Gå til innhold

Oppløsningsproblem på Acer Travelmate


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter nå på en Acer Travelmate 4672LMi som har en maks oppløsning på 1400 x 1050.

Problemet er at når jeg velger en lavere oppløsning får jeg et mindre bilde med en svart ramme rundt hele skjermen.

Det samme skjer når jeg skal spille spill med oppløsninger som er mindre enn maksimalt.

 

Jeg går ut ifra at det kun er en enkel innstilling som er problemet her, og at det ikke er nødvendig å kontakte selger\leverandør.,

 

På forhånd takk.

Mats.

 

PS: Skjermkortet er et "ATI Mobility Radeon X1400 up to 512 MB HyperMemory.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil altså at lavere oppløsninger skal strekkes ut over hele skjermen i stedet for å krympe?

 

Tja, er ikke sikkert maskinen/skjermen kan det. Men det blir standard rådene: Oppdater skjermkort driverne (ATI) og skjemdriverne (Acer) og se om det blir noe bedre. Les manualen nøye for å se om noe står nevnt der. Dersom du ikke finner ut av det, sender du en e-post til acer support og spør om det er mulig.

 

EDIT

Har blitt tipset av en annen med Acer laptop at dette er noe du kan stille på i BIOS, men om det gjelder din modell, vet jeg ikke.

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

På nye laptoper / LCD panel ligger dette i driverne.

 

Egenskaper for Skjerm -> Instillinger -> Avansert

Selv har jeg ikke ATI på noen moderne maskiner, så jeg vet ikke helt hvor du går fra her. Men en av arkfanene med ATI logo som omhandler skjerm tror jeg skal virke.

 

Se etter "monitor hardware scaling" el. Nå står den sikkert på Fixed output eller centered output.

 

For scaling utenom drivere (ex. utenfor Windows, eller for å ha scaling uavhengig av hvilke drivere du benytter) kan du sjekke bios.

Lenke til kommentar

Sjekk også at du har siste versjon av Omegadrivers (omegadrivers.net) for ATI installert, i stedet for de driverne som fulgte med maskinen. Vet ikke om det fortsatt gjelder, men før ble ikke ATIs Catalyst-drivere gitt ut for bærbare pc'er, og den versjonen som du får fra produsenten var da vanligvis ikke siste versjon. Omegadrivers gir ut bærbar-kompatible versjoner av Catalyst-driverne, og de kommer ut samtidig, noen ganger til og med før, ATI slipper den offisielle Catalyst-driveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...