Thoma Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Hei Har en 3com ADSL/ruter (3CRWE754G72-B) som sliter med og åpne iptelefoni portene til tele 2. Jeg kan motta samtaler,men ikke ringe ut. Er dette modemet kansje for gammelt for ip-telefoni?? Er det noen som har erfaring med etterkommeren (3CRWDR100B-72-ME) om den takler problemet bedre.Vurderer og kjøpe denne men vet ikke om det fikser problemet. Takker for alle svar Mvh Thomas H Lenke til kommentar
ekm Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Har du forwardet de riktige portene? Isåfall hvilke? Hvis du først skal bytte router sørg for at du kjøper en med QOS så minsker du ihvertfall problemet med at samtalekvaliteten blir ødelagt pga. annen internett trafikk. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) *så litt over brillene* Endret 25. mai 2006 av zandro Lenke til kommentar
Thoma Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Hallo. takker for svar. Nå er det sånn at begge disse ruterne jeg omtaler er såkalte wireless adsl router altså modem og ruter i samme boks. Opprinnelig så hadde jeg fra tele 2 speedtouch 516i ,ip telefonadapter og jensen scandinavia wi-fi og dette fungerte meget bra. Nå er altså ipadapteret koblet etter ruter,og dette er ikke like lett. Men jeg vil nå finne ut om jeg kan bruke dette modemet for og slippe masse kabler og ikke minst et ekstra modem.Nok ledninger som det er. Vet ikke om det er noen her som har prøvd det samme ??. Mvh Thomas H Lenke til kommentar
Thoma Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Har du forwardet de riktige portene? Isåfall hvilke? Hvis du først skal bytte router sørg for at du kjøper en med QOS så minsker du ihvertfall problemet med at samtalekvaliteten blir ødelagt pga. annen internett trafikk. 6177521[/snapback] Har åpnet port 5060-5061 tcp og udp og 10000-10007 udp.dette er de portene som tele 2 oppgir og jeg kontrollert dette med tele 2 kundeservice. Mvh Thomas H Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Beklager var litt kjapp der, trodde du hadde en 3CRWE554G72T. Ta en online portscan for å se om routeren faktisk har åpnet disse portene, og sjekk om du har siste firmwaren til ADSL/Routeren. Løsningen kan være å slå på UPNP, eller så kan du sette DMZ på IP adressen til Iptelefonboksen. Endret 25. mai 2006 av zandro Lenke til kommentar
Thoma Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 Prøvde og legge ipadaptert inn i DMZ men nå er det bare rot.Før så kunne jeg som sagt motta samtaler ,men nå er det ingen ting som virker. Tok alt fra hverandre og koblet opp igjen på gammelmetoden altså modem,ipadapter,ruter for og sjekke om det fremdeles funket og det gjorde det. virker som og koble ipadaptert etter ruter er et mye mer avasert problem ja Er veldig mottakelig for tips nå Mvh Thomas H Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) Har du forsøkt å slå på UPNP i routeren? Mulig løsning: 1. Oppdater firmware på ADSL/Routeren (siste versionen er v1.31) 2. Aktiver så UPNP 3. Resett IP-telefonadaptret og tast aktiveringskoden på nytt igjen 4. Vent i 15 min 5. Prøv å ring noen. Endret 26. mai 2006 av zandro Lenke til kommentar
Thoma Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) Har siste firmware. Sjønner ikke helt hvordan jeg slår på upnp på dette modemet(tips??)men ellers så har jeg prøvd og resette og taste aktiviseringskoden på ipadaptert på nytt ,men det hjalp ikke. har pratet med tele 2 og de mener alt skal være riktig,men lurer da på om modemet/rutern er i stand til og åpne portene som jeg har lagt inn pga at modemet ikke er så veldig nytt. Eneste jeg da ikke har prøvd må da være og aktivisere upnp hvordan jeg nå gjør det. Skal vel også sies at tele 2 ikke anbefaler og koble ipadaptert etter rutern,og det skjønner jeg nå,men det blir jo litt vansklig med et moden som har ruter integrert. Mvh Thomas H Endret 26. mai 2006 av Thoma Lenke til kommentar
ekm Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Har du kjørt ShieldsUp og sjekket om portene faktisk er åpne? Jeg tror du i utgangspunktet ikke trenger å kjøpe noe nytt utstyr, og at det kun er en eller annen konfigureringsfeil (men hvis du skal kjøpe ny router sørg for at denne har QOS). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Har siste firmware.Sjønner ikke helt hvordan jeg slår på upnp på dette modemet(tips??)men ellers så har jeg prøvd og resette og taste aktiviseringskoden på ipadaptert på nytt ,men det hjalp ikke. har pratet med tele 2 og de mener alt skal være riktig,men lurer da på om modemet/rutern er i stand til og åpne portene som jeg har lagt inn pga at modemet ikke er så veldig nytt. 6187272[/snapback] UPNP finner du antagelig under firewall, advanced e.l, den er ikke påskrudd som standard. Prøv og reset den til fabrikkinnstillinger oh sett den opp på nytt, selvsagt kan den åpne porter. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 (endret) Advanced - Security - hak av på "Enable universal plug and play" og apply. Iptelefonadapteret er kompatibel med UPNP og kan derfor be routeren om å åpne portene den trenger Endret 27. mai 2006 av zandro Lenke til kommentar
Thoma Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2006 Se der ja. da skal prøve det,mener jeg prøvde det for en stund siden,men er ikke helt sikker.Skal gjøre et nytt forsøk forsikkerhets skyld. Tror jeg har trykka på det som er og trykke på her snart. Men litt rart at det virker når noen ringer til meg,men ikke andre veien. Skulle jo tro at det var enten eller iom at det går gjennom brannmur Mvh Thomas H Lenke til kommentar
Thoma Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2006 Nei. hjalp ikke stort det heller. Prøvd og kjøre shieldup for og se om alle portene åpnes men kunne ikke se at den refererte til de portene jeg har lagt inn. Fikk beskjed at 0 porter var åpne men da så det jo ut som den bare skjekket porter opp til 5000.Mulig jeg har gjort noe feil. Jeg har ikke noe erfaring med og sjekke porter på nettet. Gir snart opp hele greia. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Du har selvsagt testet med flere forskjellige telefonapparater? Lenke til kommentar
odd123 Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Har samme ruter som deg, hadde også samme prb. Men etter å ha satt ip-tlf i dmz, løste alle prb.seg. Lenke til kommentar
Thoma Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2006 Har samme ruter som deg, hadde også samme prb. Men etter å ha satt ip-tlf i dmz, løste alle prb.seg. 6190573[/snapback] Prøvde dette men som sagt mistet jeg også forbindelsen med og motta samtaler. Ip på adapter er 192.168.1.3 ,men DMZ spør om en ip til som jeg ikke er helt sikker på.Var når jeg la inn her hele greia kræsja. Altså:Public ip adresse og client pc ip adresse.Er jo nesten forhåndsutfylt på client ip adresse må bare legge inn siste siffer.Men hva med public ip adr.Der står det bare 0.0.0.0.Tror jeg la inn noe feil der Har ikke prøvd med flere tlfapparater nei.funker jo fint visst det settes før ruter. Mvh Thomas Hansen Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Re-aktiverte du iptelefoniadapterte etter du hadde slått på UPNP? mao du løfter av røret og trykker aktiveringskoden og venter i 15min? Lenke til kommentar
Thoma Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2006 Re-aktiverte du iptelefoniadapterte etter du hadde slått på UPNP?mao du løfter av røret og trykker aktiveringskoden og venter i 15min? 6190884[/snapback] Ja gjorde det og la ipadaptert inn i DMZ igjen.Og da var alt iorden et par oppringinger ,men nå står ipadaptert og bare blinker igjen. Virker som når jeg legger ipadapteret in i DMZ så klarer den ikke og logge seg på tele 2 igjen??Står bare og blinker. Akkurat det samme som skjedde igår. kan jo bli gal av dette her. Lenke til kommentar
ekm Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Sålenge man har tid og ikke går tom for ideer kommer man alltids i mål. Når det gjelder shieldsUp brukerihvertfall jeg å velge portene som skal scannes manuellt, går mhye kjappere samt at man slipper at de er utenfor rangen som sjekkes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå