DR.Ekka Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 jeg satte meg opp ny pc i dag med følgende komponenter: ASUS P4B533-V 512 mb ddr 80 gb wd 8mb cache osv.. nå har jeg montert alt sammen og formatert harddisken. jeg har begynt på installering av WIN XP, men etter første gang den rebooter virker det som om den ikke finner harddisken. det står primary master: none. har satt HD som master på IDE1 ja. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Ja, den skal settes på IDE-0 Lenke til kommentar
BloodRabbit Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Husk å gi XP driverene til IDE controllern din Lenke til kommentar
streeter Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 prøv å endre boot sequencen i BIOS. Tror ikke det hjelper, men hvem vet? sikkert XP som er bad. Gå for 2000 istedet, etter ca. veldig mange service packer, begynner det å bli bra... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Hva erre dere snakker om! Man trenger ikke drivere til harddisk controlleren når man installerer WinXP. Funka helt fint hos meg... Klart du trenger Intel drivere når du har installert XP ferdig, men det tar du jo da. Du bruker en ATA100 kabel? Koblet den til IDE port 1? Står jumperen på harddisken riktig? Bruker du 1005 beta 2 BIOS for hovedkortet (som er best)? Prøv deg fram. Det funker hos meg iallefall... Lenke til kommentar
xoop Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-07 23:06, skrev Betroz:Hva erre dere snakker om! Man trenger ikke drivere til harddisk controlleren når man installerer WinXP. Funka helt fint hos meg... Klart du trenger Intel drivere når du har installert XP ferdig, men det tar du jo da.Du bruker en ATA100 kabel? Koblet den til IDE port 1? Står jumperen på harddisken riktig? Bruker du 1005 beta 2 BIOS for hovedkortet (som er best)?Prøv deg fram. Det funker hos meg iallefall... Det hender faktisk at man må ha driver til harddisk kontrolleren under installasjon (eks Promise RAID). Men det er ikke det som er problemet med denne installasjonen, fordi da hadde ikke installasjonsprogrammet funnet disken. Men det er helt sikkert boot sequence i BIOS som er feil. [ Denne Melding var redigert av: xoop på 2002-10-07 23:29 ] Lenke til kommentar
MaDDoG Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-07 22:31, skrev DR.Ekka:jeg satte meg opp ny pc i dag med følgende komponenter:ASUS P4B533-V512 mb ddr80 gb wd 8mb cacheosv..nå har jeg montert alt sammen og formatert harddisken. jeg har begynt på installering av WIN XP, men etter første gang den rebooter virker det som om den ikke finner harddisken. det står primary master: none. har satt HD som master på IDE1 ja. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre? Jeg har vært borti at strømkabelen ikke har sitti sikkelig i slik at det var bare noen ganger HK'et mitt fant HDD.. Sjekk den bare for å være sikker. Hvis ingen av de allerede nevnte feilkildene er den du har så prøv hardisken i en annen pc formater den på nytt der og prøv igjen. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Høres ut som om du må prøve å sitte boot til IDE0. Det er nemlig den første IDE-enheten du har... Ellers kan det være HD'en som er gåen. Lenke til kommentar
DR.Ekka Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-08 13:35, skrev Jimmy Pop:Høres ut som om du må prøve å sitte boot til IDE0. Det er nemlig den første IDE-enheten du har...Ellers kan det være HD'en som er gåen. sette boot til ide0 ? forklar. finner ikke det i biosen. på boot-menyen står det bare 1. removable divice [legacy floppy] 2. IDE hard drive [wdc wd800...] 3. atapi cdrom 4. other [int18 device] Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Gjør slik: Skru av maskina og åpne den opp. Sett IDE-kabelen som går til harddisken til IDE0 på hovedkortet. Du ser at det står IDE0 med veldig liten skrift en plass ved siden av selve "inngangen". Sørg også for at HD er satt til master - sjekk dette ved å se om det er satt en jumper (en svart bitteliten dings) på pinnene som er bak på HD). Hvis den er master - så er det viktig at eventuelle andre enheter (CD-rom osv.) som er koblet på samme kabel står som slave. Lykke til :smile: Tronaldo Lenke til kommentar
DR.Ekka Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-08 14:27, skrev *Tronaldo*:Gjør slik:Skru av maskina og åpne den opp. Sett IDE-kabelen som går til harddisken til IDE0 på hovedkortet. Du ser at det står IDE0 med veldig liten skrift en plass ved siden av selve "inngangen". Sørg også for at HD er satt til master - sjekk dette ved å se om det er satt en jumper (en svart bitteliten dings) på pinnene som er bak på HD). Hvis den er master - så er det viktig at eventuelle andre enheter (CD-rom osv.) som er koblet på samme kabel står som slave.Lykke til :smile:Tronaldo akkurat det er jeg ganske sikker på at jeg har rett. den heter ide1 på mitt hk btw. Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Oki. Men hvis HD er listet opp boot-menyen i bios, må jo det bety at maskina ihvertfall vet at det er et eller annet i enden av kabelen... Jeg støtte på noe jeg synes var litt rart forleden. Skulle sette i en HD i jobbmaskina mi, men når jeg boota fant den ingenting. Jeg skjønte ingenting og holdt på å freake ut. Så kikka jeg litt nærmere og da fant jeg svaret; IDE kabelen som gikk til HD var innom en CD-rom på veien fra hovedkort til HD. Denne satt litt dårlig i - og når denne var puttet ordentlig i funka alt som en drøm. Snålt at den ikke funka bare fordi kabelen satt litt skeivt i CD'en. Du kan jo finne en 98 boot diskett og boote fra den. Da kan du slette master-boot recorden på PC'en for å presse den til å lete etter en bootbar sektor. (Man skal vel egentlig ikke fjerne mbr, men hvis ingenting funker, så kan det vel ikke skade). Tronaldo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå