Earendil Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Hadde årets første uteøkt igår, overaskende tørt og snøfritt i enkelte treningsfelt her på Sunnmøre! 8021348[/snapback] Grr, eg også vil. Får satse på ei lita runde på søndag, kanskje. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Vi skal ut på fredag igjen, så sant det ikke regner Lenke til kommentar
LasH Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Klatring er en herlig sport. Driver og tar bratt-kort nå, men har gått en stund da. At the moment har jeg ikke eget utstyr, tenker jeg kjøper meg sko og sele senere. Men hva synes dere er kjekkest, klatre LED, rute eller bare klatre "fritt"? Selv foretrekker jeg og klatre ruter, synes det gir en mye større utfordring. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) Forstår ikke helt spørsmålet, hva legger du i "klatre fritt"? Frisoloering? (alså klatring alene uten tau) Friklatring? (Klatring der du ikke bruker sikringsmidler aktivt for å hjelpe deg oppover, med andre ord det motsatte av teknisk klatring) Buldring? (Tauløs klatring på lav høyde) eller rett og slett bare klatring av innevegger der du bruker alle tak og ikke går etter spessielle fargekoder? Hva leding og ruter anngår går det jo fint an å klatre ruter på led? Personlig foretrekker jeg buldring eller topptauing på ruter som er akkurat i grenseland for hva jeg får til når jeg klatrer inne. Er litt mer skeptisk til å terpe på ruter som har høy sannsynlighet for fall ute på led, da konsekvensene av å falle plutselig kan bli mye større. Så om jeg først er inne bruker jeg denne gylne muligheten til å klatre litt mindre ansvarlig. Endret 10. mars 2007 av PandaMartin Lenke til kommentar
LasH Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Forstår ikke helt spørsmålet, hva legger du i "klatre fritt"? Frisoloering? (alså klatring alene uten tau) Friklatring? (Klatring der du ikke bruker sikringsmidler aktivt for å hjelpe deg oppover, med andre ord det motsatte av teknisk klatring) Buldring? (Tauløs klatring på lav høyde) eller rett og slett bare klatring av innevegger der du bruker alle tak og ikke går etter spessielle fargekoder? Hva leding og ruter anngår går det jo fint an å klatre ruter på led? Personlig foretrekker jeg buldring eller topptauing på ruter som er akkurat i grenseland for hva jeg får til når jeg klatrer inne. Er litt mer skeptisk til å terpe på ruter som har høy sannsynlighet for fall ute på led, da konsekvensene av å falle plutselig kan bli mye større. Så om jeg først er inne bruker jeg denne gylne muligheten til å klatre litt mindre ansvarlig. 8122758[/snapback] Oi, det var veldig dårlig forklart fra min side. Med å klatre fritt, mente jeg "eller rett og slett bare klatring av innevegger der du bruker alle tak og ikke går etter spessielle fargekoder?". Selv er jeg ikke noe fan av led, men de jeg klatrer med liker det godt. Men en ting jeg lurte på: Der hvor jeg klatrer har de et "system" for hver "rute". den jeg klatrer på nå er 5. Tallet beskriver vansklighets graden. Men dette er vel noe "alle" klatre-klubber bruker? Eller? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Ikke noe fan av led? Topptau er jo dørgende kjedelig. Lenke til kommentar
LasH Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Nei, jeg liker ikke led. Det er jo forskjellig hva folk liker da. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Det er nok greiast å klatre led når ein har meir erfaring, men det er så absolutt å foretrekke å klatre led framfor topptau, ja. Lenke til kommentar
LasH Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Det var det de på klatrklubben sa også. Til mer erfaren du blir jo kjekkere blir led-klatring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Jeg er ikke så veldig erfaren, men elsker led. Spesielt ute. Da pumper adrenalinet. Lenke til kommentar
LasH Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Jeg er ikke så veldig erfaren, men elsker led. Spesielt ute. Da pumper adrenalinet. 8146545[/snapback] Ah, hvor klatrer du ute? Klatrer kun inne, Skudeshavn om noen vet hvor det er. Endret 13. mars 2007 av LasH Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Jeg er ikke så veldig erfaren, men elsker led. Spesielt ute. Da pumper adrenalinet. 8146545[/snapback] Ah, hvor klatrer du ute? Klatrer kun inne, Skudeshavn om noen vet hvor det er. 8146881[/snapback] Vi har et par ruter i basen, i tillegg til at det er en heftig vegg et par kilometer unna. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Jepp, er med i et klatrelag her i lokalområdet vårt, ( www.klivrelaget.com ) bruker å klatre i en 15 høy silo, men vi drar også oppå fjellene av og til Lenke til kommentar
just_me Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 noen klatrere fra lLarvik\vestfold her? Lenke til kommentar
lain Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Da er jeg akkurat tilbake fra 3 timer klatring på tyrili på lillehammer. Sliten i armene, sår på fingrene, og stiv i låra. Da vet man at man har trent litt i allefall ^^ Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Hehe, samme her! Greide ettpar nye ruter idag! Deilig å topptaue ruter som akkurat er i grenseland for hva du får til! Prosjekt du detter så busten fyker på er noen hakk mer risky ute på led, da er det deilig med plastikk og statiske topptau! Lenke til kommentar
langskalle Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 heisann!.. tenkt til å starte med klatring!.. prøvd litt her og der som nybegynner, høyeste var rundt 20 meter!.. tror jeg da!.. men så skal jeg kjøpe meg utstyr!, hva trenger jeg?.. skall holde på i klipper og litt overalt egentli!.. dessuten hva er en slynge?.. :S sett hvordan de ser ut, to karabinkroker som er festet sammen med no nylonstoff ellrno!.. hva brukes de til?, lettere sagt!.. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 hei du. Vil bare si bra valg av sport! Er det en klubb i nærheten av deg, eller noen du kjenner som klatrer? Og hvor hen i landet bor du? Som nybegynner trenger du: Kalk Sko sele taubrems med skrukarabin noen ekspresslynger. ang. sko, så ikke kjøp dette over nett! ikke alle skoene passer føttene dine, og ja, de skal være trange. Hva en slynge er ja. Man har flere forskjellige type slynger. lang og kortslynger: Kortslynge. Brukes til å sikre seg selv i bolter etc oppover veggen Langslynge. Varierer lengden opp til 270cm++ Bruker som regel til fast sikring,toppanker osv. Er det mange andre aktive klatrere her nå da? Selv har jeg holdt på med dette i 3 år. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Jeg fikk dilla på klatring i helgen. Tok brattkort kurset, og har oppfølgnigstimen i morgen. Jeg tok sjangsen på å bestille sko rett fra nettet, da de er samme merke som de jeg låner på kurset. Bestillte her i fra: http://www.klatresiden.no/store/ Edelweiss Eagle La Sportiva testarossa skoLa Sportiva Testarossa - sko samt tau, kalk, kalkpose, tau, taubrems og skrukarbin. Klatring er bare rått! Lenke til kommentar
langskalle Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 ja det er en klubb i nærheten1.. var der i går og prøvde meg!.. døds gøy!.. lærte en del nye ting og slikt!.. klubben heter høydeskrekk og er i kongsvinger!.. er så sykt gøy å klatre digger det!,.. lurer på å prøve meg på brattkortkurs og sikrings kurs!.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå