Gå til innhold

Jeg blir angrepet! Noe å bekymre meg for?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjører en webserver(Apache, PHP på en Slackware boks) her hjemme, og i den siste tiden har det vært noe litt "underfundig" aktivitet ser jeg i loggen. Blandt annet så finner jeg slike linjer i access.log;

"GET http://check.xxx.xxx.xxx.xxx.v.80.pdx8.super.proxy.scanner.ii.9966.org/Provy_OK.html HTTP/1.1" 404 295

X'ene er byttet ut med min IP. Har googla litt, men har kun funnet litt info. Er jeg allerede infisert, eller er det vanlig å få noen sånne linjer i loggen?

Og slike:

"POST /xmlrpc.php HTTP/1.1" 404 292
";exit;/*</name></value></param></params></methodCall>" 501 -

Denne har jeg skjønt at det er bare et program som scanner random servere etter xmlrpc.php, siden det er et gammelt sikkerhetshull. Jeg har ikke noe xmlrpc.php på maskinen, så da har jeg vel ikke noe å bekymre meg for.

Hmm, jeg liker ikke dette... Noen som vet om noen måter å unngå det?

Boksen er svarer ikke på ICMP request fra nettet, så jeg lurer på hvordan de "finner" meg.

P.S Kanskje litt feilpost, men jeg vet at mange av dere linux-guruer som vanker på denne delen av forumet har mye erfaring med serverdrifting på linuxbokser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var en IIS-kjørende maskin som prøvde å bre en orm til apache-serveren min en gang. Sporet opp personens ip og videre til ISP (telenor), noe som førte til at bedriften ble kicka av nettet to ganger i løpet av en uke (det første serveren gjorde etter at den hadde blitt koplet opp igjen, var å prøve å sende den samme ormen til meg på nytt.)...

Ellers så var fyren jeg pratet med hos telenor hyggelig, og tydelig kunnskapsrik innen unix.

Lenke til kommentar
Var en IIS-kjørende maskin som prøvde å bre en orm til apache-serveren min en gang. Sporet opp personens ip og videre til ISP (telenor), noe som førte til at bedriften ble kicka av nettet to ganger i løpet av en uke (det første serveren gjorde etter at den hadde blitt koplet opp igjen, var å prøve å sende den samme ormen til meg på nytt.)...

Ellers så var fyren jeg pratet med hos telenor hyggelig, og tydelig kunnskapsrik innen unix.

6175375[/snapback]

Var det en person/bedrift som prøvde å hacke boksen din? Eller var det en virus så lå på denne boksen som prøvde å gjøre dette uten eier av boksen sin viten?

Lenke til kommentar

6175375[/snapback]

Var det en person/bedrift som prøvde å hacke boksen din? Eller var det en virus så lå på denne boksen som prøvde å gjøre dette uten eier av boksen sin viten?

6179691[/snapback]

Var et virus på boksen, som de tydelig ikke hadde greid å fjerne, ettersom det første den gjorde når den var koplet opp igjen var å hamre løs på boksen min...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...