ELWiss Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Hei Jeg har hatt en post om dette før, men ingen svarte. Tenkte jeg skulle prøve en gang til. Håper noen gidder å svare, og ikke bare klage over "dobbeltposting" Tingen er: Jeg har et merkelig problem, som er ufattelig plagsomt. Skjermkortet "forsvinner" av og til når jeg kommer inn i windows. På egenskaper>innstillinger på skrivebordet står det "(Ukjent skjerm) på (Ukjent enhet)" eller noe. Jeg installerer driverne for både skjermen og skjermkortet, men må starte på nytt for å fullføre installasjonen. Når jeg kommer inn igjen er det bare samme leksa om igjen. Da er forøvrig skjermen dekket av vertikale striper, og kjører på 640x480 og med _16_ farger. Dette skjer i windows98se. Windows xp starter (hører det på oppstartslyden) men skjermen blir bare svart etter det der windows-boot-bildet. Lurte bare på om noen har peiling på hva som kan være problemet? Det som jeg ville tro, er at skjermkortet har tatt kvelden, men ville bare spør her før jeg kjøper nytt isåfall. Håper på hjelp, trenger det virkelig... ELWiss Lenke til kommentar
Terabyte Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Jeg tror faktisk det er skjermkortet som er i ferd med å dø. Min erfaring med skjermer som dør, er at de en dag virker, får så å IKKE virke neste dag... Det som hadde vært fint, var om du kunne poste hva for slags skjermkort du har. Kan hende andre her har hatt samme problem med samme type skjermkort. En ting du kan sjekke dersom du ikke er redd for å "rote rundt" i PC-kassa: sjekk at AGP/PCI skjermkortet står SKIKKELIG nedi sokkelen sin og at det er festet forsvarlig. Kjører du to forskjellige typer RAM brikker? Eller kanskje en RAM brikke med mer enn seksten ICer? Kjør ALLTID lik type RAM for å være HELT sikker på stabilitet. Og prøv å unngå brikker med mer enn seksten IC'er. Dette kan faktisk føre til slike typer feil med skjermkortet, særlig AGP skjermkort. En annen ting du bør forvisse deg om, er om skjermkortet er for varmt (etter flere timer i drift) eller om det får nok strøm eller riktig spenning - det er SPESIELT viktig for 3dfx Voodoo5 5500 skjermkort (!!!). Oppstår dette problemet "tilfeldig" eller skjer det med en gang du slår på PCen? Har det alltid vært sånn? En ting til du kan gjøre: Dersom innstillingen fins i BIOS, så aktivér "Use fail-safe settings" (eller noe sånt). Av og til kan den løse opp i floker, særlig dersom du har "tuklet for mye med BIOS". Håper dette hjelper deg videre :smile: Lenke til kommentar
ELWiss Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 Takker for kjapt svar terabyte! :smile: Kortet er et Gainward Geforce 2 gts. Har prøvd det der med å rote rundt i kassa. Tatt ut skjermkortet flere ganger for så å forsikre meg om at det sitter akkurat der det skal. Nokså sikker på at dette er som det skal. Av ram har jeg 2x128MB Mosel SD-Ram, altså like. Jeg oppdaget nettopp at BLOrben på kortet hadde stått av. Jeg hadde glemt å sette den på igjen etter å ha testet en annen vifte Men uansett så burde jo pcen ihvertfall starte opp skikkelig, og finne kortet. Trodde heller det bare ville bli skikkelig ustabilt og henge etter noen minutter. Er det noen mulighet for at jeg har svidd gpuen? :sad:Trodde nesten ikke dette var mulig da det alltid har vært kjøleribbe på den. Problemet kom for noen uker siden. Har brukt _mange_ timer på å starte opp, installere driver, restarte, installere dirver, restarte, installere driver osv osv osv. Det har faktisk hendt flere ganger at den har funnet det da, men ikke denne siste gangen. Det der med fail-safe.. Har ikke tuklet noe med bios i tiden før "ulykkene" begynte å skje. Dette var noe jeg nesten bare gjorde rett etter at jeg hadde fått hk'et. (Forøvrig et Asus A7V133A-Raid) Det virker nesten som om jeg må pine lommeboka litt og skaffe meg et nytt skjermkort.. Eller har du noen råd terabyte? Det virket som om du hadde peiling på dette her! Takker ihvertfall masse for hjelpen! ELWiss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå