Gå til innhold

Ekstern harddisk til backup bruk?

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en ekstern harddisk som skal stort sett brukes til backup.

Setter kjempe stor pris på tips om hvilken disk jeg kan kjøpe, har bare noen få kriterier som den bør innfri.

- Minst 100 Gb

- At den lever lenge (grunnet backup)

- At den ikke er noe knotete å koble til maskinen (skal ikke være tilkoblet hele tiden)

Ellers også greit om folk har andre ting den bør kunne gjøre/takle til en slik jobb.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg på denne tråden, selv om jeg ikke har erfaringen du her spør etter.

Men det jeg lurer på er ang 2,5" kabinett med en Hdd med 7200Rpm vil få nok strøm via USB porten til å kunne drives?

Vet det ikke er all verdens strøm å hente ut av en USB port, men noen av disse kabinettene har to usb kabler for ekstra strøm tilførsel.

Noen som har erfaring her?

:Edit: fjernet Leif fra posten

Endret av Miniguru
Lenke til kommentar

Til trådstarter : Hvilken som helst ekstern harddisk takler jobben, og angående levetid... vel, livet er ikke gøy uten risiko.. :p Før eller siden krasjer disken din, og det er umulig å si hvilken som lever lengst.

Til trådsnylter : Så lenge disken er av 2.5 " størrelse, er det nok med 5 Volt normalt sett, men mindre fabikanten sier noe annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes disker som er laget for å tåle mere (stå på lenge o.l.) - Dette er RE diskene fra Western Digital, og NL diskene fra Seagate (og sikkert flere andre merker som har sine som tåler mere, men dette var det jeg husket i farta).

Ellers anbefales 2,5" disker. Sett den i et alu-kabinett til 250,- og den er enkelt å koble til. Man trenger ikke 7200rpm til backup bruk så lenge man ikke backer hver dag da :]

EDIT:

Eksempler:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312781

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117855

Endret av Trøtt
Lenke til kommentar
Det finnes disker som er laget for å tåle mere (stå på lenge o.l.) - Dette er RE diskene fra Western Digital, og NL diskene fra Seagate (og sikkert flere andre merker som har sine som tåler mere, men dette var det jeg husket i farta).

Ellers anbefales 2,5" disker. Sett den i et alu-kabinett til 250,- og den er enkelt å koble til. Man trenger ikke 7200rpm til backup bruk så lenge man ikke backer hver dag da :]

EDIT:

Eksempler:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312781

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117855

6231332[/snapback]

Det var jo en artig løsning du nevner her, var ikke klar over at det gikk ann en gang jeg :blush:

For å si det slik, jeg skal ha en disk som kun skal kobles til når det skal taes backup... Kanskje en gang hver 14 dag eller noe slikt.

Hva vil da være mest ideelt?

Lenke til kommentar

Etter litt lesning i de sene nattetimer fant jeg ut at jeg ønsker en slik 2,5" ekstern disk men problemet er fortsatt det at jeg vet ikke hvilken man bør velge.... Finner ingen tester på f.eks denne: Western Digital Passport 120GB USB2.0

Jeg er også litt usikker på om den PC-en den skal brukes mot har USB 1.0 eller 2.0.

Synes jeg leste at kanskje man måtte ha ekstra strøm til en slik disk selv om den vanligvis hadde nok via USB kabelen. Dog var det USB 2.0 som var nevnt og ikke 1.0 som muligens denne maskinen min har.

Så egentlig sitter jeg igjen med 4 spørsmål som kanskje noen vet mer om...

1. Er det en grei måte å sjekke om jeg har USB 1.0 eller 2.0 porter i maskinen?

2. Noen som vet hvilken type 2,5" ekstern disk som er bra? Det finnes jo mange produsenter... WD, Maxtor, Seagate og Plexor for å nevne noen...

3. Om det er USB 1.0 jeg har vil da en slik disk kunne virke på en slik USB port selv om det står USB 2.0 kompatibel?

4. Det står at en slik 2,5" disk skal kunne drives med strøm fra USB 2.0 porten alene... Noen som vet om dette gjelder uansett PC bare så lenge det er USB 2.0? Og i tilfelle jeg har USB 1.0 må man DA ha noen form for ekstra strøm til disken eller skal den fortsatt kunne klare seg på USB tilkoblingen?

Uff... Ble mye mas om dette men er ikke så lett når enn ikke følger med på alt som skjer i dataverdenen :blush:

Setter hvert fall utrolig pris på alle tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

Kan ikke svare på alle spørsmålene, men jeg har koblet en slik 2,5" USB disk til maaaange maskiner (med både USB 2 og 1) og ingen har krevd noe mer enn strøm fra porten. USB 2.0 disker/kabinetter er bakoverkompatibelt, den eneste ulempen er at det går tregere (mye tregere med USB 1.1).

En måte å sjekke hva slags USB port du har: Finn ut hva slags maskin du har, sjekk på internett. Er den "selvbygd" så finn ut hva slags hovedkort du har og sjekk produsentens hjemmeside.

Alle produsenter lager disker som en gang sikkert kræsjer, det kan være etter 1 uke eller 10 år. Velg den som gir deg mest for pengene :)

Lenke til kommentar

1. Jeg vil tro du kan sjekke det med programmet Everest (30 dager prøveperiode)

2. Vet ikke. De er forskjellige fra 3,5"-seriene så det er ikke lett å trekke paralleller.

3. Ja, USB 2.0 er bakoverkompatibel med USB 1.1/1.0. Alle enheter som ikke MÅ ha høyere båndbredde for å virke (f.eks webkamera eller TV-kort med høy oppløsning og hastighet) vil også virke på USB 1.1/1.0. Hvis maskina ikke har støtte for USB2.0 så er det mest sansynlig USB1.1. USB1.0 ble bare levert en kort periode og hadde en rekke problemer. Det er stort sett bare stasjonære i klassen Pentium MMX, Pro II og Celeron opp til rundt 300MHz som ble levert med USB 1.0

4. Det er ingen forskjell på strømleveringen på USB 2.0 og de tidligere versjonene. Alle sortene leverer 5V og inntil 0,5A. Men det finnes unntak: Noen bærbare PCer, spesielt de ekstra lette, har begrenset strømleveranse til USB-portene. Det kan være begrenset til f.eks 0,1 eller 0,25A og dermed ikke være nok til å drive en 2,5" disk. På en del eldre hovedkort deler også to og to USB-porter på strømleveringen. Dvs. at to naboporter kun kan levere totalt 0,5A til sammen. Du kan sjekke i enhetsbehandling hvor mye strøm en port har tilgjengelig. Det harddsikkabinettet fra eMagic som Trøtt linker leveres med to USB-porter for å få nok strøm. (Jeg har det selv)

Lenke til kommentar
1. Jeg vil tro du kan sjekke det med programmet Everest (30 dager prøveperiode)

2. Vet ikke. De er forskjellige fra 3,5"-seriene så det er ikke lett å trekke paralleller.

3. Ja, USB 2.0 er bakoverkompatibel med USB 1.1/1.0. Alle enheter som ikke MÅ ha høyere båndbredde for å virke (f.eks webkamera eller TV-kort med høy oppløsning og hastighet) vil også virke på USB 1.1/1.0. Hvis maskina ikke har støtte for USB2.0 så er det mest sansynlig USB1.1. USB1.0 ble bare levert en kort periode og hadde en rekke problemer. Det er stort sett bare stasjonære i klassen Pentium MMX, Pro II og Celeron opp til rundt 300MHz som ble levert med USB 1.0

4. Det er ingen forskjell på strømleveringen på USB 2.0 og de tidligere versjonene. Alle sortene leverer 5V og inntil 0,5A. Men det finnes unntak: Noen bærbare PCer, spesielt de ekstra lette, har begrenset strømleveranse til USB-portene. Det kan være begrenset til f.eks 0,1 eller 0,25A og dermed ikke være nok til å drive en 2,5" disk. På en del eldre hovedkort deler også to og to USB-porter på strømleveringen. Dvs. at to naboporter kun kan levere totalt 0,5A til sammen. Du kan sjekke i enhetsbehandling hvor mye strøm en port har tilgjengelig. Det harddsikkabinettet fra eMagic som Trøtt linker leveres med to USB-porter for å få nok strøm. (Jeg har det selv)

6234899[/snapback]

Tusen takk for fyldig svar :D

Lenke til kommentar

Et slikt PCI USB 2.0 kort passer da i alle maskiner? Eller med mitt hovedkort? Hadde vært kjekt å fått USB 2.0 porter i maskinen :)

Ser det er et USB 2.0 kort som koster bare 150 kroner... Det har vel ikke noe å si om det koster 150 eller 400 liksom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...