Gå til innhold

Hvordan er det med konsoll og programmering av OS


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har jo 360 og PS3, sant?

Hva slags OS er det de kjører?

 

Er dette kodet i Assembly, mot selve arkitekturen på CPU?

 

Jeg har litt lyst til å studere programmering, da det slo meg at programmering er et syklig svært felt å jobbe innenfor. :D

 

Teknisk sett, hvis jeg vil lage min egen konsoll kan jeg bare mekke en "liten" data i en fin boks og skrive et OS, samt et SDK til spillutviklere? :p

 

Poenget med konsoll er jo at de kjører et dedikert OS som bare kan kjøre spill... ?!! (nesten sant), så hovedgrunnen til at det tar lang tid å lage en konsoll er vel at de må kode hele OSet?

 

:hmm::hmm::dontgetit::dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer jo fra konsoll til konsoll hvordan de er oppbygd. NES har f.eks. ingen OS, men selve spillet er OSet. Slik fungerer vel de aller fleste eldre konsoller. Nyere konsoller har et lite OS / BIOS / Firmware som "driver" hardwaren, og gir spillene en rekke funksjoner osv. (f.eks. 3D-rendering, forskjellige APIer osv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...