Gå til innhold

Boot problemer med kernel 2.6 i Debian

Anbefalte innlegg

I dag kjøpte jeg en ny server som jeg installerte Debian på. Alt fungerte fint inntil jeg la inn kernel 2.6 på den. Da nekter den å boote opp. Eneste jeg får er denne feilmeldingen:

pivot_root: No such file or directory

/sbin/init: 432: cannot open dev/console: No such file

Kernel panic: Attempted to kill init!

(Virker som denne personen har et lignende problem som meg.)

Alt fungerer utmerket med kernel 2.4 som er standar i Debian. Jeg har lagt inn kernel 2.6 på andre maskiner men jeg har aldri fått noen feilmelding da. :dontgetit:

Det har vært installert kernel 2.6 på den før, bare så det er sagt. Jeg kjøpte den brukt. (brukt i 6 mnd.) :)

Serveren har SATA disk og Intel P4 CPU.

Noen som har forslag til hva jeg kan prøve eller hva som er galt?

Endret av Fenalår
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

olear: nå skal ikke du strø salt i såret her. Det går helt an å rekompilere kjernen i Debian også. Jeg har en fin guide for å rekompilere kjernen i Linux, men husker ikke hvor jeg fant den desverre. Du får se om du finner en fin guide på nett.

Men du skal ikke nøle med å rekompilere kjernen egentlig. Går helt fint det.

Lenke til kommentar
olear: nå skal ikke du strø salt i såret her. Det går helt an å rekompilere kjernen i Debian også. Jeg har en fin guide for å rekompilere kjernen i Linux, men husker ikke hvor jeg fant den desverre. Du får se om du finner en fin guide på nett.

Men du skal ikke nøle med å rekompilere kjernen egentlig. Går helt fint det.

He? Salt i hvilket sår?

Klar man kan rekompilere kernelen, men det er ikke poenget her. Han mangler tydligvis bare noen moduler eller lignende. Husk at rekompilering ikke alltid er aktuelt eller ønsket.

Lenke til kommentar

"udev" er nok ikke installert, jeg har iallfall ikke gjort noe med det. Men som sagt får jeg ikke boota opp med kernel 2.6, så da antar jeg at jeg booter opp i kernel 2.4 og skriver "apt-get install udev". Noe i den duren, eller? :hmm:

Regner med at det her er rekompilering.

Endret av Fenalår
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...