Gå til innhold

Stang til den RØDE VideoMic

Anbefalte innlegg

Hei

Hadde tenkt og anskaffe meg en slik microphone :)

Men lurtet litt på kan jeg kjøpe en Bom til den og en forlenget ledning ?

Noen som har noe og anbefale ?

Tenker mest på ledningen som skal være 5m - 7m lang :|

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Tror egentlig ikke du vil bruke mange tusen på en boom...

Holder selv på å lage en boom til både Røde VideoMic og en vanlig mikrofon. Jeg kjøpte en

minijack forlengelseskabel på Biltema til 30 kroner, vet ikke om den er av god kvalitet dog, men det funker sikkert.

Røde VideoMic festes i tilbehørsskoen så da må du få tak i eller lage en slik. Min boom lagde jeg av håndtaket på en hoppestokk (samme som på en sparkesykkel), en stang til sånne flagg vi henger på veggen på 17. mai osv, noen skruer og litt teip. Hodet til den vanlige mikrofonen har jeg laget av et T formet PP-rør i , 45mm diameter. Borret to hull oppe, to nede, to på den ene siden og to på den andre, og tredde gummistrikk gjennom. Dette gjorde jeg på begge sidene av PVC røret (den siste siden skal festes på stangen). Dette gjør at du får mindre støy med mikrofonen når du bruker den på en stang.

Men det festet til VideoMic har jeg ikke fått laget enda, så jeg må nesten finne ut av det før jeg kan si noe om det her.

Edit: De har noen teleskopstenger på biltema som er ganske billige nå, kjøpte meg en slik selv. Kanskje du kan bruke de til boomen? Om du velger å lage da

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Holder selv på å lage en boom til både Røde VideoMic og en vanlig mikrofon. Jeg kjøpte en

minijack forlengelseskabel på Biltema til 30 kroner, vet ikke om den er av god kvalitet dog, men det funker sikkert.

Røde VideoMic festes i tilbehørsskoen så da må du få tak i eller lage en slik. Min boom lagde jeg av håndtaket på en hoppestokk (samme som på en sparkesykkel), en stang til sånne flagg vi henger på veggen på 17. mai osv, noen skruer og litt teip. Hodet til den vanlige mikrofonen har jeg laget av et T formet PP-rør i , 45mm diameter. Borret to hull oppe, to nede, to på den ene siden og to på den andre, og tredde gummistrikk gjennom. Dette gjorde jeg på begge sidene av PVC røret (den siste siden skal festes på stangen). Dette gjør at du får mindre støy med mikrofonen når du bruker den på en stang.

Men det festet til VideoMic har jeg ikke fått laget enda, så jeg må nesten finne ut av det før jeg kan si noe om det her.

Edit: De har noen teleskopstenger på biltema som er ganske billige nå, kjøpte meg en slik selv. Kanskje du kan bruke de til boomen? Om du velger å lage da

6181464[/snapback]

Takker for informasjonen velger heller og lage en bom som deg :)

Hvor lang er kablen ( forlengeren ) ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

6181464[/snapback]

Takker for informasjonen velger heller og lage en bom som deg :)

Hvor lang er kablen ( forlengeren ) ?

6182651[/snapback]

Kabelen er 5 meter.

Slik ble det seende ut...

post-31872-1148846726_thumb.jpg

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Så fin ut den :)

Men ser utrolig tungt ut å holde den slik personen på bildet gjør. Det hadde ikke vært lurere å holde den slik som man normalt holder bomer da?

6198301[/snapback]

den er like lett uansett hvilken av måtene man holder den på, jeg har testet det :) Holdt den et kvarter på hver måte. Det var ett fett.

Edit: Om du skal ha den høyre oppe så holder man den seff som en vanlig boom. ;)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Slettet+432
Genialt :D

Har lett etter en slik guide.. Skal kjøpe Røde VideoMic og ville ikke bruke penger på Boom. Den er jo nesten like dyr som mikrofonen.

Takk for hjelpen :D

Edit : Ingen som har en gammel sparkesykkel ?  :tease:

7581811[/snapback]

Kan like godt bruke en teleskopstang for malekoster. De er lengre også... Anbefaler deg å lage et eller annet fiks shock mount i tillegg til Røde sin mount, så du slipper så mye støy.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei

6181096[/snapback]

Røde bom er ikke så fryktelig dyr. I underkant av 800,-. Da får du en teleskopstang som er skreddersydd til sitt formål, med støydempende og solid materiale og egnet feste.

Angående XLR-kabel ville jeg valgt å kjøpe dette hos en musikkforhandler. Det koster ca. 350,- for en 5m kabel, men det er verdt å betale dette for god kvalitet. Prøv uansett å holde kabellengden så kort som mulig, uten skjøter, da dette forverrer kvaliteten betraktelig.

Hvis du vil se noe skikkelig dyrt, så sjekk ut prisene på en Zeppeliner eller originale mikrofonbraketter fra Sony. Phui!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hei

6181096[/snapback]

Røde bom er ikke så fryktelig dyr. I underkant av 800,-. Da får du en teleskopstang som er skreddersydd til sitt formål, med støydempende og solid materiale og egnet feste.

Angående XLR-kabel ville jeg valgt å kjøpe dette hos en musikkforhandler. Det koster ca. 350,- for en 5m kabel, men det er verdt å betale dette for god kvalitet. Prøv uansett å holde kabellengden så kort som mulig, uten skjøter, da dette forverrer kvaliteten betraktelig.

Hvis du vil se noe skikkelig dyrt, så sjekk ut prisene på en Zeppeliner eller originale mikrofonbraketter fra Sony. Phui!

7640817[/snapback]

Han snakker om Røde VideoMic, og den går på mini jack.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

7640817[/snapback]

Han snakker om Røde VideoMic, og den går på mini jack.

7642721[/snapback]

Uansett XLR eller minijack gjelder det jeg sa om lengden på kabel. Jegkjenner ikke selv til Røde VideoMic, men vil anta at man også kan bruke XLR. Vil uansett anbefale å bruke det, da via et adapter. Koster litt mer, men lyden blir bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...