Gå til innhold

Hva er 4. pinnen til P4 vifte til?

Anbefalte innlegg

Den originale kjøleren til nyere P4 (LGA775) har 4 pinner i motsetning til de vanlige 3, hva er nr 4 til?

Ifølge manualen til hovedkortet mitt og hva jeg mener det kan være:

1. GND - dette er jord, eller 0

2. CPU FAN PWR - +12 volt

3. CPU FAN IN - rpm sensor

4. CPU FAN PWM - ??

Eller er det slik (noe som er dumt om det er, siden det vil gjøre at man ikke kan koble til "eldre" vifter):

1. GND - dette er jord, eller 0

2. CPU FAN PWR - +12 volt

3. CPU FAN IN - ??

4. CPU FAN PWM - rpm sensor

Jeg skal montere en annen kjøler, og det hadde vørt greit å vite før jeg mot formodning skulle ødelegge noe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om det ikke er +7V eller noe slik :hmm: Men den brukes uansett ikke, det er kun +12 og jord :thumbup:, Rød og sort om jeg ikke tar helt feil...

Edit: Med mindre du skal begynne å koble om på molex kontaktene eller lodde selv tror jeg neppe at du klarer å ødelegge noe! Om du skulle være så uheldig å klare å kortslutte et par pins på molex kontakten slår maskina seg av (hvis du har en ordentlig PSU i allefall).

Kobler du feil;

+12 og +7 = vifte på 5V - Ikke farlig

12+ og jord = Vanlig - Ikke farlig

7+ og jord = vifte på 7V - Ikke farlig

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Slik som en bruker på diskettstasjoner og enkelte skjermkort altså..? :hmm: Det har jeg aldri sett på vifter før :blink:

Men hvis det er det så slipper du helt sikkert å tenke på det hvis du skal kjøpe deg en ny kjøler da den sikkert har enten 3pin vifte kontakt eller 4pin molex!

Lenke til kommentar

P-in-P er dessverre milevis fra svaret. Den fjerde pinnen er PWM, som betyr Pulse Width Modulator. Dette er en måte å regulere spenningen på ved hjelp av gjennomsnittsspenningen mellom en serie raske pulser på 12 volt. MAO, så er den for automagisk viftestyring. De tre siste er som på en vanlig viftekontakt, og man kan faktisk koble en slik til der. Dette er kun tilfellet på nyere Pentium boxed-kjølere (>P4).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...