Gå til innhold

Lånekamera fra Japan Foto

Anbefalte innlegg

Jeg har en feil på mitt Canon 300D, og har tenkt at Canon skal få fikse feilen. Var idag innom Japan Foto, og der fikk jeg opplyst at det ville ta mellom seks og åtte uker (!) å få fikset feilen. Dette er helt uaktuelt, ettersom jeg ikke ønsker å være en hel sommer uten kamera.

Derfor er det vel slik at JP skal la meg låne et kamera? Jeg kan vel da kreve et annet dslr evt. et som er likedan som mitt med tanke på objektiver?

Uansett, karen på butikken sa at han håpet å få inn et som de har til utlån nå, men kunne ikke si meg når det skjedde. Kan jeg kreve å få et kamera den dagen jeg leverer fra meg mitt, eller må jeg vente?

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel en EU-model det da? Da må det vel sendes til utlandet for rep.? Uansett så vil 6-8 uker være til ulempe for deg og §30, tredje ledd i "Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven)" oppstiller en plikt til at du skal få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet, dog med noen forbehold:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Lenke til kommentar

Jeg er sannelig ikke sikker på om det er EU modell eller ei. Og ja, jeg trenger et kamera ettersom jeg bruker det til en fotballside jeg driver på nettet. Kan jo ikke holde at JP har kun ett kamera som de kan låne ut.

Nesten synd at jeg ikke mistet kamera i bakken, framfor den "vanlige" feilen på kamera.... Men slik skal en vel ikke tenke.

Lenke til kommentar

Har selv et Nikon D70 som jeg har levert inn 2 ganger nå til Japan Photo i Trheim, skal levere inn for 3. gang snart. Den første gangen jeg leverte sa de at det skulle ta 3 uker, noe som ville være tidsnok til å få det tilbake før julen 2005. Men da jeg skulle hente det sa de at det kom til å ta over julen, så da spurte jeg om å få et lånekamera. Men de kunne bare tilby meg et kompaktkamera, så jeg takket nei, da jeg allerede har et slikt.

Uansett.. Ingen feil ble funnet den gangen. Neste gang skiftet de ut hele lukkersystemet, og det fungerte fint i noen uker. Men nå har samme feilen dukket opp igjen og jeg planlegger å levere det inn for 3, gang. Skal bare ta en prat med forbrukerrådet for å høre om hvilke rettigheter jeg har.

Lenke til kommentar
Har selv et Nikon D70 som jeg har levert inn 2 ganger nå til Japan Photo i Trheim, skal levere inn for 3. gang snart. Den første gangen jeg leverte sa de at det skulle ta 3 uker, noe som ville være tidsnok til å få det tilbake før julen 2005. Men da jeg skulle hente det sa de at det kom til å ta over julen, så da spurte jeg om å få et lånekamera. Men de kunne bare tilby meg et kompaktkamera, så jeg takket nei, da jeg allerede har et slikt.

Uansett.. Ingen feil ble funnet den gangen. Neste gang skiftet de ut hele lukkersystemet, og det fungerte fint i noen uker. Men nå har samme feilen dukket opp igjen og jeg planlegger å levere det inn for 3, gang. Skal bare ta en prat med forbrukerrådet for å høre om hvilke rettigheter jeg har.

6183466[/snapback]

Irriterende. Det er nesten så det er mindre kostbart for JP å gi meg en extern blits, framfor å "åpne" et nytt kamera som jeg krever å få låne. Jeg MÅ ha kamera i de 6-8 ukene, og det skal være et Canon speilrefleks som jeg kan bruke med mitt utstyr. Alt annet kan de bare glemme. Får vel gå innom og ta en seriøs prat med de.

Lenke til kommentar
jeg planlegger å levere det inn for 3, gang. Skal bare ta en prat med forbrukerrådet for å høre om hvilke rettigheter jeg har.
Se overnevnte lov §30 andre ledd vedrørende en og samme feil:

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Lenke til kommentar

Hei and_mit, Pingla and sthlm,

just to clear the discussion, before it becomes a "ghost" discussion, three clear statements:

1.) It does nor matter at all, if it is a EU-model or "Norsk" model, all customers get exactly the same right and that right is of course exactly according to "forbrukerkjøpsloven" .

2.) The repairments in Japan Photo do not take one single day longer than for other chains/shops. We work together with Canon Norge, Nikon Nordic etc. and their repairment partners and get exactly the same service as others. The only difference is, that sometimes we have to pay for the repairment ourself. The customer does not even take notice of it. Some companies send the repairments abroad, i.e. Nikon to Latvia (coolpix models) or Kodak (Belgium) etc. They do that regardless of Japan Photo or not. No JP camera is send anywhere else then to norwegian contract partners.

3.) We have lend-out cameras in all shops. Of course we can not always guarranty the exact same model as replacement, especially not of cameras that are sold out years ago. But we have both, (D)SLR and compact cameras for lend out. We even do more then the law asks: We a l w a y s offer a lend-out camera. If the camera is out of (norsk)warranty, we just ask for a very little fee and a deposit of 500,- Nok. We do that even if the camera was not bought at Japan Photo!

I think your proposal of just going to your next JP shop and speak to the shop manager is an exellent idea, since again, we follow the rules with one year warranty and 5 years reclamation right 100%. We are by far market leader in SLR and we intend to keep that status, surely not with bad service or breaking laws... ;-)

Have a nice day

Stephan

Japan Photo

Lenke til kommentar

Hei Stephan.

Påpekte ovenfor and_mit hvilke rettigheter han har, men som jeg uthevet med grønt:

som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov

og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres

og man kan da ikke forvente at det stilles til disposisjon siste skrik av kamera. Dette vil jo bli en kostnad eller ulempe for selgeren. Hvis man har ett OK forhold til sin forhandler (noe jeg har :innocent: ) så er slikt ikke noe problem, var senest i dag og "lånte" noe utstyr til ca. 15k.

Betviler på ingen måte at JP ikke følger de retningslinjene som er satt via forbrukerkjøpsloven. Dessverre så finnes det unntak, hvor enkelte av både dine og andres forhandlere "prøver seg".

Setter veldig pris på at du er synlig her på forumet Stephan og "fikser" ting. :thumbup:

Lenke til kommentar

Canon har ikke rask service i Norge uansett. De bruker 'Serviceeksperten'. Tar minst 4 uker å reparere noe som helst.

Iflg fattern var ikke servicen noe bedre hos Olympus med sine 6 uker for en enkel kamera-rep.....

Og dette med EU-modell. Det står vel ikke noe om EU i kjøpsloven?? Da skal du vel ha alle rettigheter på din side uansett om EU finnes eller ikke...

Endret av filtvet2
Lenke til kommentar
Canon har ikke rask service i Norge uansett. De bruker 'Serviceeksperten'. Tar minst 4 uker å reparere noe som helst.

Iflg fattern var ikke servicen noe bedre hos Olympus med sine 6 uker for en enkel kamera-rep.....

Og dette med EU-modell. Det står vel ikke noe om EU i kjøpsloven?? Da skal du vel ha alle rettigheter på din side uansett om EU finnes eller ikke...

6184881[/snapback]

JPstoney skriver jo nettopp dette. At det ikke spiller noen rolle om det er et EU kamera eller ikke?

Lenke til kommentar

Canon bruker ikke Serviceeksperten som filtvet2 hevder, men Serviceproffen. De har faktisk vært ganske kjappe den siste tiden og enkelte reparasjoner har tatt 2 dager inkludert frakttid. Ettersom de bruker budbil i Oslo-området, så har kamera vi har levert inn f.eks onsdag vært tilbake fredag. Så jeg tviler på at det tar 8 uker. Det har aldri tatt så lang tid untatt i spesielle tilfeller der de venter på deler. Kunden har uansett rett på lånekamera i denne perioden.

Det skal imidlertid sies at de sikkert har mer å gjøre nå rett før ferien (av en eller annen grunn venter de fleste med å gidde å levere kamera til reparasjon til rett før fellesferien, slik at de ikke rekker å få det tilbake før de drar på ferie). Men 8 uker? Det har jeg enda til gode å oppleve.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Det var på ingen måte meningen fra min side å klage på Japan Photo i Trondheim. Jeg har faktisk ikke fått annet enn god service der og jeg vet at det er Nikon Nordic (eller hva de heter) som reparerer kameraet mitt. Men det er uansett selger som har ansvaret ovenfor kjøper, og jeg har også lest den paragrafen hvor det står at selger har kun 2 forsøk på å reparere samme feilen. Men jeg vil vite alle rettigheter jeg har og derfor skal jeg ringe forbrukerrådet. Dermed står jeg ikke på JP neste gang uten å vite hva jeg skal si...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg omsider fått meg lånekamera hos Japan Foto, et 300D. Suverent, siden jeg da kan bruke alt ekstraytstyret også.

Det som er synd og litt irriterende, er at min superforsikring ikke gjelder for dette kamera. Forstår ikke helt moralen bak dette, siden det på et vis ikke er min feil at jeg måtte låne et kamera. Men vil vel tro at Japan Foto har forsikret det kamera som jeg låner, på et vis?

Lenke til kommentar
Hei and_mit, Pingla and sthlm,

just to clear the discussion, before it becomes a "ghost" discussion, three clear statements:

1.) It does nor matter at all, if it is a EU-model or "Norsk" model, all customers get exactly the same right and that right is of course exactly according to "forbrukerkjøpsloven" .

2.) The repairments in Japan Photo do not take one single day longer than for other chains/shops. We work together with Canon Norge, Nikon Nordic etc. and their repairment partners and get exactly the same service as others. The only difference is, that sometimes we have to pay for the repairment ourself. The customer does not even take notice of it. Some companies send the repairments abroad, i.e. Nikon to Latvia (coolpix models) or Kodak (Belgium) etc. They do that regardless of Japan Photo or not. No JP camera is send anywhere else then to norwegian contract partners.

3.) We have lend-out cameras in all shops. Of course we can not always guarranty the exact same model as replacement, especially not of cameras that are sold out years ago. But we have both, (D)SLR and compact cameras for lend out. We even do more then the law asks: We a l w a y s offer a lend-out camera. If the camera is out of (norsk)warranty, we just ask for a very little fee and a deposit of 500,- Nok. We do that even if the camera was not bought at Japan Photo!

I think your proposal of just going to your next JP shop and speak to the shop manager is an exellent idea, since again, we follow the rules with one year warranty and 5 years reclamation right 100%. We are by far market leader in SLR and we intend to keep that status, surely not with bad service or breaking laws... ;-)

Have a nice day

Stephan

Japan Photo

6184653[/snapback]

Hvordan stiller det seg om mitt Camera (EOS 5D) ryker. Hva vil min lokale Japan Photo butikk da kunne tilby meg som lånekamera? Jeg har vært i prat med de der og de sier de ikke har dslr til utlån der. Og det hjelper ikke meg noe å få et kompaktkamera som lånekamera i et sånt tilfelle. Hvordan løser vi dette om jeg kommer opp i en slik situasjon?

Edit: Jeg har forøvrig superforsikring!

Mvh

Snakenor ( Fornøyd Japan Photo kunde )

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar

Serviceproffen (Canon), Interfoto (Nikon) og andre merkers verksted har gjerne lånekamera som kunden kan få låne gjennom butikken. Det koster butikken et par hundre kroner tror jeg, men såpass er det verdt om man slipper å gjøre enda et kamera til utlånskamera om alle eksisterende allerede er utlånt.

Lenke til kommentar
Serviceproffen (Canon), Interfoto (Nikon) og andre merkers verksted har gjerne lånekamera som kunden kan få låne gjennom butikken. Det koster butikken et par hundre kroner tror jeg, men såpass er det verdt om man slipper å gjøre enda et kamera til utlånskamera om alle eksisterende allerede er utlånt.

6286925[/snapback]

Jøss, det visste jeg ikke...

Kanskje JPStoney kan svare på om Japan Photo kan benytte seg av dette i tilfelle.

Jeg er veldig interessert i å finne ut hvordan dette er før jeg trenger dette så jeg vet på forhånd. Dette vil nok også bli noe som vil bli veldig avgjørende for hvor jeg handler kamera den dagen EOS 5D får en etterfølger. Dette er sånt som de fleste ikke tenker over da de kjøper kamera, men er man avhengig av kamera så er dette viktig.

Ståle

Lenke til kommentar

Må bare påpeke at 6-8 uker er langt over det som man regner for rimelig tid (forbrukerkjøpsloven krever at selger skal utføre avhjelp innen rimelig tid) - og om det virkelig tar så lang tid for reparasjon kan man nekte dette og kreve omlevering til nytt/tilsvarende kamera istedenfor!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...