Clerion Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Hei. Jeg vurderer å skifte fordrevet på min Suzuki Zr 50 sr Chopper. Det sitter orginalt et 11T drev der(tror jeg?) Hva er best å erstatte med for at den skal gå fortere på flatmark samtidig som den fortsatt skal ha litt kraft til å dra seg opp bakkene? Er inne på Mc-deler å kikker, der har de 10, 11, 12, 13, 14, 15 og 16 T drev. Hvilke konsekenser får dette for motor og annet drivverk? Hva kan jeg forvente av fart? Takker for svar Lenke til kommentar
Torwar Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) 1 tann foran tilsvarer ca 4 bak i utvekseling sånn ca hvis du har ett 40 tenners bakdrev. 1 tann opp fra 10 til 11 gjør ca 10% høyre utveksling 5km mer i teori hvis den gjør 50 km/t, men motoren blir svakere ved høy utveksling. Så det er vel bare å prøve seg fram. Uansett så vil du få høyre fart i nedoverbakke og mer nedgiring i motbakke. Edit fra 11 til 12 Endret 25. mai 2006 av Razer63 Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Så hvis det sitter et 11 og jeg går opp til 16 så snakker vi 50% mer utveksling? 25 km? Sorry, er litt noob på slikt Lenke til kommentar
Torwar Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Ja i teorien , i praksis nei for 2hk klarer ikke å dra på så høye gir. Husk på att alle gira får høyre utveskling så spranget mellom hvert gir blir lengre =dårligre akslersjon og større "dau" område , alle motorer har ett vist turtallsområde de er sterke på. Setter du på 16 hjulet så vil den mest sannsynlig ikke dra på noe høyre enn 3dje gir. 4 og 5 vil bare være døde. Ville bare gått for en tann hvis den er orginal/utrimmet. Den vil bli rimelig "dau" med noe høyre utvekslig enn 10%+ Er ei stund siden jeg holdt på med mopeder men er enkelte ting som ikke har forandret seg så mye. Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 Okei, takk for svar. Da er det vel bare å prøve seg fram da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå