Gå til innhold

En mengde nye veiskilt lanseres om én uke


Mato

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker spesielt de nye nummererte kryssene. Dette vil gjøre det mye enklere å finne frem for turister, utrykningskjøretøy og andre som ikke er godt kjent på et sted. Kryssnummer blir brukt i mange europeiske land, blant annet Danmark og Tyskland.

 

Sambruksfelt virker også som en god idé, håper endel kollektivfelt blir åpnet for sambruk.

 

Når det gjelder alle de nye skiltene som kommer opp i forbindelse med bomstasjoner tror jeg de kan skape en smule forvirring i starten, syns det bør brukes tekst i tillegg til disse skiltene, iallefall i en overgangsfase.

Lenke til kommentar

Farlig veiskulder-skiltet er nok nyttig med den veistandarden vi har her i landet. Samleskilt for vegvisning er også genialt (for å ta et eksempel: Hvem i heiteste kan lukte at man skal følge skiltingen til Stavanger for å komme fra Bergen sentrum til Flesland?)

 

Men hva i huleste er forskjellen på gule og blå kryssnummer-skilt? :S

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Farlig veiskulder-skiltet er nok nyttig med den veistandarden vi har her i landet. Samleskilt for vegvisning er også genialt (for å ta et eksempel: Hvem i heiteste kan lukte at man skal følge skiltingen til Stavanger for å komme fra Bergen sentrum til Flesland?)

 

Men hva i huleste er forskjellen på gule og blå kryssnummer-skilt? :S

6184864[/snapback]

 

Farlig veiskulder-skiltet er vel trollgammelt. Men hva er et kryssnummer?

Lenke til kommentar
Men hva er et kryssnummer?

6188848[/snapback]

 

Jeg vil tippe at kryss/avkjøringer blir nummerert, og at skiltene forteller hvilket nummer de har. Dette gjør at karttjenester på internett (og andre steder) kan forklare veier lettere, det samme gjelder å finne fram i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Men åssen blir det med teoriprøven da? Har tenkt å ta den imorra så er de nye skiltene med i teoriprøvene?

 

Men hva er et kryssnummer?

6188848[/snapback]

 

Jeg vil tippe at kryss/avkjøringer blir nummerert, og at skiltene forteller hvilket nummer de har. Dette gjør at karttjenester på internett (og andre steder) kan forklare veier lettere, det samme gjelder å finne fram i det hele tatt.

6188990[/snapback]

Lenke til kommentar

De nye skiltene vil sikkert komme med like etter så hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt opp og hørt. (uansett så er det lite du ikke forstår av dem...)

 

Vi har hatt slike gule skilt en stund i Tønsberg pga. veiarbeid og de er mye enklere og legge merke til, så positivt det!

Lenke til kommentar
Vi har hatt slike gule skilt en stund i Tønsberg pga. veiarbeid og de er mye enklere og legge merke til, så positivt det!

6199494[/snapback]

 

Du tenker på veiarbeidet ved krysset opp til Sem for et par uker tilbake? Må være den veiarbeidsperioden som ble enkelst trafikalt avviklet i Tønsberg på lange tider :p Om det var pga skiltene skal ikke sies, med de lyste godt opp på dagtid og var enkle å legge merke til.

Lenke til kommentar
Men hva er et kryssnummer?

6188848[/snapback]

 

Jeg vil tippe at kryss/avkjøringer blir nummerert, og at skiltene forteller hvilket nummer de har. Dette gjør at karttjenester på internett (og andre steder) kan forklare veier lettere, det samme gjelder å finne fram i det hele tatt.

6188990[/snapback]

 

Tror det har sin opprinnelse fra de "store" veiene som ble bygget forrige århundre, som Autobahn i Tyskland og Interstatene i USA. Jeg bor i USA nå, og nærmeste interstate er I-95, som såvidt jeg vet går fra New York til Miami, ca. Har bare kjørt der en gang, og da på en "dårlig" bit av veien hvor fartsgrensen "bare" var 70 mph, som er ca 110. To-tre felt i begge retninger, med adskilte kjøreretninger (ca 50 meter mellom). Visstnok er det så mye som 110 mph (=180km/t) på de gode strekkene.

 

I slik fart er det viktig å ikke bli distrahert med for mye informasjon. Derfor er skiltingen kun begrenset til standard skilt, med avkjøringsnummer som det viktigste. Under står det hvor du kommer, og det er også egne kolonner som informerer om hvilke tjenester som er tilgjengelig; f.eks. hvilke fastfood restauranter, hotellkjeder og liknende som er nær denne exiten. Slik kan man kjøre på på Exit 1, og kjøre ørten timer, vite akkurat at DER er en macdonalds, kjøre videre i mange timer til, og vite at akkurat DER er comfort inn. Sove over, kjøre videre neste dag, og vite at man skal av på exit 350. Så teller man seg oppover, og kjører aldri forbi en avkjørsel.

 

Genialt system!

Lenke til kommentar
Vi har hatt slike gule skilt en stund i Tønsberg pga. veiarbeid og de er mye enklere og legge merke til, så positivt det!

6199494[/snapback]

 

Du tenker på veiarbeidet ved krysset opp til Sem for et par uker tilbake? Må være den veiarbeidsperioden som ble enkelst trafikalt avviklet i Tønsberg på lange tider :p Om det var pga skiltene skal ikke sies, med de lyste godt opp på dagtid og var enkle å legge merke til.

6200029[/snapback]

Ja, og på Kilen der de har 4 rundkjøringer nå... ;)

Lenke til kommentar

Visstnok er det så mye som 110 mph (=180km/t) på de gode strekkene.

Høyeste fartsgrense på interstaten i USA er 80 mph (128 km/t), og det gjelder kun et par strekninger i Texas. Alle andre stater har 60-75 mph som høyeste fartsgrense på motorveien. I lille Danmark har de høyere fartsgrense på motorveien enn det du finner noe sted i USA. Tempoet er også langt høyere på europeiske motorveier og kjøringen er mer strukturert (I USA er det ikke uvanlig å passere noen på høyre side på motorveien, noe som er strengt forbudt i f.eks Tyskland)

 

kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_United_States

 

Når det gjelder USA sitt kryssnummersystem har du rett i at det er genialt. I tillegg til å være et nummer som angir hvilken avkjørsel du er ved, viser også kryssnummeret hvor langt du har kjørt. F.eks: Hvis du kjører på Interstate 40 i Oklahoma og kommer til kryss nummer 65, forteller dette nummeret at det er 65 miles siden du krysset grensen til Oklahoma. Skal du kjøre fra kryss nummer 65 til kryss nummer 150, er det enkelt å regne seg frem til at du har en 85 miles lang tur foran deg.

Lenke til kommentar

danmark har vell bare 130 , noe som er 2 km/t høyer en usa :p ikke så høyer , men jeg så ikke en fotobox eller noen form for kontroll på min tur gjennom landet i fjorsommer , men jeg kjørt bare fra nord til sør , hadde langt over lovelig fart hele veien ^^

Lenke til kommentar
danmark har vell bare 130 , noe som er 2 km/t høyer en usa :p ikke så høyer , men jeg så ikke en fotobox eller noen form for kontroll på min tur gjennom landet i fjorsommer , men jeg kjørt bare fra nord til sør , hadde langt over lovelig fart hele veien ^^

6264633[/snapback]

Det er 130 i Danmark, ja. Kjørte gjennom der for et par dager siden og jeg så heller ingen form for kontroll. Jeg tror ikke noen bryr seg om man ligger litt over fartsgrensa der nede, så lenge man ikke skiller seg veldig fra annen trafikk sin hastighet. På landeveien er derimot fartsgrensen ikke mer enn 80 km/t, det til tross for at veiene er både brede og snorrette. Selv i Norge er det 90 på endel landeveisstrekninger, så det kan virke litt rart, men grensa er nok satt med tanke på de mange kryssende gårdsveiene samt myke trafikanter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...