Gå til innhold

TV-ut s/h med svhs til scart adapter?!


Langtind

Anbefalte innlegg

Har en Amilo D (som jeg forøvrig er meget godt fornøyd med) som jeg bruker til å se film. Når jeg kobler pc'en til tv'en med SVHS fungerer alt perfekt, men nå er det jo ikke alle tv'ene som har denne utgangen, så jeg kjøpte ett billig adapter (scart) på Biltema.

 

Problemet mitt er at jeg kun får svart/hvitt når jeg bruker adapteret, også på den tv'en jeg får farger på når jeg kobler til med svhs?

 

Er det adapteret fra Biltema som er noe dritt, eller er den noen instillinger jeg må endre i forhold til når jeg bruker svhs?

 

Har prøvd å endre mellom de ulike PAL-instillingene og NTSC, men uten resultat. Har også prøvd å sette TV'en til primary screen (eller hva det heter) men resultatet er det samme. Kjører forresten XP SP1.

 

Takk for hjelpen!

 

Arild Langtind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Er ikke helt sikker på hva du mener, hva er det som fungerer perfekt? Har du testet dette på flere TVer?? Hva mener du med adapter, hele kabelen eller en slags overgang?

 

Hadde samme problemet da jeg kjøpte meg grafikkort med TV-ut og kabel.. (benytter en s-video til scart med lyd)

 

Det er ikke sikkert det er noe galt med kabelen, det du må være sikker på er at TVen har støtte for S-video(SVHS) signal inn på scart, du trenger nemlig støtte for dette signalet på scart-inngangen også for å få farger..

 

Noen TVer støtter RGB på scart, andre S-video og andre begge deler, se etter om du har flere scart-innganger på TVen (På min har jeg to, hvor kun den ene støtter s-video) Deretter bør du sjekke om du har flere kanaler på TVen som tar imot signal fra scart (av 1, av 2, yc 1 osv.. tror det er yc som støtter s-video), men på en del tver er det bare en kanal som gjør dette automatisk.

 

Dessverre støtter noen TVer bare vanlig AV signal eller RGB og da har du et problem...

 

(på min TV måtte jeg finne den ene riktige kombinasjonen mellom kanal og scartinngang før jeg fikk farger.)

 

(Mulig det finnes flere løsninger, men jeg kommer ikke på noe..)

 

_________________

PIII 500

512 MB RAM

GeForce 3 Ti 200, 128MB

80 + 13 GB HD

Win XP Pro

:sad:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-08 00:49 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-08 00:51 ]

Lenke til kommentar

TV'en hans støtter jo s-vhs - han sier jo selv her at han får det til fint hvis han kjører det rett på en s-vhs inngang, men ikke hvis han bruker scart - har nok mer tro på forklaringen med kanaltype osv.

 

Har samme problemet selv - vet at pc'en klarer å kjøre ut farger via svhs (har prøvd direkte med kun en svhs kabel, men får det ikke til på min egen tv via scart..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-08 00:17, skrev Langtind:

denne utgangen, så jeg kjøpte ett billig adapter (scart) på Biltema.


 

Problemet er at du har kjøpt (som du sier) et adapter. Ikke en konverter. Adapteret gjør det bare mulig å endre kontakt-type uten at signal-typen endres. F.eks. som å gå fra en rund DIN s-video plugg i PC'en til SCART inn i TV'en.

 

Quote:


Problemet mitt er at jeg kun får svart/hvitt når jeg bruker adapteret, også på den tv'en jeg får farger på når jeg kobler til med svhs?


 

Skal du få farger med et slikt adapter er du avhengig av at TV'en har en SCART inngang som (også) støtter s-video.

 

Edit: Quote-problemer...

 

[ Denne Melding var redigert av: HawP på 2002-10-08 10:07 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...