doble kjerner kom for rundt et halvt år siden så spill vil ha nytte av doble kjerner selv om ikke spillet støtter det. (en del av jobben i spillet utføres av driveren) Støtte for doble kjerner begynner å bli mer og mer vanlig i selve spillene og programmene nå. Når du kjøper en PC som skal vare et år eller to så vil nytten av doble kjerner øke etter hvert som flere spill og programmer du kjøper vil optimaliseres fo flere kjerner.

Jeg tror altså det kan være et godt kjøp selv om prisene er litt høye ennå og nytten er noe begrenset ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...