Gå til innhold

Gjennomsiktig bakgrunn (noen som orker?)

Anbefalte innlegg

Ikke for å være frekk, men du har vel ikke lov til å bumpe tråden oftere enn med 2 dagers mellomrom? Uansett, det er bare å klippe dem ut med lasso-tool og lagre dem som gif/png  :)

6186906[/snapback]

Beklager all bumping.. Kanskje jeg bare kan slette de innleggene..

Beklager igjen :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er alle sammen med transparent bakgrunn, lagret både i gif og png-24. :)

Edit:

Ser at batch-operasjonen ikke var helt nøyaktig på noen av bildene, noe som fører til synlige hvite piksler i nederste høyre hjørne på noen av bildene.

Dersom jeg får tid skal jeg rette opp på dette, men jeg kan ikke love noe her og nå.

37ne.png

36cn.gif

Bilder.zip

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-yzDjfSSl

hvis du vil lage noe gjennomsiktig i fremtiden kan jeg skrive et eksempel på hva du kan gjøre her:

åpne bildene i photosho/paintshop pro o.l.

så lager du et nytt dokument i samme størrelse som bildet. kryss av for transparent bakgrunn ( vet at det går an i photoshop).

etter det kan du enten:

klippe ut skriften og/eller bildet og lime det inn

lime inn hele bildet og derretter klippe ut skriften og/eller bildet.

Lenke til kommentar
hvis du vil lage noe gjennomsiktig i fremtiden kan jeg skrive et eksempel på hva du kan gjøre her:

åpne bildene i photosho/paintshop pro o.l.

så lager du et nytt dokument i samme størrelse som bildet. kryss av for transparent bakgrunn ( vet at det går an i photoshop).

etter det kan du enten:

klippe ut skriften og/eller bildet og lime det inn

lime inn hele bildet og derretter klippe ut skriften og/eller bildet.

Flott at du kommer med en liten guide, men jeg må si at det var en unormalt kompleks måte å løse det på.

På grunn av bildets natur vil Magic Wand Tool (W) kunne gi en nøyaktig seleksjon av de hvite feltene som vi ønsker å fjerne.

Deretter fjerner man bare innholdet i seleksjonen med f.eks Background Eraser Tool (E), og lagrer i et passende format.

Ønsker man å gjøre dette på flere bilder kan Photoshop automatisere handlingen, i en batch operasjon, sett at man lager en passende Action.

Hvordan man gjør det i andre programmer varierer vel, men jeg vil påstå at dette er den klart raskeste og minst tidkrevende løsningen i Photoshop®.

Edit: Leif

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Fargoth: Dette fungerer dessverre ikke på alle bilder. Noen er ujevne, og noen har kanskje ganske lys kant, og da  wil Magic Wand Tool velge det også.

Jeg anbefaler bruk av Extract... ;) Mye bedre.

6276357[/snapback]

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig, men inlegget mitt gjelder selvsagt for de bildene som trådstarter ønsket hjelp med, da jeg tok det som en selvfølge at det var det vi diskuterte. :)

Det var derfor jeg snakket om "disse bildenes natur", med den tanken at de inneholder mange piksler med samme verdier, noe som gjør det lett for Magic Wand Tool å lage en nøyaktig seleksjon.

Jeg er selvsagt fullstendig klar over hvordan Magic Wand Tool fungerer, og jeg vil derfor aldri påstå at løsningsmetoden presentert over gjelder for alle typer bilder.

Hvilken metode man velger varierer selvsagt fra bilde til bilde, men i dette tilfellet mener jeg fortsatt at Magic Wand Tool er en den raskeste og mest fleksible metoden, i Photoshop®.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...