eivindhg Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Når jeg booter opp pc'en må jeg hver gang velge mellom XP eller Vista, selv om jeg har slettet Vista og harddisken den lå på. Hvordan skal få bort Vista derifra og automatisk starte XP hver gang? Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Åpne C:\boot.ini, og slett linjen der Windows Vista er. Så lagrer du filen, og restarter. Det kan hende du må endre rettigheter på boot.ini-filen. Du må også skru på "Vis skjulte filer og mapper" for å se boot.ini, da den er skjult. NB! Dersom du fikler for mye med innholdet i boot.ini kan filen bli ubrukelig. Noe som vil resultere i at Windows ikke starter. Endret 25. mai 2006 av Agressive Lenke til kommentar
eivindhg Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Står ingen linje med Vista i boot.ini filen min; ; ;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems. ;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options. ; [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN Og BCDEDIT.exe har jeg ikke, så da aner jeg ikke hva jeg skal gjøre! Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 min boot.ini fil ser sånn ut: [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect tror det er standard ossen den skal se ut Lenke til kommentar
eivindhg Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Er jo helt likt som min bare at der står /FASTDETECT først, er nok ingen forskjell på det... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 ;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options. 6177794[/snapback] Kjenner ikke Vista, men dette må vel være en clue på at det er Vista sin bootmanager du ser, ikke XP sin. Dermed er det ikke boot.ini som gjelder. Har du forsøkt FIXMBR og FIXBOOT? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Hvis det er en rimelig ny Vista versjon kan du med command prompt gå inn på boot katalogen på Vista DVDen og skrive: bootsect /nt52 C: Deretter kan du slette boot katalogen på C: og c:\bootsect.bak Da booter den i XP og du er kvitt valget for Vista. Lenke til kommentar
eivindhg Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Bare glem det gutta, har fikset det nå, brukte recovery menyen i windows og trykket på fix boot så funka det =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå