Arcticus Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg er GRØNN ! Derfor lurer jeg på hva jeg må gjøre når jeg bruker lukkertider på feks 15 sek. i dagslys, og det blir naturlig nok altfor mye lys. Hvordan får jeg bildet mørkere ? Takker for svar ! Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Velge kortere lukkertid. Eller velg P (automatikk), eller sette kamera i blenderprioritet i stedet. Eller kanskje sette seg ned å lese seg til litt mer kunnskap.. 1/15s i dagslys gjør at det fort blir overeksponering selv om blenderen er strupet helt inn. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 15 sekunder i dagslys krever nok ISO 25 og F/64 eller no saann. 1/15 kan fungere med ISO100 og F/22 kanskje, men det varierer vel etter hva man definerer som dagslys. Uansett: Laer deg aa eksponere foer du begynner aa leke med "saere" lukkertider. Bruk aperture eller shutter speed priority, saa kan du velge en av delene men fortsatt faa korrekt eksponering (i alle fall med Ap, med Sp kan du faa problemer fordi objektivet ikke er raskt nok eller stoetter lav nok blender) Lenke til kommentar
Arcticus Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg er nok helt enig i at man kan sette seg ned å lese mere manual enn det som hittil er gjort. Problemet mitt er derimot at engelske tekniske termer gjør det hele straks litt vanskeligere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg er nok helt enig i at man kan sette seg ned å lese mere manual enn det som hittil er gjort. Problemet mitt er derimot at engelske tekniske termer gjør det hele straks litt vanskeligere. 6174676[/snapback] Ville norske tekniske termer vaert bedre, saann egentlig? Du trenger ikke lese manualen, selv om det òg kan vaere en fordel. Her er et fotokompendium paa norsk: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg er GRØNN !Derfor lurer jeg på hva jeg må gjøre når jeg bruker lukkertider på feks 15 sek. i dagslys, og det blir naturlig nok altfor mye lys. Hvordan får jeg bildet mørkere ? Takker for svar ! 6174511[/snapback] Da trenger du et Neutral Density ND400 filter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå