Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Båndbredden forsvinner med bruk av trådløs ruter

Anbefalte innlegg

Hei,

Har problem med at båndbredden min "forsvinner".

For å korklare nærmere:

Jeg har NGT bredbånd og en Linksys trådløs ruter.

Internett-linjen fra NGT-ruteren står i en av LAN-inngangene på Linksys'en. Jeg har ingen maskiner som bruker kabel, og to maskiner som bruker trådløst. Linksysen står i LAN inngang for å unngå dobbel NAT. DHCP er disabled på Linksys, slik at DHCP kun er aktiv på NGT-ruteren. Jeg har statiske interne IP-adresser.

Jeg har en ca 3,5 Mbit linje. Men ved måling på diverse speedometre har jeg bare ca 250 kbit (altså ca bare 1/10 av båndbredden).

Dette oppsettet har fungert før, men plutselig har denne tilstanden blitt konstant. Jeg har endret nettverks- navn og nøkkel, men det hjeløper ikke. (Altså, så tror jeg ikke dette skyldes uvedkommende som bruker båndbredde) Jeg har følelesen av at det er oppsettet som er feil.

Edit: Oppsettet mitt er altså som "anbefalt" i denne tråden om Installasjon av et enkelt hjemmenettverk

Jeg restartet NGT-ruteren, og det hjalp en liten stund (ca en dag), men nå er tislanden den samme. NGT-ruteren rapporterer konstant ca 3,5 Mbit, så jeg er rimelig sikker på at problemet er internt hos meg.

Noen som har peiling på hva dette kan være :(

Endret av thotta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da bør jo feilen ligge hos NGT?

6176954[/snapback]

Ja.. det bør den jo. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarte å ressonere meg frem til deg egentlig :blush:

Nå restartet jeg NT-ruteren igjen, og da er bådbredden slik den skal være - på ca 3,5 Mbit

Jeg håpte vel egentlig at feilen ikke skulle være der.. det er jo litt slit å legge frem problemer for NGT mtp. kundeservicen deres.

Jaja.. nå vet jeg iallfall hvordan jeg skal legge det frem for dem (tror de har mulighet til å måle hastigheten ned til min ruter)

Lenke til kommentar
At man får lave hastigheter på et routermodem skyldes ofte at man har hatt for høy belastning en gang.  Da vil den ofte gå ned til lav hastighet.  Da vil den bli resatt til normal hastighet ved å slå av spenningen til boksen.

Årsaken til at dette skjer er ofte relatert til programmer som bruker mange tilkoblinger til nettet (bittorrent, WoW etc).

6177314[/snapback]

Bruker jo slike program innimellom, men det har aldri vært noe problem før. Er dette noe nettleverendører kan "styre" for å kvele toppene av båndbredde-forbruk?

Hvilken ruter er det du har fra NGT? Er det Netopia kan du sjekke belastningen på linjen ved å logge inn via telnet og velge "Qiuck view".

6177409[/snapback]

Ja, det er Netopia, ja. Men hva mener du med 'belastningen på linjen'? Mener du der det står hvilken hastiget man har, på QuickWViews-skjermen (eller hva det nå betyr - jeg får ikke sjekket det akkurat nå, ettersom jeg er på jobb :ermm: ). Hvis det er der jeg tror du mener, så oppgis hastigheten der konstant, selv etter at problemet inntreffer. Hadde vært veldig interessant hvis dette kan påvises et eller annet sted i rutermodemet.

Lenke til kommentar
At man får lave hastigheter på et routermodem skyldes ofte at man har hatt for høy belastning en gang.  Da vil den ofte gå ned til lav hastighet.  Da vil den bli resatt til normal hastighet ved å slå av spenningen til boksen.

Årsaken til at dette skjer er ofte relatert til programmer som bruker mange tilkoblinger til nettet (bittorrent, WoW etc).

6177314[/snapback]

Bruker jo slike program innimellom, men det har aldri vært noe problem før. Er dette noe nettleverendører kan "styre" for å kvele toppene av båndbredde-forbruk?

Hvilken ruter er det du har fra NGT? Er det Netopia kan du sjekke belastningen på linjen ved å logge inn via telnet og velge "Qiuck view".

6177409[/snapback]

Ja, det er Netopia, ja. Men hva mener du med 'belastningen på linjen'? Mener du der det står hvilken hastiget man har, på QuickWViews-skjermen (eller hva det nå betyr - jeg får ikke sjekket det akkurat nå, ettersom jeg er på jobb :ermm: ). Hvis det er der jeg tror du mener, så oppgis hastigheten der konstant, selv etter at problemet inntreffer. Hadde vært veldig interessant hvis dette kan påvises et eller annet sted i rutermodemet.

6181171[/snapback]

I Quick view vinduet viser den hastighet ut og inn også viser den hvor mange prosent av kapasiteten ut og inn du bruker der og da (altså mengden trafikk).

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvor du mener...

Finnes det på det vedlagte skjermbildet?

6191523[/snapback]

Ja, det er "%Use" du ser etter. Oppgrader til firmware 8.5 så blir det litt mer oversiktelig. Ser ut som en firmware eldre enn 8.3.3r1 det der.

Profile name-------------Rate------%Use---------

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...