black_sheep Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Har en audi 80 cab. som er daukjørt. hva er det beste for å få ordna opp i dette? kjøre litt "hardt" med den? bytte plugger? hører mye forskjellig.. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Hvordan ser oljen på peilepinnen ut? og hvordan ser pluggene ut? Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) pluggene skal se ut hvordan? nettopp skifta olje på bilen... dvs. tidligere eier gjorde det på service Endret 26. mai 2006 av black_sheep Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Pluggene skal helst ha en grå/lysebrun farge Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Tar og quoter en annen tråd her jeg, står mye vettugt i den. Ved ujevn motorgange, feiltenning etc. kan pluggene gi deg svaret. Denne guiden gjelder for alle typer bensinmotorer, ikke dieselmotorer. Normal plugg: Gråbrun/grålig avleiring og sorte elektrodeflater. Slik ser pluggen ut når motoren er i fin form. Oljete plugg: Våt, oljete avleiring. Årsak: Slitte stempelringer, -sylindervegger -ventilforinger(paraplyer) eller ventil-styring. Forekommer også ved innkjøring av motorer. Kraftig avleiring: Overflod av gul eller gråaktig sprø avleiring(kan falle av når man pirker på den). Årsak:Tomgange over lengre tid eller slitte ventil-styringer. Uten avleiringer Pluggen har lite eller ingen avleiringer. Elektroden er glassert og insulatoren er hvit. Årsak: Overoppheting, pga. feil varmeverdi på pluggen, -timing på tenninga, for lav oktan eller for mager bensinblanding. Gulaktig og glassert insulator Få andre avleiringer Årsak: Feil forbrenning, -tenning eller lang periode med tomgang etterfulgt av rask akselerasjon. Smeltet elektrode Elektroden er smeltet og insulatoren er brent. Årsak: For-tenning, feil varmeverdi eller mager bensinblanding. Karbonavleiring Pluggen er sotete(tørr) Årsak: For fet bensinblanding pga. feil choke bruk, -justering av co, deffekt flottør/nåleventil(forgasser), tett luftfilter. Knust insulator Kan også være en sprekk Årsak: Feil klaring mellom elektrodene eller detonasjon pga. feil timing på tenninga, lite kjølevann(overheting) eller mager bensinblanding. Finner du ikke svaret på problemet ditt her, sjekker du resten av HT/LT kretsene til tenninga før du mistenker bensinsystemet. Håper denne guiden kan være til hjelp. Ser du feil, mangler eller noe annet du lurer på, si i fra så skal jeg rette det(ikke quote hele posten). Note: Bilder og forklaringer er hentet fra Haynes. 2066252[/snapback] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå