Gå til innhold

Kabler mellom forsterker og pc

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har dette lydkortet i en PC koblet til et 5.1 annlegg. Bruker en overgang fra mini-jack til en "vanlig L-R(rød-hvit)" audiokabel. På denne måten hører jeg lav skurring i bakgrunnen om volumet på forskerkeren er høyt. Bruker PC'en mye til film og litt musikk. Lurer på om jeg skal kjøpe et nytt lydkort med 5.1 og optisk utgang. Eller om jeg skal få tak i noen nye kabler, og om jeg skal kjøpe nye kabler, hvilken type skal jeg ha?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm.. jeg vil nok anbefale deg en litenjack - phono. spørsmålet er egentlig hva du ser på av film? pr. dags dato så har du et lydkort som støtter 5.1

Digital Out for 5.1 support(6-channel SPDIF output to Creative digital speakers
. Så det trenger du uansett ikke å kjøpe.

Saken er at hvis du kun ser divx filmer ( spilt inn i stereo ) og hører på mp3 ( stereo ) så trenger du ikke mer enn den kabelen du kjører nå.

Men du trenger å kjøre digitalt hvis du vil ha surround i spill og hvis du ser på dvd på maskina di. ( eller filmer spilt med surround )

Lenke til kommentar
Men du trenger å kjøre digitalt hvis du vil ha surround i spill og hvis du ser på dvd på maskina di. ( eller filmer spilt med surround )

6188254[/snapback]

Skal man ha surround i spill via digital kabel må spille sende ut lyden i form av Dolby Digital eller DTS signaler.. Og per dags dato har jeg ikke sett noen spill med det :( Det finnes derimot lydkort som kan kode om signalene til Dolby Digital eller DTS for deg, men det gjelder ikke Creative Audigy ZS.. Hvis jeg tar feil her så vennligst si ifra :)

Det trådstarter kan gjøre er å plugge vanlige minijack pluggen i digital utgangen på lydkortet og koble den hvite (eller var det rød?) phonopluggen til en digital inngang, som f.eks CD eller DVD inngangen på receivern.. Og på lydkort software må du finne en meny hvor du kan bestemme om du skal sende ut via analog eller digital utgangen på lydkortet, denne menyen er ikke vanskelig og finne.. Bare å leite gjenneom medfølgene software litt ;)

Og så må du spesifisere DVD avspillingsprogrammet ditt til og bruke digital utgangen på lydkortet ditt også, dette finner man somregel i en audio meny en plass..

Hva du skal gjøre på receivern din er jeg ikke helt sikker på, men du skal helt sikkert sette den på DVD eller CD inngang ettersom hva du har valgt.. Kan hende du må "fortelle" receivern om den skal se etter analog eller digital signal inn, hos meg satt jeg den på automatisk så den finner fort ut hva slags signaler som blir sendt via kabelen..

Dette var kanskje litt rotete skrivd, men jeg skylder på at jeg har nesten ikke sovet i natt, men uansett, lykke til :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar :) Ser ganske mye DivX (det er iallefall .avi filer,) med 5.1, hadde vært greit å utnytte det også :) Skal prøve metoden Equirinox beskrev så snart jeg får pæren til projektoren.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det trådstarter kan gjøre er å plugge vanlige minijack pluggen i digital utgangen på lydkortet og koble den hvite (eller var det rød?) phonopluggen til en digital inngang, som f.eks CD eller DVD inngangen på receivern..  Og på lydkort software må du finne en meny hvor du kan bestemme om du skal sende ut via analog eller digital utgangen på lydkortet, denne menyen er ikke vanskelig og finne.. Bare å leite gjenneom medfølgene software litt ;)

6188325[/snapback]

Nå har jeg fått en skjerm på PC'en her. Men kan du si meg hvilket program du brukte til å velge utgang?

Jeg har sett litt på "Creative Audio Console." Men er det dette programmet?

(Beklager for dobbelposting og bumping.)

Edit: Prøvde nå å sette minijack i den digitale utgangen fra lydkortet og satte den ene phonopluggen i den digitale inngangen. Det ble mindre bakgrunnstøy med musikk, men om jeg prøver å se en .avi fil (I høy kvalitet, 5.1/7.1) hører jeg bare instrumenter og lydefekter, på noen filmer hører jeg ingenting. Om jeg setter "Audio Devise" i VLC player fra 5.1 til stero kommer lyden. Prøvde å skifte fra CMSS til CMSS2 i "Creative Audio Console," da kom stemmene og resten av lyden frem også. men de er fremdeles lave i forhold til lydefektene og de lydene jeg hører om jeg bruker CMSS (1).

Går utifra at det er noen innstilinger som må stilles på, men jeg vet ikke hvilken.

Endret av MagE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...