wanvik Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg har fått et heller sjeldent problem her, som jeg lurer på om det er noen mulighet for å fikse. Under installasjon av windows xp sto det tilfeldigvis montert en gammel 40gb ide-disk i maskina. Selv om jeg valgte å installere windows på en s-ata-disk ble mbr og noe "windows system"-greier lagt på den ide-disken. Den eneste partisjonen som er formatert på den disken er forøvrig på 7mb, så det er trangt om plassen der. Oppdaget dette da jeg ikke klarte å boote fra s-ata, men prøvde tilfeldigvis med ide, og da gikk det rett inn. Nå har det seg sånn at iløpet av natta har den ide-disken fått seg en trøkk, kjørte "HD Tune 2.5.2" nå, og fikk se at det var 13,7% som var ødelagt (13,7% av hva er jeg ikke helt sikker på, men den delte opp i blokker på 15mb i sjekken.) Tar jeg ut ide-disken sitter jeg jo fint i det, men slik det er nå, tar det evigheter å boote, og jeg har tilnærmet lik null respons i explorer og stort sett alt som må se oversikt over diskene. Er det noen måte å få flytta over det som ligger på den ide-disken over til s-ata, evnt. mulig å lage ny bootsektor på s-ata? Hadde blitt svært taknemlig for tips som fikser dette,er ikke så gira på å sette opp alt på nytt igjen.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) Du må nok lage en ny partisjon. Windows install har funnet en primærpartisjon på den IDE disken, og har da laget en utvidet partisjon på SATA disken. En utvidet partisjon kan ikke boote. Vil tro du kan fikse det med Ghost eller tilsvarende. Lag et image av partisjonen (på en annen disk eller DVD), og så bruker du Windows install til å fjerne partisjonen og lage en ny. Du kan avbryte uten å formatere. Så legger du inn Ghost imaget på denne partisjonen. Edit: var nok litt korttenkt der, dette er jo ikke nok. Sjekk forslaget til wiberos. Endret 26. mai 2006 av hårek Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Det er mulig med utgangspunkt at du kan ta image fra det du har som det blir anbefalt og prøve følgende: Kontrollere Sata disken om type partitjon du har Windows i. Kontrollere IDE disken for de systemfilene som er der og det er: ntdetect.com, boot.ini, bootfont.bin og ntldr filer. Det er flerre som egentlig du har ikke behov for, men du kan godt ta med. Alle de er filer som du får fram med å velge vise skjulte filer. De filene må kopieres til den disken som Windows (boot partisjon) er å finne, dvs D:\ eller hva den heter. Partisjon må merkes som aktiv. Det kan du gjøre enten fra Windows, med å bruke verktøy diskprobe med å skrive verdien 80 (en byte lang) i MBR.,(du får hjelp for det) eller med å bruke en oppstarts disket fra win 98 eller annet og bruke fdisk for å sette partisjon som aktiv. Boot.ini filen må redigeres siden den er oppført med både system og boot partitjon. Det kan du gjøre enten med å ta filen i en annen PC og bruke tekst editor der eller du kan ordne dette via Recovey consol og med å bruke bootcfg / add. Boot.ini ser ut som: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows [operating systems]multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\Windows= blablabla og det du skal forandre er verdien på rdisk (1) fra 1 til 0.(verdi kan væra 2 eller 3 etter hvor mange disker er der, det samme med partition) ,(hvis samme kontroller styrer både Ide og Sata) Deretter kan du kopiere det til den disken du skal boote fra.(hvis du redigere det externt) Bootsector må skrives om med fixboot fra Recovery consol igjen. Du forandrer hardiskboot priority i bios og jeg tror at du er i gang. Hjelp kan du få underveis. Får du da boote fra Sata så kan du kopiere det som kan kopieres fra disken som fant ut at livet er ikke mye verdt. Lenke til kommentar
wanvik Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 Takker Får prøve det etterpå, mener jeg har fått satt den som active nå, så da er det vel stort sett boot.ini som må fikses. Tolker jeg deg riktig hvis jeg leser det slik at jeg må bruke recovery console, (bootcfg /add) i tillegg til redigering av boot.ini? Ingen ting å samle på på den ide-disken, da det kun er en partisjon på 7mb som har de filene jeg skal kopiere over, resten er tomt. Det som mest sannsynlig vil bli det største problemet er vel å kjøre recovery console, da jeg ikke har noe disketter lenger, og recovery console vil vel gjerne ha noen drivere for å klare å lese disken går jeg ut ifra.. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 (endret) Tolker jeg deg riktig hvis jeg leser det slik at jeg må bruke recovery console, (bootcfg /add) i tillegg til redigering av boot.ini? Nei du trenger ikke det så lenge du redigere. Om du i tillegg hadde du brukt /add vil ikke gjøre noe annet enn at du får alternativ om å velge operating system under oppstart (dual boot opplegg) men at at har bare et uansett. Det som mest sannsynlig vil bli det største problemet er vel å kjøre recovery console, da jeg ikke har noe disketter lenger, og recovery console vil vel gjerne ha noen drivere for å klare å lese disken går jeg ut ifra.. Jeg tror ikke du trenger noen drivere, nei. (man skal aldri si nei/Ja med data egentlig, før man leser feilmeldningen) Men uansett du burde prøve å boote etter at du har kopiert system filene og ta det derfra etter de feilmeldninger du får, slik at du styrer prosessen med hjelp av de. Det blir lettere når systemet forteller hva som er galt. Bios innstillinger må væra riktig slik at du kjemper ikke mot to fronter. Endret 27. mai 2006 av wiberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå