gogodidi Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Hei! Jeg har tre datamaskiner, og på alle tre har jeg satt opp gdm.conf slik at jeg kan koble til den pc'n fra en annen... men, når jeg skal velge hvilken maskin jeg skal logge inn på, står bare IP addressen der, hvis ikke jeg skjekker ipaddressen på hv er eneste datamaskin, kan jeg ikke kjenne forskjellen mellom de det står noe slike når jeg skal velge: ipaddresse: Linux versjon ipaddresse: Linux versjon ipaddresse: Linux versjon jeg har lest litt rundt, og jeg tror at jeg kan endre hva som såt der hvis jeg endrer gdm.conf filen til å peke mot en skript (som jeg skal må skrive) : #Willing=/etc/gdm/Xwilling men.. jeg vet ikke hva som skal stå i den filen... når jeg googler, så får jeg bare massevis med gdm.conf filer... er det noen som kjenner råd? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Hva er det du egentlig vil? Jeg har fiksa på et par gdm.conf filer for tynnklienter, så kan sikkert skrive en til deg om du forklarer litt bedre. Slik jeg forstår bruker du "F10-lista", men problemet er at det bare står ip'r, ikke maskinnavn, og linuxversjonene er stort sett de samme. #1 jeg da ville sjekka er at du kan slå opp disse maskinnavnene fra maskinen, dvs. at de ligger i hosts eller noe slikt. Lenke til kommentar
gogodidi Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Når jeg starter maskinen, så velger jeg options->XDMCP og der står det da 3 alternativer, (ipadressen og linux versjonen - for hver maskin)... jeg kunne slå opp ipaddressen fra maskinen, men det er det som jeg har lyst å erspare meg. er det mulig å endre gdm.conf filen slik at hostnavnet står der, og ikke ipaddressen? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Tror det er Xwilling-fila du må endre på, på de maskinene som skal styre X-serveren (dvs. der programmene kjører), da det er denne som genererer strengen som blir sendt. Dette ser faktisk utrolig enkelt ut, først - min (fc5): #!/bin/sh # # $XFree86$ # The output of this script is displayed in the chooser window. # (instead of "Willing to manage") load="`uptime|sed -e 's/^.*load[^0-9]*//'`" nrusers="`who|cut -c 1-8|sort -u|wc -l|sed 's/^[ ]*//'`" s=""; [ "$nrusers" != 1 ] && s=s echo "${nrusers} user${s}, load: ${load}" Vi ser altså at det som skjer, er at når xdm/gdm får et spørsmål fra en annen maskin om å eventuellt styre dennes skjerm (lage liste), så kjører den dette scriptet. Dette skriver da ut "svarmeldingen" som maskinen sender tilbake til den som lager liste. Så om du er lat, så burde det gå å bare bytte ut den echo-linja med noe alla echo "arbeidsrom#1" Eller noe ala det. Evt. så kan du jo skrive noe slikt (har ikke testa den): #!/bin/sh # # $XFree86$ # The output of this script is displayed in the chooser window. # (instead of "Willing to manage") load="`uptime|sed -e 's/^.*load[^0-9]*//'`" nrusers="`who|cut -c 1-8|sort -u|wc -l|sed 's/^[ ]*//'`" s=""; [ "$nrusers" != 1 ] && s=s hostid=$hostname echo "${nrusers} user${s}, load: ${load}, hostname: $(hostid)" Bare å bashscripte av hjertens lyst. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Si i fra om det funka! Hadde vært kult å høre Lenke til kommentar
comicz Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Ja, tilbakemelding er fint. Forøvrig er det vel ikke nødvendig med hostid= osv? Bare bruk $HOST direkte i echo-linja. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Ja, tilbakemelding er fint. Forøvrig er det vel ikke nødvendig med hostid= osv? Bare bruk $HOST direkte i echo-linja. 6195622[/snapback] Ah, du har allerede en skallvariabel satt for det. Da lærte man noe nytt i dag også. Igrunn kunne man sikkert bare sagt $(hostname) direkte inn i echo-linja også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå