Gå til innhold

Fire hundre Radeon 8500LE skjermkort...!

Terabyte

Anbefalte innlegg

Er du en av dem som er på desperat jakt etter et lavprofilskjermkort? I så fall, har du funnet mange? Svaret er vel mest sannsynlig "nei". For de av dere som ikke vet hva et lavprofilskjermkort er, så kan jeg opplyse deg om at et slikt skjermkort kun er 66 millimeter bredt - halvparten av et "vanlig" skjermkort og dermed egner det seg YPPERLIG i systemer der plass er mangelvare.

Jeg holder på å bygge et slikt system (der plass er mangelvare, hehe). I over et år har jeg jaktet på et godt nok lavprofilskjermkort. Mye har jeg sett, alt fra definitivt utgåtte ATi Rage XL med 8MB EDO-RAM (OOOOOOH!) til lavprofil flerskjermkort fra Appian. Jeg trodde jeg hadde funnet det "ultimate" da jeg oppdaget at Gainward produserte MANGE lavprofilskjermkort basert på GeForce4 MX serien (alt fra 420 til 460), hvorav jeg fikk en favoritt: GeForce4 MX440 med 128MB SD-RAM (ikke engang DDR...). Men her om dagen fant jeg et LANGT bedre lavprofilskjermkort...!

Den taiwanske produsenten PowerColor er kanskje ikke så veldig godt kjent her i Norge, men jeg har vært borti dem et par ganger på '90 tallet. Produktene de lager har moderat ytelse, men er av god kvalitet. Ifølge rykter på nettet skulle også selvsakpet Gigabyte produsere et slikt kort, men det viste seg at det kun var for bestemte OEM systemer... Så, hva fant jeg?

Hva sier du som er trett av å lete etter et lavprofilskjermkort, med skikkelig ytelse, til et ATi Radeon 8500LE basert skjermkort med 64MB minne? Kortet er altså produsert av PowerColor og i salg på markedet (ikke her i Norge). Et VELDIG bra kort, men litt lav ytelse kanskje - i og med at det 128biters DDR minnet kun er klokket til 183 MHz (5ns Samsung minne). På kortet finner vi også en annen artig sak, nemlig den svært godt anerkjente ATi Rage Theater 10biters MPEG-2 audio/video enkoder/dekoder prosessoren! Alt dette til en pris av rundt $100. Ikke verst!

MEN, jeg fikk likevel en litt dårlig følelse. Tenk om dette kortet hadde blitt utstyrt med det dobbelte i minne, litt raskere minne og kanskje litt raskere klokket GPU? Dette gikk jeg å tenkte på i helgen, og kom til den slutning at jeg ville forsøke å kontakte PowerColor direkte og spørre dem om de hadde planer om å oppgradere dette skjermkortet. Jeg skrev en e-post i går og ventet ikke engang å få svar (jeg har nemlig sendt e-post til Telenor med "gode idéer før" og det gikk IKKE spesielt bra...!)

Men PowerColor svarte meg dagen etter! Ikke verst! Hva sa de? Joda, det var fult mulig å forandre på skjermkortet, MEN det må skje gjennom en ODM partner. Det sier seg jo selv at PowerColor ikke kan lage ett eller to skjermkort - de må lage større kvanta. Dersom det skulle vise seg at det modifiserte skjermkortet blir populært hos en eller annen ODM leverandør (IKKE OEM!), kan det hende at PowerColor vil lansere kortet på Retail-markedet!

Jeg trenger DIN hjelp. Dersom du kjenner noen, eller har kjennskap til eller du bygger spesielle datasystemer som krever lavprofilskjermkort, vil jeg SVÆRT GJERNE høre fra deg!

"Mens vi venter" kan jeg fortelle deg litt mer om hvor godt dette kortet yter: På en Celeron 300MHz med Windows 98SE - i 3DMark2001SE (!!!) ble et poengresultat på 2238 poeng oppnåd (!!!). Det høres kanskje ikke så mye ut, men det ER det. Jeg husker da jeg kjørte 3DMark2001 på min Celeron 533MHz med GeForce2 Ultra for første gang, da oppnådde jeg en poengsum på rundt 1800 poeng... Jeg tipper at dersom dette lavprofilskjermkortet, basert på Radeon 8500LE (mer info om det på http://www.ati.com) modifiseres og modnes, vil det kunne, vel å merke i 3DMark2001 SE, kunne konkurrere med kort som Matrox Parhelia, GeForce3 Ti200, Ti500, Radeon 9000 og kanskje til og med GeForce4 Ti200 (dog noe uvisst).

Dette skjermkortet ville kunne vare i mange år fremover. Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg liker å bygge en SKIKKELIG god-PC som varer i noen år. Dersom du er interessert i å være med på utviklingen av verdens kraftigste lavprofilskjermkort (såvidt meg bekjent i alle fall), MÅ du ta kontakt med meg ASAP!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-07 23:48, skrev Terabyte:

Er du en av dem som er på desperat jakt etter et lavprofilskjermkort? I så fall, har du funnet mange? Svaret er vel mest sannsynlig "nei". For de av dere som ikke vet hva et lavprofilskjermkort er, så kan jeg opplyse deg om at et slikt skjermkort kun er 66 millimeter bredt - halvparten av et "vanlig" skjermkort og dermed egner det seg YPPERLIG i systemer der plass er mangelvare.

Jeg holder på å bygge et slikt system (der plass er mangelvare, hehe). I over et år har jeg jaktet på et godt nok lavprofilskjermkort. Mye har jeg sett, alt fra definitivt utgåtte ATi Rage XL med 8MB EDO-RAM (OOOOOOH!) til lavprofil flerskjermkort fra Appian. Jeg trodde jeg hadde funnet det "ultimate" da jeg oppdaget at Gainward produserte MANGE lavprofilskjermkort basert på GeForce4 MX serien (alt fra 420 til 460), hvorav jeg fikk en favoritt: GeForce4 MX440 med 128MB SD-RAM (ikke engang DDR...). Men her om dagen fant jeg et LANGT bedre lavprofilskjermkort...!

Den taiwanske produsenten PowerColor er kanskje ikke så veldig godt kjent her i Norge, men jeg har vært borti dem et par ganger på '90 tallet. Produktene de lager har moderat ytelse, men er av god kvalitet. Ifølge rykter på nettet skulle også selvsakpet Gigabyte produsere et slikt kort, men det viste seg at det kun var for bestemte OEM systemer... Så, hva fant jeg?

Hva sier du som er trett av å lete etter et lavprofilskjermkort, med skikkelig ytelse, til et ATi Radeon 8500LE basert skjermkort med 64MB minne? Kortet er altså produsert av PowerColor og i salg på markedet (ikke her i Norge). Et VELDIG bra kort, men litt lav ytelse kanskje - i og med at det 128biters DDR minnet kun er klokket til 183 MHz (5ns Samsung minne). På kortet finner vi også en annen artig sak, nemlig den svært godt anerkjente ATi Rage Theater 10biters MPEG-2 audio/video enkoder/dekoder prosessoren! Alt dette til en pris av rundt $100. Ikke verst!

MEN, jeg fikk likevel en litt dårlig følelse. Tenk om dette kortet hadde blitt utstyrt med det dobbelte i minne, litt raskere minne og kanskje litt raskere klokket GPU? Dette gikk jeg å tenkte på i helgen, og kom til den slutning at jeg ville forsøke å kontakte PowerColor direkte og spørre dem om de hadde planer om å oppgradere dette skjermkortet. Jeg skrev en e-post i går og ventet ikke engang å få svar (jeg har nemlig sendt e-post til Telenor med "gode idéer før" og det gikk IKKE spesielt bra...!)

Men PowerColor svarte meg dagen etter! Ikke verst! Hva sa de? Joda, det var fult mulig å forandre på skjermkortet, MEN det må skje gjennom en ODM partner. Det sier seg jo selv at PowerColor ikke kan lage ett eller to skjermkort - de må lage større kvanta. Dersom det skulle vise seg at det modifiserte skjermkortet blir populært hos en eller annen ODM leverandør (IKKE OEM!), kan det hende at PowerColor vil lansere kortet på Retail-markedet!

Jeg trenger DIN hjelp. Dersom du kjenner noen, eller har kjennskap til eller du bygger spesielle datasystemer som krever lavprofilskjermkort, vil jeg SVÆRT GJERNE høre fra deg!

"Mens vi venter" kan jeg fortelle deg litt mer om hvor godt dette kortet yter: På en Celeron 300MHz med Windows 98SE - i 3DMark2001SE (!!!) ble et poengresultat på 2238 poeng oppnåd (!!!). Det høres kanskje ikke så mye ut, men det ER det. Jeg husker da jeg kjørte 3DMark2001 på min Celeron 533MHz med GeForce2 Ultra for første gang, da oppnådde jeg en poengsum på rundt 1800 poeng... Jeg tipper at dersom dette lavprofilskjermkortet, basert på Radeon 8500LE (mer info om det på
modifiseres og modnes, vil det kunne, vel å merke i 3DMark2001 SE, kunne konkurrere med kort som Matrox Parhelia, GeForce3 Ti200, Ti500, Radeon 9000 og kanskje til og med GeForce4 Ti200 (dog noe uvisst).

Dette skjermkortet ville kunne vare i mange år fremover. Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg liker å bygge en SKIKKELIG god-PC som varer i noen år. Dersom du er interessert i å være med på utviklingen av verdens kraftigste lavprofilskjermkort (såvidt meg bekjent i alle fall), MÅ du ta kontakt med meg ASAP!

Geforce 4 Ti200? Nytt? Har ikke sett det i butikken enda. Men vær så snill.. Litt mindre reklame neste gang da. :smile:

Lavprofil.. Lite silicon på komponentene da eller? :razz:

Quotinga kom til å komme før eller siden. "Sooner rather then later!" :razz:

Nå ble jeg vel populær.. xyxthumbs.gif

AMD XP 1800+@2000+

Abit KR7A-RAID

512Mb TwinMOS PC2100 DDR

Creative Geforce 3 Ti 500

Quantum Fireball Plus AS 20 GB

2xMaxtor Diamondmax Plus D740X 60GB i RAID 0

Plextor 40/12/40

Chieftec DX-01BL-D

[ Denne Melding var redigert av: Cappo på 2002-10-08 12:57 ]

Lenke til kommentar

Hei, har du noe bra dasspapir å anbefale...skal uansett drite en hel del iløpet av året, så jeg kunne trenge noen store kvanta. Jeg vil ha et "soft" dasspapir, men det må ikke loe for mye (det må være lagd med en type papirfiber som har en bra konsistens)...hater at dasspapiret setter seg fast under forhuden. Ikke noe sånn sandpapir greier , har brukt en del av d i d siste, og nå må jeg til legen fordi jeg er sår i rævva.

Med andre ord: Jeg trenger et mykt dasspapir som har den samme fiberstyrken som et grovt dasspapir.

Jeg stoler på deg Terabyte....

[ Denne Melding var redigert av: DonkeyDick på 2002-10-08 13:06 ]

Lenke til kommentar

Slutt å skrik "reklame" så fort. Dette er jo ikke salg han snakker om.

Det med mangel på lavprofil kort er faktisk et reelt problem for mange, og opplegget er faktisk litt interessant. Men det er nok ikke marked for dette hos privatbrukere. Det nye flex-atx formatet dekker dette behovet (små maskiner, men plass til full size agp kort)

Derimot er det mange bedrifter som sitter med maskiner som ikke har plass til hverken full size pci eller agp kort. HP og Compaq leverer massevis av slike lave maskiner.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-08 13:07, skrev Signatur:

Slutt å skrik "reklame" så fort. Dette er jo ikke salg han snakker om.

Greit nok at han ikke selger det, men er det virkelig nødvendig å skryte av kortene og produsentene han har vært borte i da? Tror ikke det skjønner du.

Hadde vært kult med et knøtte kort da. Får bare så vidt plass til en GPU, et par minne brikker og VGA utgang. :smile:

Men sånne ting lærer du på skolen.. :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...