ronnyaa Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Sånn, etter å ha siklet på digital speilrefleks i mange år, kom jeg omsider over ett med standard objektiv, til en ok penge. Så lurer jeg på om noen har noen "nybegynner" tips til meg. Har holdt på med foto i 4 år nå, men kun med kompaktkamera. Var å lekte litt tidligere i kveld, å da fant jeg ut at det ikke er så dumt å endre fokuspunktet, så da var det ihvertfall en lærdom til nå :-) Blir naturbilder stort sett, så dersom noen har gode tips, blir de mottatt med stor takk. Andre glupe tips mottas også, med takk :-) Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 tilykke med det nye legetøj jeg bruger altid midterste fokuspunkt, og servo på autofokus (skal du komponere er det måske smart at bruge den metod hvor det folkuserer når du trykker ½ på knappen og så kan flytte kameraet uden fokus ændres) og blændeprioritet, så jeg kan styre om jeg vil have stor dybdeskarphed, eller hurtigeste lukketid (ved ikke hvor meget du ved om det, men lille tal, lille dybdeskarphed og lille behov for lys og omvendt stort tal, stor skarphed i dybden og stort behov for lys) Jeg har skrevet lidt tommelfingerregler her http://www.naturphoto.dk/Fototips.htm Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) Skal du bli bedre fotograf er du nødt til å tilegne deg kunnskap både i praksis og gjennom teorien, slik som med det meste andre. Sett deg ned og les gjennom fotokompendiet som en bruker her har laget. Prøv ut i praksis as you go along. Du finner mer info her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...l=fotokompendie I tillegg anbefaler jeg denne tråden: Digitalkameraguiden. En grundig innføring Endret 26. mai 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) Fant ut på den "harde måten" at fokus bør være i midten, har alltid hatt det på gamlekameraet, men tenkte ikke på det nå, var bare sugen på å knipse litt. Stod en del fornuftige tips på den siden din, så takk skal du ha :-) EDIT: Fotokompendiet var kjekt, skal lese gjennom det :-) Er ikke helt amatør, så jeg vet litt om hva man skal gjøre for å få bra motiver osv. Det som var mitt poeng med denne tråden var nybegynnertips til EOS350D, men kompendiet var uansett kjekt å ha, så takk for den. Endret 26. mai 2006 av ronnyaa Lenke til kommentar
reisol Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Du kan jo også ta en titt på Fototips.no Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 glad for at høre du kunne bruge det :o) Jeg bruger meget at overbelyse mørke motiver mod lys baggrund og uderbelyse lyse motiver mod mørk ( henholdsvis for at få struktur på det mørke og undgå udbrændte områder på det lyse) Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg bruger meget at overbelyse mørke motiver mod lys baggrund og uderbelyse lyse motiver mod mørk ( henholdsvis for at få struktur på det mørke og undgå udbrændte områder på det lyse) 6186834[/snapback] Du har ikke tilfeldigvis lagt ut noen eksempler på det ? Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 (endret) Næsten alle mine flyvende fugle er taget med overbelysning, og de fleste af de fugle der har hvide områder og mørke baggrund er skudt med underbelysning (hvis jeg nåede at ændre indstillig) en lille artikel om emnet Endret 27. mai 2006 av Kigulu Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Takker så meget for mange fornuftige tips her Da gjenstår det bare å se om jeg får like bra bilder med dette kameraet så jeg fikk på det gamle ;-) Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Her kan du jo hente inspirasjon http://www.photo.net/gallery/photocritique/filter Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Gratulerer med EOS350D , har makan selv!. Anbefaler deg sterkt til å ta en titt på denne linken: http://web.canon.jp/Imaging/enjoydslr/index.html Er en slags gjennomgang av digitale speilrefleks kamera, fra Canon. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Denne siden synes jeg er genial. Er laget for Canon 350D (Rebel XT), men burde funke for andre også. http://www.photoworkshop.com/canon/ Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Det er også lurt å ta en tur til nærmeste gode bokhandel. Der bør du finne en god bok om kreativ fotografering. Når du forstår hva som skjer når du f.eks. blender ned, og skjønner at dette kompenseres med lukkertiden, så er det greit å lese litt om hvordan du kan utnytte denne kunnskapen i praksis. Hvis ikke blir det fort litt som italiensk engelskundervisning. De lærer gramatikken, men ikke hvordan den brukes i praksis. "Disse romerene er gale" -Sitat Obelix. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå