wiiking Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Hei Jeg trenger muligheten å slå av maskiner som står i mitt LAN. Barn som er lenge våken om natta... Fins det et slikt program? takk mvh michael Lenke til kommentar
frg Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Du kan prøve "shutdown" fra kommandogrensesnittet til windows.... Eks: Hvis du vil slå av en maskin med ip-adresse: 192.168.0.10 shutdown -s -m \\192.168.0.10 Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Shutdown hjelper ikke all verden, det er jo bare å skru på maskinen igjen og da er du like langt. Hvis det er internet-bruk så er vel heller bedre å bruke brannmur med en tidsstyrt regel eller tidsstyrt ip-filter (som i hvertfall finnes på D-Link DI-624+). Ulempen er at det kan omgås hvis barna kan endre ip-adresse. Eller vil jeg anbefale et program som finnes i et utall versjoner og har vært i bruk siden tidenes morgen, det heter "Oppdragelse". Lenke til kommentar
wiiking Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 Shutdown hjelper ikke all verden, det er jo bare å skru på maskinen igjen og da er du like langt. Hvis det er internet-bruk så er vel heller bedre å bruke brannmur med en tidsstyrt regel eller tidsstyrt ip-filter (som i hvertfall finnes på D-Link DI-624+). Ulempen er at det kan omgås hvis barna kan endre ip-adresse.Eller vil jeg anbefale et program som finnes i et utall versjoner og har vært i bruk siden tidenes morgen, det heter "Oppdragelse". 6186116[/snapback] jo, absolutt. dette fremmede som heter oppdragelse er kjekt. men har du barn selv? de kan forsvinne på skolen om dagen, og da med maskinen på. kan jeg programmere det slik at om maskinen ikke er brukt på en time, så slår den seg av? Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 "følge med" BTW: den komandoen funka ikke er det FW som blokker? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) kan jeg programmere det slik at om maskinen ikke er brukt på en time, så slår den seg av? 6186231[/snapback] Det er fullt mulig det. Gå inn i kontrollpanelet (Start -> Settings - Control Panel) og velg Power Options. Still så inn de inviduelle innstillinger (burde være intuitivt nok) eller sett Power Schemes til Portable/Laptop. Ellers kan du jo alltids lage en Scheduled Task til å automatisk skru av datamaskinen dersom klokken er innenfor en gitt periode. Jeg skal forsøke å gi en så inngående beskrivelse av alle operasjoner som mulig: Åpne kontrollpanelet og velg Scheduled Tasks. Velg Add Scheduled Task. Trykk Next. Velg Browse og naviger deg frem til følgende applikasjon: "C:\WINDOWS\System32\cmd.exe". Trykk Open. Velg Daily og trykk Next. Skriv inn starttiden på perioden du vil begrense bruken i Start time. Velg deretter hvorvidt regelen skal gjelde ved alle dager eller ekskludere helgedager. Start date bør stå uendret. Klikk dernest på Next. Skriv inn passordet på den aktuelle bruker (eller Administratorbrukeren). Velg Next. Avmarker endelig på Open advanced properties for this task (...) Trykk Finish I vinduet som så kommer opp redigerer du innholdet i tekstboksen Run: til følgende: "C:\WINDOWS\system32\cmd.exe" -k shutdown -s -t 5. Velg deretter arkfanen Schedule. Trykk på Advanced ... Avmarker så Repeat task, ... ... og sett Every-tekstboksen til 1. Avmarker Time-sjekkboksen og sett tekstboksen ved siden av til tiden du ønsker regelen skal slutte å komme til uttrykk. Trykk så på Ok . Dette skal såklart gjøres på barnas datamaskin. Endret 26. mai 2006 av aadnk Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Du kan prøve "shutdown" fra kommandogrensesnittet til windows.... Eks: Hvis du vil slå av en maskin med ip-adresse: 192.168.0.10 shutdown -s -m \\192.168.0.10 6186008[/snapback] testa den i cmd også, det skal vist gå men jeg får bare error hele tia, har du testa det? Lenke til kommentar
frg Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Trodde du bare ville kunne slå av maskinen(e) fra et sentralt sted... Hvis du vil begrense tidspunktet for pålogging, så kan du prøve: net user <brukernavn> /time:M-F,08:00-22:00 Her vil du kun tillate pålogging mandag til fredag mellom 08 og 22. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 net user <brukernavn> /time:M-F,08:00-22:00 6186966[/snapback] Ah, tenkte meg det fantes en bedre metode enn Scheduled Tasks, men jeg kunne ikke finne den. For øvrig, begrenser ikke denne koden kun pålogging, og ikke bruken av datamaskinen rent generelt sett? Da kan en jo i bunn og grunn bare la maskin stå på/bruke maskinen utover denne perioden. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) Trodde du bare ville kunne slå av maskinen(e) fra et sentralt sted... Hvis du vil begrense tidspunktet for pålogging, så kan du prøve: net user <brukernavn> /time:M-F,08:00-22:00 Her vil du kun tillate pålogging mandag til fredag mellom 08 og 22. 6186966[/snapback] Men vil denne bare hindre pålogging, eller også sparke ut vedkommende om de sitter "over tiden" ? Dessuten så slår vel denne ikke av maskinen, bare logger av bruker. Om det er snakk om å automatisere shutdown fordi ungene er uoppmerksomme eller glemmer å slå av etter seg, så er jeg med på at det er lurt å sette noe automatikk i det. Ellers, om det er ment for å hindre barna dine i å bruke maskinen "for mye", eller evt. når de "ikke bør" (om natten, eller når de burde vært på skolen), så annbefaler jeg heller å snakke gjennom det på en diplomatisk og grei måte og innføre litt disiplin (evt. kjøre et kompromiss mellom det du det barna vil, da kommer du som regel unna det uten for sure miner). Dersom du begynner med "krigføring" mot dine egne barn med sånne typer sperrer så ender du bare opp med at de blir ekstra vrange og fiendtlige. Det er ikke noen god situasjon å være i, hverken for forelder eller barn. Det finnes bedre å måter å takle sånne problemer. -Stigma Endret 26. mai 2006 av Stigma Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Han har så rett....når mamma er oppstanazi så knabber jeg alt som er løst i huset, som dusjhode, fjerkontroll'ere, strømkabel til pc, pensler til pappa, tar strømmen i deler av huset og låser sikringsskapet Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Han har så rett....når mamma er oppstanazi så knabber jeg alt som er løst i huset, som dusjhode, fjerkontroll'ere, strømkabel til pc, pensler til pappa, tar strømmen i deler av huset og låser sikringsskapet 6188366[/snapback] Du skal være glad du ikke har meg som far. Evt faren min. Hadde du gjort ett sånt stunt, så skal jeg love deg en mnd. uten både mobil og data. Du hadde også fått MEGET god tid til å gjøre lekser, siden rommet ditt uten pc, mobil, tv og tegneserier hadde vært stort sett det eneste stedet utenom middagsbordet og skole som du hadde kommet til å sett på ivertfall i en uke... Ot : Ellers, så skal det være mulig å sette maskina til både å logge av og å slå seg av etter en time uten bruk. Da de gjør det på maskinene her, er ikke helt sikker på hvordan de gjør det. Men det er teknisk sett mulig. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 de hadde tatt både pc og mobil før jeg gjorde det men som de sier, hvis du setter den til å låse logginen og skru av pc'en så burde det funke Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Han har så rett....når mamma er oppstanazi så knabber jeg alt som er løst i huset, som dusjhode, fjerkontroll'ere, strømkabel til pc, pensler til pappa, tar strømmen i deler av huset og låser sikringsskapet 6188366[/snapback] Du er en drittunge! Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 shutdown -m \\ip-adresse -s fungerer bare om bruker/passord er likt på pc du kjører kommandoen på og pc du vil slå av.. mener på at man kan kjøre en "net use" -kommando først for å først "gi" windows PC-en bruker/passord til pc man skal skru av.. ellers så er vel "wake on lan" en fin måte å STARTE PC igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå