Gå til innhold

Virkemåten til en touchlampe fra bohus

Anbefalte innlegg

Jeg har en gulvlampe som er kjøpt på bohus. Den har ingen bryter, men blir skrudd av og på når man tar på den. Det vil si, når man tar på metalldelene på lampen. Og holder man på metalldelene så endres lysstyrken. Det jeg ikke helt klarer å forstå er hvordan dette skjer. Er det noen der ute som har peiling?

Jeg har hatt en del diskusjoner med andre om hva som kan være årsaken. Om det kanskje er endringer i kapasitansen, om den merker en endring i motstanden i metallet, men jeg har aldri kommet frem til noen brukbar og fornuftig forklaring. Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan lufte min teori uten å ha noe kompetanse på området:

Metallet på lampen fremstår som en hel strømkrets og når du tar på metallet, bryter denne strømkretsen og en chip registrerer dette og slår av/på lampen.

Kanskje jeg er på bærtur men..

Lenke til kommentar
Etter all sannsynlighet ligger det en kapasitiv føler der. Jeg har sett noe liknende på en 80-talls radio og opptil flere eldre TVer. Det er ett kontaktpunkt som registrerer når man tar på det.

6175548[/snapback]

Så du vil mener at kapasitansegenskapene til metallet endrer seg nok til at en føler klarer å registrere det? Vet du noe mer om hvordan slike følere fungerer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Det er vel også mulig at den registrerer varme fra fingeren\hånden din? prøv å ta i den med en trebit elns, da funker det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...