Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Båndbredden reduseres med bruk av trådløs ruter

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at et av de forrige innleggene handlet akkurat om dette, men hos meg ER det slik:

Har NGT ADSL2+, med 16000/1200 i fart på ruteren (Thomsom 516i). Måler denne mot en ftp server til å gi meg reelle 13600 inn, noe som jeg er fornøyd med gitt linjelengde + kvalitet på tråden inn.

Jeg har en trådløs 3Com Officeconnect med maks 54mbps, som sier den gir meg 54 mbps med god signalstyrke. Har et D-Link DWL-650+ PCMCIA kort i maskinen. Måling mot samme ftp-site gir meg en fart på rundt 7000 inn, altså rundt halvering av farten på ruteren. Har 128 bits WEP. Er det noen som har peil på hva som kan være galt? Har siste firmware på 3Com-en samt kjørt reset factory på både ruter og den trådløse 3Com-en...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke sikkert den routern din gir full hastighet på trådløst..svært få som egentlig gjør det.Hadeland Energi har testet endel populære routere mot sin 100Mbit linje,,og den routern som kom best ut på trådløst er den lille til Jensen 6954 tror jeg den het.klarte opp mot 27Mbit ned og 22Mbit opp...les her :http://www.hadeland-energi.net/article.php?articleID=2471&categoryID=2572

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet at et av de forrige innleggene handlet akkurat om dette, men hos meg ER det slik:

Har NGT ADSL2+, med 16000/1200 i fart på ruteren (Thomsom 516i).  Måler denne mot en ftp server til å gi meg reelle 13600 inn, noe som jeg er fornøyd med gitt linjelengde + kvalitet på tråden inn.

Jeg har en trådløs 3Com Officeconnect med maks 54mbps, som sier den gir meg 54 mbps med god signalstyrke.  Har et D-Link DWL-650+ PCMCIA kort i maskinen.  Måling mot samme ftp-site gir meg en fart på rundt 7000 inn, altså rundt halvering av farten på ruteren.  Har 128 bits WEP.  Er det noen som har peil på hva som kan være galt?  Har siste firmware på 3Com-en samt kjørt reset factory på både ruter og den trådløse 3Com-en...

6181285[/snapback]

Litt off topic, men hvorfor kjører du med 128 bits WEP? Har blitt meg fortalt at WEP "dreper" litt båndbredde.....Må da være nok å kjøre med 64 bits WEP!!

Lenke til kommentar

Ja, så lenge du har noe beskyttelse på spiller det egentlig ingen rolle hvilken... Hvis en fyr virkelig vil inn på nettet ditt, tar det han ikke noe mer enn noen minutter ekstra å hacke et 128-bits vs et 64-bits nett.

Dog testet jeg både 128-bits og 64-bits selv, og målte hastighet med min Linksys, og fant ikke noe merkbar forskjell på hastigheten faktisk. Bruker selv 64-bits, men det er kun fordi jeg slipper å huske en dobbelt så lang passkey :p

Lenke til kommentar
Jeg har en trådløs 3Com Officeconnect med maks 54mbps, som sier den gir meg 54 mbps med god signalstyrke.

6181285[/snapback]

Vel, dette stemmer ikke helt...

Trådløse systemer treffer i praksis veggen på rundt halvparten av teoretisk maksimum, som regel rundt 30 mbps. Dette er dessverre noe du ikke får gjort noe med...

Dessuten er det ett delt medium, så hvis du har andre maskiner påkoblet vil disse være med på å strupe båndbredden din. Dvs hvis du har 3 maskiner påkoblet samme trådløsnett vil de ikke få 30 mbps hver, men 30/3 = 10 mbps hver.

Dessuten, har du vegger etc mellom deg og aksesspunktet så vil også dette påvirke hastigheten.

Om dette var noe brukbart er dog en annen sak... :p

Edit: Regner med du har nyeste driver på nettverkskortet etc...

Endret av Piraro76
Lenke til kommentar

WEP tar ikke noe båndbredde, i ytterste konsekvens kan du få litt øket latency, les et sted mellom 0.2 og 1 ms, sånn ca.

Når det er sagt er det nesten totalt bortkastet å bruke WEP, om du er ute etter å sikre nettverket ditt bør du ta ibruk sterkere lut som WPA eller WPA2. Ingen av disse legger på noe mer latency enn WEP. Ellers er det som Piraro76 sa, teoretisk båndbredde og faktisk båndbredde er ikke det samme. Prøv å sett ruteren rett ved maskinen for å se om det spiller noen forskjell. Evt. kan du bytte kanal om du er i et strøk med mange andre trådløse nett. Selv om signalstyrken kan være bra, kan det oppstå kollisjoner eller pakketap av andre grunner som gjør at du ikke får full båndbredde.

Forresten, googlet litt. Det d-link-kortet ditt støtter jo bare IEEE 802.11b, dvs 11 Mbps eller 22 Mbps med d-links propeteriære standard. Der ligger feilen din!

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar
WEP tar ikke noe båndbredde, i ytterste konsekvens kan du få litt øket latency, les et sted mellom 0.2 og 1 ms, sånn ca.

Når det er sagt er det nesten totalt bortkastet å bruke WEP, om du er ute etter å sikre nettverket ditt bør du ta ibruk sterkere lut som WPA eller WPA2. Ingen av disse legger på noe mer latency enn WEP. Ellers er det som Piraro76 sa, teoretisk båndbredde og faktisk båndbredde er ikke det samme. Prøv å sett ruteren rett ved maskinen for å se om det spiller noen forskjell. Evt. kan du bytte kanal om du er i et strøk med mange andre trådløse nett. Selv om signalstyrken kan være bra, kan det oppstå kollisjoner eller pakketap av andre grunner som gjør at du ikke får full båndbredde.

Forresten, googlet litt. Det d-link-kortet ditt støtter jo bare IEEE 802.11b, dvs 11 Mbps eller 22 Mbps med d-links propeteriære standard. Der ligger feilen din!

6183962[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...