Gå til innhold

Slik får du spill til å gå virkelig glatt!

Anbefalte innlegg

Jeg har nå sett meg lei på folk som i lykkelig uvitenhet spiller med langt fra optimale forhold i spill. Hardwaren er state of the art og de bruker omtrent all sin tid på spilling, likevel sitter de der med default instillingene til skjermkortet, med vsync av og 60hz oppdateringsfrekvens i 3d. Dette gjør at spillopplevelsen blir langt fra optimal!!

Derfor bestemte jeg meg for å lage en liten guide på hvordan du får et spill som går "glatt" til å gå virkelig såpeglatt!

Det er viktig å merke seg at dette ikke er en guide på hvordan få mest mulig ytelse og FPS, men snarere en guide for å oppnå den ultimate glatthetsfølelse i spill.

1. Hardware som takler biffen

Det sier seg selv at man ikke kan få et spill til å føles glatt hvis man får kun gjennomsnittlig 10 fps i et spill... Jeg velger da å sette ned grafikkinnstillinger i spillet for å få det til å gå smooth, mens andre igjen kanskje velger hakking og god bildekvalitet. Er du virkelig uheldig blir det både 10 fps og minimum grafikkinnstillinger.

2. Vsync må PÅ!!

Jeg vet det er mange der ute som av en eller annen grunn tror at vsync er en farlig ting. De ser på FPSen i CS og der ser de at FPS'en er f.eks 60 med vsync på og 100 med vsync av. Da MÅ jo vsync bare være noe tull.... FEIL!!

Først må man ha en viss forståelse av hva vsync er. Vsync har nær sammenheng med oppdateringsfrekvensen på skjermen din. Det vil si at har du en LCD skjerm med 60 hz oppdateringsfrekvens, så vil du kun få 60 fps maks med vsync på. Dette skjer fordi det kun vil rendres en frame synkront med at skjermen din oppdaterer bildet.

Har du derimot vsync av vil skjermkortet pøse på med frames, uavhengig om skjermen din er klar til å vise bildet eller ikke. Det vil si at du kan risikere å få to forskjellige frames i det skjermen faktisk oppdaterer bildet sitt. Da får du det som er kjent som tearing. Det oppfattes som om bildet er delt, eller i form av en bølgeeffekt.

Her kommer poenget mitt: Hva er vitsen med å sende 200 bilder til skjermen når skjermen kun viser 60 bilder i sekundet uansett? Det vil stå 200 fps i spillet, men du ser faktisk bare 60 bilder (med 60 hz). I tillegg vil du få tearing som jeg blir rett og slett bilsyk av, samt at spillet ikke vil føles smooth. Vsync er en ren og skjær nødvendighet dersom du vil ha et spill til å føles såpeglatt!

Det finnes likevel to unntak fra regelen:

I. Du har en gjennomsnittlig FPS som ligger godt under oppdateringsfrekvensen din

Da vil du ofte se at FPS'en blir det halve av oppdateringsfrekvensen din. Dvs at blir FPS'en din 59 (med 60hz) så hopper FPS'en ned til 30. Dette skjer på grunn av måten vanlig vsync fungerer på.

Dette kan motvirkes med triple buffering, men det hjelper ikke alltid.

Eller

II. Du sliter med at musen din henger etter eller lagger

Jeg har på nåværende tidspunkt ingen spill som fungerer bedre uten vsync enn med. Men dette er fordi jeg har relativt kraftig hardware som klarer å holde FPS'en oppe selv i de mest krevende spill.

3. Hold oppdateringsfrekvensen på skjermen så høy som mulig

Dette punktet er viktig! Årsaken til dette er at FPS'en blir lik oppdateringsfrekvensen med vsync. Etter min erfaring er det best med en oppdateringsfrekvens mellom 75 og 100 hz for å oppnå en flytende spillopplevelse. Men dessverre er det ikke bare å gå inn på skjermegenskaper og sette denne så høy som mulig og tro alt fungerer fint. Windows XP defaulter til 60 hz i 3D uansett hvilken hz du kjører på skrivebordet. Det vil si at du enten må bruke en utility eller benytte funksjonaliteten i driverne til ATI og NVidia for å låse oppdateringsfrekvensen i spill.

Slik gjør du dette:

ATI:

Gå inn og sett oppdateringsfrekvens slik bildet viser. Jeg har satt frekvensen til 75hz, siden det er begrensningen på skjermen min

post-21456-1148666692_thumb.jpg

Nvidia:

På nvidia er det litt mer komplisert. Da må du først kjøre coolbits2.reg slik at du får opp noen ekstra meny valg. Etter at du har gjort det er det bare å gå inn der bildet viser for så å sette oppdateringsfrekvensen manuelt i de oppløsningene du spiller.

post-21456-1148666703_thumb.jpg

LCD brukere:

Jeg har sett mange LCD kjøpere som har forarget seg over at det sto at skjermen støttet f.eks 75 hz i specs, men når de kobler den opp klarer de bare å kjøre den i 60hz. Vel, dette skyldes faktisk ikke skjermen, men DVI porten. Det er faktisk en teknisk begrensning i DVI-portene som gjør at de kun klarer å kjøre 60hz. Det vil si at dersom du ønsker å benytte 75hz på en LCD skjerm som støtter dette så må du benytte VGA porten på skjermen. Jeg gjør dette på spillpcen min. For meg føles ikke 60hz (som igjen gir 60fps i spill med vsync) flytende, men 75hz (og dermed 75fps) er akkurat nok til at det blir smooth, selv om 85 eller 100hz (crt eller noen få LCD) føles enda bedre. Men dette varierer fra person til person. Noen ser ikke forskjell på 60hz/fps og 100hz/fps, mens andre, inkludert meg selv, er veldig følsom for dette.

Så, dersom du vil ha maks ut av LCD skjermen til spill, bruk VGA dersom skjermen støtter mer en 60hz. Forskjellen er vanligvis helt minimal i forhold til DVI. Selv om den psykiske biten med at man VET man kjører en analog vs en "bedre" digital tilkobling kan være værre å håndtere :)

4. Her kommer nok overraskelsen for mange:

Skaff deg en mus som takler høyere USB refreshrates

(eller evt PS/2, noe som vanligvis er lite aktuelt).

Razer produserer f.eks mus som takler opp mot 1000hz USB oppdateringfrekvens. Standard på USB er 125hz, men det er for lite etter min erfaring. Du trenger ikke gå høyere enn 250hz (usb) eller 200hz (ps/2). Over dette merker i hvertfall ikke jeg noen forskjell.

Men hvorfor spiller så dette noen rolle? Skjermen viser vanligvis ikke noe i nærheten av så mange bilder som standard USB frekvens en gang!! Dette er noe jeg faktisk ikke har noe godt svar på.

Men faktum er, at med standard museoppdateringsfrekvens (når alt annet går glatt) så vil du ikke få den helt flytende følelsen når du rører på musen i et spill. Først er det lett å tro at det rett og slett er FPS'en som er for lav, men dette er ofte ikke tilfelle. Bare gjennomfør denne guiden og merk forskjellen selv! Det er også individuelt hvor mye man merker av dette, men for meg er forskjellen natt og dag mellom 125 og 250hz på USB i et spill som ellers går helt glatt. I windows merker jeg imidlertid svært liten forskjell.

En annen positiv bieffekt av å øke frekvensen er at musen din blir enda mer responsiv, samt at musebevegelsen blir glattere og dermed mer nøyaktig.

Før måtte man trikse med hex-editorer i dll filer, men nå finnes det et automatisk verktøy for jobben. Husk at 250hz er nok, du kan faktisk risikere å ødelegge USB portene dine ved å sette frekvensen til 1000hz på enkelte hovedkort.

Her er en link til programmet: http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-...-switcher.shtml

Dette var alt jeg hadde. Håper denne guiden kan hjelpe noen der ute med å få det siste lille ekstra ut av spillene sine! Dette gir i hvertfall meg det lille ekstra overtaket i både CS: Source og Quake III Excessive.

For ordens skyld:

Mine specs:

FX-60 @ 2.8ghz

PowerColor X1900XT 512mb

2gb 2-3-2-6 Kingston RAM

2x74gb raptors i RAID0

SB X-fi XtremeMusic

Razer Diamondback @ 250hz

Lacie PhotonVision 19"

Windows XP Pro

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser bra ut dette  :thumbup:

Men altså... Hvis du/jeg har en skjerm som bare takler 30hz så ser man ikke mer enn 30frames per second? Selv om spiller kjører i 60 fps...

6185176[/snapback]

Det stemmer. Du ser bare det skjermen viser deg.. Og viser skjermen deg kun 30 bilder i sekundet (hz) så hjelper det ikke om skjermkortet kjører på 400 fps dessverre.

Lenke til kommentar
Ser bra ut dette  :thumbup:

Men altså... Hvis du/jeg har en skjerm som bare takler 30hz så ser man ikke mer enn 30frames per second? Selv om spiller kjører i 60 fps...

6185176[/snapback]

ja det er rikktig, men er ingen skjermer som viser 30hz da :tease:

synes folk deg lagger når man ser film? det er jo 24-25 fps og et menneske øye ser ikke noe særlig mer enn dette.

Jeg trur det bare er bullshitt alt dette mase om fps, man ser ikke forskjell på 60 fps og 120 hvis man ser det er det noe annet det kommer ann på.

Lenke til kommentar

ja det er rikktig, men er ingen skjermer som viser 30hz da :tease:

synes folk deg lagger når man ser film? det er jo 24-25 fps og et menneske øye ser ikke noe særlig mer enn dette.

Jeg trur det bare er bullshitt alt dette mase om fps, man ser ikke forskjell på 60 fps og 120 hvis man ser det er det noe annet det kommer ann på.

6185320[/snapback]

På TV blir det annerledes siden det er interleaved og ikke progressivt som på en dataskjerm. En norsk tv benytter PAL standarden som vil si 50hz. Du har riktignok bare 25 bilder i sekundet, men ved hjelp av interleaving får man 50 hz. På en progressiv dataskjerm får man faktisk bare 25 bilder i sekundet og ikke 50 som på en TV

Lenke til kommentar
På TV blir det annerledes siden det er interleaved og ikke progressivt som på en dataskjerm. En norsk tv benytter PAL standarden som vil si 50hz. Du har riktignok bare 25 bilder i sekundet, men ved hjelp av interleaving får man 50 hz. På en progressiv dataskjerm får man faktisk bare 25 bilder i sekundet og ikke 50 som på en TV

6185363[/snapback]

Sant sant, dette merker man EKSTREMT godt hvis man f.eks prøver å kjøre gamle filmer som er konvertert fra videokasetter til pc'n. For å si det på en meget forsiktig måte så hakker bildet til tider ekstremt mye. På tv'n legger jeg ikke merke til dette. fordi den "utjevner" for dette. Det gjør ikke en PC, altså bildet hakker... Derfor er det helt feil å sammenligne Pc Hz med TV hz. Om øyet faktisk greier å registerer mer enn 60 bilder pr. sekund er jeg heller usikker på.

Lenke til kommentar
Jeg får til å kjøre 75hz med DVI på lcd-en min jeg. Men da må jeg sette ned oppløsningen :(

6188597[/snapback]

Altså, hvis LCD'n ikke takler mer enn 60hz signal i utgangspunktet, så er det ingen vits i å kjøre f.eks 75hz det vil jo ikke gjøre noe for den uansett.

Skal ta og sette på vertical sync når jeg kommer hjem for å se om det går mer "smooth"

Lenke til kommentar

Har dere lagt merke til når PC-skjermer filmes i bakgrunnen på reportasjer i Dagsrevyen og sånt, at det ser ut som det ruller ei stripe nedover skjermen HELE tiden, eller at bildet "hopper"? Dette er fordi det er forskjellige oppdateringsfrekvens på skjermen og kameraet. Det er ikke sånn at personen som bruker PC'n ser denne stripa hele tiden.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Jeg får til å kjøre 75hz med DVI på lcd-en min jeg. Men da må jeg sette ned oppløsningen :(

6188597[/snapback]

Altså, hvis LCD'n ikke takler mer enn 60hz signal i utgangspunktet, så er det ingen vits i å kjøre f.eks 75hz det vil jo ikke gjøre noe for den uansett.

Skal ta og sette på vertical sync når jeg kommer hjem for å se om det går mer "smooth"

6193139[/snapback]

De aller fleste 17" og 19" LCD kjører 1280X1024 60Hz og 1024X768 75Hz...

Lenke til kommentar
Har dere lagt merke til når PC-skjermer filmes i bakgrunnen på reportasjer i Dagsrevyen og sånt, at det ser ut som det ruller ei stripe nedover skjermen HELE tiden, eller at bildet "hopper"? Dette er fordi det er forskjellige oppdateringsfrekvens på skjermen og kameraet. Det er ikke sånn at personen som bruker PC'n ser denne stripa hele tiden.

6193151[/snapback]

Har sett det i omtrent ganske mange filmer ja :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...