brd Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Vis denne posten blir like seriøst som den med Gulost eller hvitost er vi langt på veg i dette forumet Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Du vegis, har du noen gang vurdert å ødelegge tastaturet ditt med en hammer? Jeg har hørt at det er djevelsk morsomt. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 EN hamster. ET marsvin. Ingen tvil... Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) Begynner å se meg lei på folk som ikke følger med i norsktimene eller sier feil fordi det er tøft. 6184416[/snapback] Ingen i dette landet snakker bokmål. Lærte du ikke det i norsktimene dine? 6184431[/snapback] Jeg prater bokmål, og de fleste av mine venner også. Ok, det heter vel kanskje ein hamster på nynorsk, men aldri i livet om det heter et hamster. Uansett, det heter fortsatt en/ein hamster. Det er bare å slå opp i en ordbok. Endret 26. mai 2006 av Wipeout Lenke til kommentar
Even. Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Å si et hamster blir som å si: En hus Et bil En tog Et dør Hvitost Altså helt feil. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Begynner å se meg lei på folk som ikke følger med i norsktimene eller sier feil fordi det er tøft. 6184416[/snapback] Ingen i dette landet snakker bokmål. Lærte du ikke det i norsktimene dine? 6184431[/snapback] Jeg prater bokmål, og de fleste av mine venner også. Ok, det heter vel kanskje ein hamster på nynorsk, men aldri i livet om det heter et hamster. Uansett, det heter fortsatt en/ein hamster. Det er bare å slå opp i en ordbok. 6184500[/snapback] Å si et hamster blir som å si: En hus Et bil En tog Et dør Hvitost Altså helt feil. 6184670[/snapback] Kunne ikke sagt det bedre selv. Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) Jeg bruker begge tror jeg. "Et hamster har fire ben" "En hamster bor i hagen vår" / "Et hamster bor i hangen vår". Vel... "et" virker mer riktig for meg egentlig, selvom jeg tror "en" er det korrekte. Endret 26. mai 2006 av fUzZy^ Lenke til kommentar
Axes Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Et hamster, det heter et hamster, EOD! Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Et hamster, det heter et hamster, EOD! 6184722[/snapback] Njaaa, skeptisk... Må nok desverre skuffe deg, det heter en hamster. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 seriøst, det hamsteren? høres ikkje det uklokt ut? hva med DET HAMSTERET...!!1111!1!1 trodde ikkje det var mulig å ha innebygde slike språkfeil 6184406[/snapback] Kjempesukk.. *Oppgitt* Når jeg sier en hamster, hamsteren, tror du jeg sier "det hamsteren" da? Da sier jeg selvsagt "den hamsteren". Må ta en slik en: for å svare på språkfeilsetningen din. Lenke til kommentar
henrik_s Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) Personlig sier jeg "ein hamster" grunnet dialekt. edit: som tilsvarer "en hamster" Endret 26. mai 2006 av h3nrik Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 Å referere til hamster i intetkjønn får det til å høres ut som et verktøy, eksempel: "Der er en løs skrue, hvor la jeg hamsteret?" Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg prater bokmål, og de fleste av mine venner også.Ok, det heter vel kanskje ein hamster på nynorsk, men aldri i livet om det heter et hamster. Uansett, det heter fortsatt en/ein hamster. Det er bare å slå opp i en ordbok. 6184500[/snapback] Nynorsk og bokmål er dette landets skriftspråk og ingen av de er lik noen dialekter. Jeg kan ikke si hvordan du eller vennene dine snakker, men man snakker ikke bokmål i østlandsområdet. Hvis du skal dit de snakker mest lik bokmål må du lengst nord i landet hvor de snakker tilnærmet riksmål. Drar du til bergen sier de 'jenten'. Mener du at bergensere sier dette for morro skyld? Sier du forresten en/ei/et kjevle? Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg prater bokmål, og de fleste av mine venner også.Ok, det heter vel kanskje ein hamster på nynorsk, men aldri i livet om det heter et hamster. Uansett, det heter fortsatt en/ein hamster. Det er bare å slå opp i en ordbok. 6184500[/snapback] Nynorsk og bokmål er dette landets skriftspråk og ingen av de er lik noen dialekter. Jeg kan ikke si hvordan du eller vennene dine snakker, men man snakker ikke bokmål i østlandsområdet. Hvis du skal dit de snakker mest lik bokmål må du lengst nord i landet hvor de snakker tilnærmet riksmål. Drar du til bergen sier de 'jenten'. Mener du at bergensere sier dette for morro skyld? Sier du forresten en/ei/et kjevle? 6184879[/snapback] I Oslo-vest snakker de bokmål, og i Nordfjord snakker de nynorsk. Har problemer med å tro at Aasen var særlig mye utenfor sunnmøre og samlet ord til lansmålet sitt. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg sier selvfølgelig et kjevle. Jeg startet en gang en diskusjon her inne hvorvidt man sier et kjevle eller ikke. Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg sier et hamster. Verre med de som skriver; "Hvem bil liker du best?" f.eks. Noen må lære seg å skrive; HVILKEN! Lenke til kommentar
Even. Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Bærum- og oslo-dialektene er kanskje ikke 100% bokmål, men allikevel mye nærmere bokmål enn f.eks sørlandsdialektene. Samme er det med nynorsk. Reiser man til Nordfjord og andre steder i sunnmøre snakker de nesten rent nynorsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå