Cilleron Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Den originale kjøleren til nyere P4 (LGA775) har 4 pinner i motsetning til de vanlige 3, hva er nr 4 til? Ifølge manualen til hovedkortet mitt og hva jeg mener det kan være: 1. GND - dette er jord, eller 0 2. CPU FAN PWR - +12 volt 3. CPU FAN IN - rpm sensor 4. CPU FAN PWM - ?? Eller er det slik (noe som er dumt om det er, siden det vil gjøre at man ikke kan koble til "eldre" vifter): 1. GND - dette er jord, eller 0 2. CPU FAN PWR - +12 volt 3. CPU FAN IN - ?? 4. CPU FAN PWM - rpm sensor Jeg skal montere en annen kjøler, og det hadde vørt greit å vite før jeg mot formodning skulle ødelegge noe... Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Lurer på om det ikke er +7V eller noe slik Men den brukes uansett ikke, det er kun +12 og jord , Rød og sort om jeg ikke tar helt feil... Edit: Med mindre du skal begynne å koble om på molex kontaktene eller lodde selv tror jeg neppe at du klarer å ødelegge noe! Om du skulle være så uheldig å klare å kortslutte et par pins på molex kontakten slår maskina seg av (hvis du har en ordentlig PSU i allefall). Kobler du feil; +12 og +7 = vifte på 5V - Ikke farlig 12+ og jord = Vanlig - Ikke farlig 7+ og jord = vifte på 7V - Ikke farlig Endret 25. mai 2006 av P-in-P Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg er ikke engang i nærheten av noen molex-kontakter... Mitt beste "stalltips" på hva "PWM" kan være, må være noe sånt som PoWerManagement, altså en form for termometer, men jeg vet ikke... Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente men 4 pin viftekontakt=Molex Det var ikke 7V, men 5V... Endret 25. mai 2006 av P-in-P Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Nei, det er ikke molex jeg mener, det er 4 pins viftekontakt, HELT lik som vanlig 3 pins, bare med 4 pinner.... Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Slik som en bruker på diskettstasjoner og enkelte skjermkort altså..? Det har jeg aldri sett på vifter før Men hvis det er det så slipper du helt sikkert å tenke på det hvis du skal kjøpe deg en ny kjøler da den sikkert har enten 3pin vifte kontakt eller 4pin molex! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=70&num=2 Se på bilde nr. 3 der. En fanheader med fire pinner. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 P-in-P er dessverre milevis fra svaret. Den fjerde pinnen er PWM, som betyr Pulse Width Modulator. Dette er en måte å regulere spenningen på ved hjelp av gjennomsnittsspenningen mellom en serie raske pulser på 12 volt. MAO, så er den for automagisk viftestyring. De tre siste er som på en vanlig viftekontakt, og man kan faktisk koble en slik til der. Dette er kun tilfellet på nyere Pentium boxed-kjølere (>P4). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå