Gjakmarrja Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Hei! Vi har jo 360 og PS3, sant? Hva slags OS er det de kjører? Er dette kodet i Assembly, mot selve arkitekturen på CPU? Jeg har litt lyst til å studere programmering, da det slo meg at programmering er et syklig svært felt å jobbe innenfor. Teknisk sett, hvis jeg vil lage min egen konsoll kan jeg bare mekke en "liten" data i en fin boks og skrive et OS, samt et SDK til spillutviklere? Poenget med konsoll er jo at de kjører et dedikert OS som bare kan kjøre spill... ?!! (nesten sant), så hovedgrunnen til at det tar lang tid å lage en konsoll er vel at de må kode hele OSet? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Det varierer jo fra konsoll til konsoll hvordan de er oppbygd. NES har f.eks. ingen OS, men selve spillet er OSet. Slik fungerer vel de aller fleste eldre konsoller. Nyere konsoller har et lite OS / BIOS / Firmware som "driver" hardwaren, og gir spillene en rekke funksjoner osv. (f.eks. 3D-rendering, forskjellige APIer osv.) Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) Sony har tatt en snarvei med PS3, som kjører Linux.. (edit: og jeg mener X360 kjører en versjon av WinXP, men dette er bare gjetting fra min side) Linux er altså (også) portet til prosessoren og arkitekuren til PS3 kallt `Cell': http://linuxdevices.com/news/NS6219524044.html ..alt dette gir uansett interesannte muligheter.. Endret 26. mai 2006 av dayslepr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå