Wipeout Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) For de som ennå tviler... her er epostadressa til Norsk språkråd. Send en mail og spør om det heter en hamster eller et hamster. [email protected] Eller rett og slett spør norsklæreren din på mandag. Endret 26. mai 2006 av Wipeout Lenke til kommentar
FaO Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 tør jeg forslå at admin/moderator setter opp en poll her?? En hamster forresten! Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Nå som gulostingene har så å si dratt seieren i land i en annen tråd, så kan jeg vel like greit være med på å vinne denne også Det heter selvfølgelig en hamster. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg bruker "et" og stolt av det Lenke til kommentar
allyse Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Hva man sier og hva man skriver er to forskjellige ting. Kan ikke si at å si et hamster er korrekt eller feil talemessig da vi faktisk har dialekter her. Hva en skriver er en annen sak for da skal en jo skrive på enten nynorsk eller bokmål. Jeg sier et hamster da det høres mer naturlig ut. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg er tro mot Drammensdialekta mi og sier vanligvis "ei hamster", i bestemt form "den hamster'n", eventuelt "den jævla hamster'n". I flertall "de dærre hamsterne". Men hvis jeg skal være korrekt blir det nok "en hamster" Lenke til kommentar
svamp Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Samme er det med nynorsk. Reiser man til Nordfjord og andre steder i sunnmøre snakker de nesten rent nynorsk. 6185038[/snapback] Hehe.. Nordfjord ligger i Sogn og Fjordane, mao. ikke på Sunnmøre, og de snakker i alle fall ikke rent nynorsk. Lenke til kommentar
Cannabiskopen Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) mulig jeg ikke har tenkt så mye på det, men tror jeg aldri har hørt noen sagt noe annet en ETT Hamster. En hamster hørtes veldig rart ut for meg. Jeg tar sikkert feil En spill og ett mobiltelefon!! Endret 26. mai 2006 av BadBeer Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 Hva med en poll? Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 eg må innrømme nederlaget. spurte mamma for litt siden, og ho svarte "En hamster" Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 eg må innrømme nederlaget. spurte mamma for litt siden, og ho svarte "En hamster" 6185433[/snapback] All ære og berømmelse til deg, vegis. Du tok nederlaget som en skikkelig mann Lenke til kommentar
Even. Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Samme er det med nynorsk. Reiser man til Nordfjord og andre steder i sunnmøre snakker de nesten rent nynorsk. 6185038[/snapback] Hehe.. Nordfjord ligger i Sogn og Fjordane, mao. ikke på Sunnmøre, og de snakker i alle fall ikke rent nynorsk. 6185234[/snapback] Samme det da Hadde en lærer som var fra "oppi der". "Herre fred gutar, kvifor heng dykk her då?" Han snakket så og si 120% nynorsk. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Sa han kvifor? Er du helt sikker på det? Kan han ikke ha sagt "koffor", "koføre", "keffår", "kifår" eller "kofø"? (mange måter å si det på ) Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Nå er det ingen hemmelighet at Aasen helst var på vestlandet da han samlet inn inspirasjon til nynorsken. Men det er ingen plass i Norge der de prater nynorsk. Er det noen som snakker nynorsk er det av andre grunner (gammel NRK-prgramleder osv) Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 Nå er det ingen hemmelighet at Aasen helst var på vestlandet da han samlet inn inspirasjon til nynorsken. Men det er ingen plass i Norge der de prater nynorsk. Er det noen som snakker nynorsk er det av andre grunner (gammel NRK-prgramleder osv) 6185487[/snapback] Vi hadde en rektor som snakket 100% nynorsk. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Sier selvfølgelig et hamster 6185566[/snapback] Og det er selvfølgelig helt feil. Slå opp i en ordbok Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 En hamster. Definitivt. Ordboka er enig med meg: "hamster -en, -e". Dere som bruker "et" må gjerne gjøre det for min del, ingen kan nekte dere å bruke dialekter. Selv om jeg syns det høres helt skadd ut. Sier dere et hund og et gris også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå