Gå til innhold

Z-5500 får ikke surrounden til å fungere helt

Anbefalte innlegg

Er det noen spesielle instillinger som må gjøres på PC/anlegg for å få skikkelig surround på dette anlegget?

Får egentlig særdeles lite surround-følelse...

F.eks. i spill... Doom3/Half-life2. Når lyder er rett bak meg burde det kun være lyd i bakhøyttalerene? Jeg synes jeg hører like mye lyd i fronthøyttalerene, bare at lyden blir "vrengt" litt slik at det høres ut som det er bak meg.

Har testet alle modusene, og har også skrudd "surround" på fullt. Det hjelper litt, men er vel ganske åpenbart ikke meningen at skal være nødvendig.

Noen som har noen tips?

Når jeg ser på DVD i "Movie" mode'en er all snakkingen i centerhøyttaleren. Lyden er også veldig lav. Mulig det er meningen? Jeg synes det er mer behaglig når det er i alle fronthøyttalerene?

Hva er forresten "6 channel direct"? Så vidt jeg forstår er ikke bakhøyttalere på da?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ett Z-680 sett som jeg kjører med analog (minjack plugger) i ett Creative Audigy 2ZS kort. Kontroll poden står til 6channel direct stort sett hele tiden og hos meg så synes jeg at surroundfølelsen er ganske så grei.

Z-5500 settet er nok ikke så forskjellig fra Z-680.

Lenke til kommentar

Hoyre klikk volum knappen i hoyre gjorne.Velg adjust audio properties. Gaa ned til speaker settings og velg advanced. Speaker setup: velg 5.1 surround sound speakers.Haaper det hjelper :) . (Beklager skriften, engelsk tastatur :whistle: )

Endret av floffan
Lenke til kommentar

Eg hadde selv litt "problemer" med å forstå hvordan dette fungerte til å begynne med, men har begynt å få en forståelse etterhvert. ;)

Hvilken kabel bruker du forresten?

Slik det fungerer om du bruker digital overføring(optisk eller coax) er at det er lydkilden(dvd-spiller, pc) som forteller annlegget hvilken type lyd det er. Det typiske er at pc'n er satt opp med kun stereo. Dersom du spiller av stereo-lyd er du nødt til å kjøre oppmiksing for å få en surround-feeling. Bruker du dvd-spiller spiller den stort sett av surround uansett(om tilgjengelig).

Bruker du analog tilkobling må du selv fortelle annlegget hvordan du har koblet ting til. Bak kontroll-panelet er det en bryter som forteller om du bruker hver og en av de jack-pluggene som separate innganger, eller alle 3 til surround. Eg tipper det er her noe er galt.

Ellers må eg bare si at surround ofte kan være en tilvenning, og opplevelsen kommer mye ann på mediet du spiller. Det er ikke alle filmer som har like god surround-følelse som andre. Men eg opplever sjeldent problemene du beskriver her. Men ikke glem det at det er lite snakking som skal komme ut fra bakhøytalerene, dvs, på film sjer som oftest snakking forran deg, eller forran og til siden, sjeldent bak. Det er da som regel bare omgivelsene og lydeffekter som skal komme ut der bak.

Samtidig kan det også være verdt å sjekke kablene bakover. Har du brukt de medfølgende kablene er forlenget dem med nye? På mitt gamle surround-annlegg(billig creative sak) forlenget eg bakhøytalerene med ca 8m, noe som var nok til at lyden ble halvert(de var også feil dimmensjonert). Greit å sjekke at kontakten er god også.

Lenke til kommentar

Høres på meg ut som signalet som sendes fra pc er et stereosignal(2.0). Da vil dekoderen i kontrollpoden kun kjøre pro logic 2 som surround modus. Dette er ikke det samme formatet som brukes i de fleste filmer og spill idag. De bruker dolby digital eller dts. Dette er heldigitale formater med surround signal også i de to bakerste kanalene. Dybden og realismen er mye bedre på disse enn på prologic2. For å få dolby digtal eller dts må du bruke en optisk digitalkabel eller en coaxial digitalkabel. Kjører du det som heter 6 ch direct og bruker 3 stk jackplugger så er det dekoderen i lydkortet ditt som mixer signalet å sender det. Dette er såklart et analogt signal, og man kan ofte få litt støy på signalet om man bruker innebygde lydkort.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Litt detaljer jeg glemte å ta med:

- Lydkort: Creative Audigy 2 (value?)

- Kabler: 3stk Vanlige 3.5mm som er koblet i korrekte porter i lydkortet.

- Svitsjen på kontroll-greien står på 6ch direct (riktig?)

- Lyden i Windows er stilt inn på 5.1

Som sagt så er det litt surround, men når en lyd skal være rett bak meg bør det vel KUN være bakhøyttalerene som spiller lyden?

Lenke til kommentar

De fleste lydkort har et program eller en driver som du kan kjøre test via. Denne testen lager lyd i hver enkelt høyttaler, en av gangen.

Problemet med å sjekke slike ting under film er at det er flere lyder samtidig, som kan forvirre litt. Eg sliter veldig med å høre spesifike ting, spesielt under filmer.

Da vil du høre om windows klarer å sende lyd rett i forhold til oppsettet.

I tillegg må spillet/avspillingsprogrammet støtte surround, og det må også være påslått der. Ellers må du sørge for en eller annen oppmiksing.

Lenke til kommentar

Testet nå å koble i en coax kabel. Var riktignok en slik vanlig 3.5mm til to stk - rød og hvit kontakter (RCA?), hvor jeg bare satte den ene i Logitech'en. 3.5mm er selvsagt i den digitale kontakten på lydkortet. Det ser jo ut til å fungere siden det kommer lyd når jeg velger "coax" som input.

Men det er fremdeles ca null surroundfølelse når jeg f.eks. spiller Half-life2. Dvs, er litt surround, men ikke mer enn jeg oppnår ved å bruke et vanlig headset. Snur jeg meg med ryggen til noen som snakker blir lyden litt lavere og det høres "litt"ut som det er bak meg (det gjør det også med headset), men det er fremdeles mye lyd i centerhøyttaleren - til tross for at personen som snakker altså er bak meg.

Både spillet og windows er konfigurert til 5.1 Surround. Effekt er "PLII Movie". Er det riktig?

Edit: Når jeg testet en DVD-decoder sin lydtest, og hører på bakhøyttalere spilles lyden i alle høyttalere, men litt mer på siden, slik at det høres ut som lyden er mellom center og side-høyttaleren.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

6CH Direct er ikke tilgjengelig i Coax ser det ut til.

Reinstallerte driverene til kortet nå, og resultatet av det var at DVD-decoderen sin surround test nå kun spiller lyd på venstre og høyre. Alle andre er stille.

MEN, spiller jeg musikk i Winamp er det plutselig lyd i alle høyttalere.

Er det noen som vet med SIKKERHET hvilken "effekt" jeg skal ha på forsterkeren?

Muligheter:

- Stereo

- Stereo x2

- PLII Movie

- PLII Music

Er noen av de i det hele tatt surround? Er ikke Pro logic noe fake surround opplegg? Skulle ikke DTS vært et valg eller noe slikt?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Tror ikke det er alle spill som støtter digital lydoverføring.

Enten det, eller så er det som er stilt inn eller satt opp feil med lydkortet.

På mitt Z-5500 anlegg funker bare surround via coax på filmer, eller hvis jeg mixer lyden med CMSS, men jeg får ikke 6 kanaler i spill.

Lenke til kommentar

Blir ikke helt klok på dette.

Eneste måten jeg får surround i test-greien til lydkortet er hvis jeg kjører "6 Ch Direct". Den modusen er ikke tilgjengelig hvis jeg bruker Coax. Ingen andre moduser fungerer i testen, da kommer det kun lyd i venstre og høyre fremme.

MEN hvis jeg kjører 6 Ch Direct i Half-Life2 er det ingen surround. Dvs, det er lyd i alle høyttalere, men den spiller omtrent like mye på alle uavhengig av hvor lyden egentlig kommer fra. Mulig spille ikke støtter skikkelig surround? (har valgt 5.1 i lydinstillingene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...