Gå til innhold

Husleie, råd og tips

Inc

Anbefalte innlegg

Jeg har en leilighet som skal leies ut, og dette er noe jeg ikke har gjort før.

Skal jeg fakturere husleie?, e-faktura osv..

Bør jeg ta 1mnd forskuddsleie og 2x husleie i depositum?

Hvis personen flytter inn i rundt 20. i en mnd, kan jeg kreve husleie for den mnd eller begynner husleien fra den datoen ?

Bør det skrives leieperiode fra og til?

:hmm:

Endret av regga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flytter han inn 20. så er betalingsdato 20. til 20., eventuelt regne ut hvor mye for den mnd og starte på nytt 01.

1-4mnd depositum, etter hvor ny eller slitt leiligheten er fra før...

e-faktura osv er ikke ditt problem, leietager får et kontonr & en dato for å sette inn leia..

Leiekontrakten bør være spesifikk og standard, du finner mange gode leiekontrakter på nettet... Til dato er ikke nødvendig om det ikke er noe spesielt med leieforholdet, være seg du tror du skal ha leiligheten eget bruk om noen år eller noe kanskje om du leier ut til skoleungdom, at du bare skriver kontrakt for et & et skoleår...

LES HUSLEIELOVEN før du gjør noe som helst, du har flere plikter ovenfor leietager en h*n har ovenfor deg..

http://www.bolignorge.no/husleieloven.shtml

Vær en god husvert...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Takk, da fikk jeg alle svarene og mye til.

edit: Leiligheten er helt ny og husleien blir 5500,- eks strøm. Hva er best å sette depositum til og kan jeg ta en mnd forskudsleie? dvs, 2x husleie ved overtakelse.

Endret av regga
Lenke til kommentar

flytter man inn den 20. så betaler man til 20. neste mnd, å ta leie 2mnd frem i tid har jeg aldri vært borti... Du får jo e mnd frem i tid uansett... Du får pengene du skal ha samme hva, dyrt nok å flytte om man ikke skal betale deg 16500kr i depositum og så 11000kr i leie igjen...

Kanskje ta 10-15k i Depositum og ikke tulle med noe dobbel leie første gang el...

Men pugg loven, og vær hyggelig mot leietageren/ne, MYE større sjanse for at de betaler til rett tid og er hyggelige tilbake... ;)

Lenke til kommentar

Du kan ta leie fra den dagen leiligheten stilles til disposisjon for leietager. At leietager venter 14 dager med å fysisk flytte inn har ingenting med saken å gjøre. For å ha orden på sakene, la første leie gjelde fra dagen leligheten stilles til disp og ut måneden.

Ettersom det er eks. strøm ville jeg satt depositum til 3 x månedsleie (hvis strømregningen er adressert til deg). Hvis strømregningen sendes leietager direkte ville jeg sørge for å bli varslet vhis den ikke betales.

E-faktura? For et enslig utleieforhold. Det koster. Du måtte i tilgfelle ha en avatle med din Bank og leietager. Måtte lage en datafil etter spesifikt format, lever datafilen en gang i måneden og betale for en tjenste som er beregnet for helt annen bruk og dermed vil bli svær dyrt for deg. Lag heller at antall bankgiroer ferdig (du får blanketten i en bokhandel, evt hos Binders e.l.). De finnes i A4-format - så er det bare å lage et dokument i Word som passer blanketten.

Vedr. kontrakt. Benytt standardkontrakt så er du sikker på at vilkårene holder vann. Jeg mener forbrukerrådet har eksempler på standardkontrakter for utleie av bolig. Sjekk evt. sidene til huseiereoreningen.

Lenke til kommentar

Takker. Det med 2x husleie var akkurat fordi å ta leie fra 20 juni til 31 juni er jo ikke akkurat rara greien, å ta leie fra 20 til siste i juni mnd pluss neste mnd = 1mnd og 11dager husleie , da starter leien fra 1. i hver mnd.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke hadde vært øknomisk krise for deg så ville jeg valgt å la de få bo gratis fram til den 1. (hvis de flytter inn noen dager før) Det vil gi et veldig godt inntrykk av deg som utleier og leier vil nok strekke seg langt hvis det skulle skje ett eller annet.

Bare et lite tips :)

Ang det med e-fakutra. Har aldri opplevd sånn når jeg har leid før. Har bare fått utdelt kontonummer og satt inn pengene. Eller, jeg har hatt det en gang før og det var da et firma leide ut. De hadde egne regnskapsfolk til å ta seg av dette.

Lenke til kommentar
Ettersom det er eks. strøm ville jeg satt depositum til 3 x månedsleie (hvis strømregningen er adressert til deg). Hvis strømregningen sendes leietager direkte ville jeg sørge for å bli varslet vhis den ikke betales.

6187971[/snapback]

Denne konklusjonen skjønte jeg ikke...

Når man sier Eks. Strøm så betyr det vel som oftest at leietager har egen måler, eget abonement og husvert ikke har en døyt med det å gjøre...

Men om leietager bare har en måler på sitt forbruk gjennom husverts abo. så kan man vel kanskje ta litt ekstra i depositum for den ekstra risikoen det blir...

Lenke til kommentar
Husk at depositum skal settes inn på sperret konto under begges navn. Verken du eller leietaker kan disponere disse midlene uten den andres samtykke..

6196895[/snapback]

dette koster som regel 500 kroner å lage (bankene skylder på administrative kostnader). Husk å ta med kopi av leiekontrakt og sånn når dere skal lage depositumskontoen...

Lenke til kommentar

Depositums-gebyret er det også husvert som skal betale. Det er relativt vanlig å ta 3mnds depositium, men 1 månedes forskudd, synes jeg ikke noe om. Det er uansett vanlig å betale leien på forskudd. Hvis leietager flytter inn 20. så kan du si at husleien enten skal betales fast den 20., eller du kan si at betalingen starter den 1. hver måned, og første husleie blir på 1 mnds husleie + 1/3 husleie. Husleieperiode fra og til pleier ofte å skremme bort leietagerne. Sett heller oppsigelsestiden til 3mnd. Husk å ikke ta den første og beste som kommer på visning, se personene litt an. Du kan om mulig også spørre etter referanse.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En sankthansbump delux er vel lov :)

En ting til. Nå skal jo leietaker ha bosspann og papirspann, hvem er det som skal betale for det abonnementet? Altså, jeg har ett bosspann på huset som jeg bruker og jeg har ikke fått tildelt flere spann fra kommunen, er dette noen jeg må purre på kommunen? fikk ferdigattest på leilgheten for 5-6 uker siden.

GOD SOMMER!

Endret av regga
Lenke til kommentar

Vanlig at utleier holder med avfallsortering, alle steder jeg har bodd så har vi brukt samme spann som husvert... Vanlig størrelse også...

Ellers så har vi kjørt til gjennbrukstorget også noen ganger frivillig, så vi ikke fyller opp husvertens søppel, er litt dumsnill av og til... :p

God sommer...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nytt problem. Telenor sier de ikke kan levere mer bredbånd hvor jeg bor, dvs, sentralen som leverer er "overblastet" som den er. Riktignok er hele greie under opprusting men dette kan ta tid. Siden jeg sa ja at bredbånd kunne leveres til leiligheten, som nå ikke kan likevel blir jo leietaker forståelig skuffet. Hvilke muligheter er det som en "midlertidig" løsning. (Inntil sentralen utbedres, som det ikke er gitt noen dato på)? Mobilt kontor er for dyrt. Og de nettverkene som er tilgjengelig er låst, mitt eget nettverk kaunne jeg ha brukt, men det har jeg ikke lov til. Så, er det noe som kan hjelpe oss her?

Og helst ikke noe bi-quad antenne for å fange opp signaler 200000 mil vekke :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...