Gå til innhold

Login - for å redigere nyheter. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg begynt på ett ganske stort prosjekt.

Der jeg skal lage en side for en counter-strike klan.

Det skal selvfølgelig være en nyhetsdel, og den må oppdateres ganske ofte.

Eneste jeg kommer på da, er at jeg må redigere hver gang det skal oppdateres, eller at noen andre må det. Altså inn i koden.

Men, så må det da være en måte å lage en login på, sånn at admins kan redigere teksten uten å gå inn i kildekoden?

- Er det mulig å få til noe sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cutenews

Wordpress

6177838[/snapback]

Som om jeg skulle sagt det selv. Wordpress er et utrolig bra CMS og det mest skalérbare CMS-et jeg har kommet over noensinne.

CuteNews fungerer også til sitt, men har man tilgang til MySQL, så ser jeg absolutt ingen grunn til ikke å gå for Wordpress.

Vil man, for lærdommens skyld, eller av andre bisarre grunner, lage det fra scratch, må man sette seg ned med PHP-boken sin og da gjør man lurt i å sjekke ut sessions

Lenke til kommentar

CMS står for Content Management System, og er nettopp det, et system som hjelper deg med å vedlikeholde innholdet på siden.

Wordpress laster du ned fra wordpress.org, pakker ut og laster opp på ditt webhotell / server. Der kjører du installasjonen (merk: MySQL og PHP kreves).

Hvis du ikke har støtte for dette, ville jeg ha gått for CuteNews. Mer om Wordpress lærer du i det du har installert det.

Lenke til kommentar
Du kan ta en titt på

Cutenews

Wordpress

Det finnes også mange andre ferdige CMS-er, men de 2 der er dem jeg liker best. Eller du kan forsøke å lage noe selv. Se PHP delen av forumet så får du nok noe hjelp der.

6177838[/snapback]

Hmm, lenka til Cutenews funket ikke. Fikk en feilmelding.

Lenke til kommentar
Har home.no noen MySQL og PHP?

Finnes det evnt. noen andre gratis'e alternativ med dette?

6178057[/snapback]

Nei, det har de ikke.

Men kom igjen... Et par hundre kroner i året for et domenenavn og webhotell med noen hundre megabyte er piss lite. Besøk b-one.nu og bestill.

http://cutephp.com funker som bare det!

Lenke til kommentar

Nå har jeg altså lastet ned Cutenews da.

Har kopiert alle filene over til serveren min, og åpnet readme-filen.

Men, i readme'en står det

Now You must CHMOD the the directory cutenews/data/ and all files and folders under the data/ directory must be also chmod'ed to 777.

Prøvde å google dette, men skjønte ikke veldig mye.

Kan noen prøve å forklare litt? :)

Lenke til kommentar
Nå har jeg altså lastet ned Cutenews da.

Har kopiert alle filene over til serveren min, og åpnet readme-filen.

Men, i readme'en står det

Now You must CHMOD the the directory cutenews/data/ and all files and folders under the data/ directory must be also chmod'ed to 777.

Prøvde å google dette, men skjønte ikke veldig mye.

Kan noen prøve å forklare litt? :)

6186180[/snapback]

CHMOD vil si å sette rettighetene på filene. Når du CHMOD'er gir du tillatelse til at filen kan redigeres fra scriptet. Dette gjør du som oftest ved å høyreklikke på filen(e) og velge CHMOD. Der får du sannsynligvis opp et tekstfelt der du kan skrive inn det du skal CHMODe til (f.eks 777).

Litt krøkkete forklart, men jeg håper du forstår

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...