isrihel Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg har nettopp kjøpt Panasonic GS280 og ble ikke så imponert av video-kvaliteten. Jeg synes faktisk at mitt gamle Sony Digital 8 var like skarpt i video-kvaliteten. Hvis jeg går opp til GS500, vil video-kvaliteten bli mye bedre ? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Spørsmålet er jo hvor bra ditt gamle digital-8 kamera var. Hvor mye det kostet i forhold til andre kamera når det ble kjøpt og så videre. Det er en klar trend at prisene går nedover, mens optikk og bildesensor går ned i kvalitet nettopp for at man kan presse priser. Mener fortsatt at GS-280 er det beste kjøpet i sin klasse. Du har aldri fått like mye bildekvalitet for 6000 kroner, mens GS-500 er det beste kjøpet i sin klasse. Hvis ditt gamle digital-8 kamera når det ble kjøpt lå i "GS-500"-klassen, blir det feil å klage over GS-280 sin bildekvalitet i forhold til ditt kamera. Lenke til kommentar
isrihel Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Spørsmålet er jo hvor bra ditt gamle digital-8 kamera var. Hvor mye det kostet i forhold til andre kamera når det ble kjøpt og så videre. Det er en klar trend at prisene går nedover, mens optikk og bildesensor går ned i kvalitet nettopp for at man kan presse priser. Mener fortsatt at GS-280 er det beste kjøpet i sin klasse. Du har aldri fått like mye bildekvalitet for 6000 kroner, mens GS-500 er det beste kjøpet i sin klasse. Hvis ditt gamle digital-8 kamera når det ble kjøpt lå i "GS-500"-klassen, blir det feil å klage over GS-280 sin bildekvalitet i forhold til ditt kamera. 6174206[/snapback] Sony Digital TRV130E kostet ca 3000,- og var en av de rimeligste i sin dig 8-klasse. Er Gs500 mye skarpere enn Gs180? Endret 25. mai 2006 av isrihel Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 At du får et gammelt kamera til 3000 til å være skarpere enn et nytt 3CCD kamera til 6000 høres rart ut. Hvilke forhold sammenligner du med da? Filmet innendørs med GS-280 og utendørs med Sony-kameraet? Ellers kan jeg ikke skjønne annet enn at det er noe feil med ditt kamera (eller at du har skrudd på manuell fokus og ikke stilt den). Har sett en del dv-kamera til 3000 kroner, og de har stort sett helt elendig bildekvalitet innendørs i forhold til f.eks GS-280/GS-180, mens man utendørs stort sett ser forskjell i farger, men også her i skarphet og klarhet i bildene. Hvis du har en mer nøyaktig beskrivelse av kvaliteten på de to, kan det hende jeg kan hjelpe bedre. Lenke til kommentar
isrihel Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) At du får et gammelt kamera til 3000 til å være skarpere enn et nytt 3CCD kamera til 6000 høres rart ut. Hvilke forhold sammenligner du med da? Filmet innendørs med GS-280 og utendørs med Sony-kameraet? Ellers kan jeg ikke skjønne annet enn at det er noe feil med ditt kamera (eller at du har skrudd på manuell fokus og ikke stilt den). Har sett en del dv-kamera til 3000 kroner, og de har stort sett helt elendig bildekvalitet innendørs i forhold til f.eks GS-280/GS-180, mens man utendørs stort sett ser forskjell i farger, men også her i skarphet og klarhet i bildene. Hvis du har en mer nøyaktig beskrivelse av kvaliteten på de to, kan det hende jeg kan hjelpe bedre. 6174236[/snapback] Jeg mener filming utendørs med Sony TRV180E var like bra som GS280, innendørs er GS280 bedre, her var Sony dårlig når det var lite lys. Endret 25. mai 2006 av isrihel Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Ja, det er nettopp innendørsfilming som gir størst utslag på billige og dyrere kamera. Utendørs får du vanligvis nok lys til at kameraet yter maks uansett. Når det er sagt, vil jeg allikevel tro GS-180 får bedre farger utendørs enn ditt Sony. Ellers har billige kamera gjerne en hardere falsk oppskarping enn dyrere (pga. dårlig optikk) og bilder kan derfor virke skarpere ved første øyekast. Men linjer kan bli ødelagt og små detaljer forsvinne. Det er derfor utelatt på kamera som ved egen optikk og bildesensor klarer skarpe bilder uansett. Billige kamera kan også legge på for mye farger da bildene i utgangspunktet blir for blasse (slik etterbehandling med farger kan forårsake for glorete bilder med falske/overdrevne farger. GS-280/300 er modellen over GS-180 og har Leica optikk. Da dette er bedre optikk vil den gi skarpere bilde. Du har i tillegg optisk bildestabilsatior som hjelper mot bevegelsesuskarphet. Større bildesensorer hjelper også til å gi bedre bildekvalitet, hovedsaklig innendørs. GS-500 er neste modell, og er også bedre på alle disse områdene enn GS-280/300. Trodde du først snakket om GS-280, som koster ca. 6000. GS-180 er nærmere ditt Sony i pris. Koster vel 4500-5000 kroner. Endret 25. mai 2006 av Afseth Lenke til kommentar
isrihel Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Ja, det er nettopp innendørsfilming som gir størst utslag på billige og dyrere kamera. Utendørs får du vanligvis nok lys til at kameraet yter maks uansett. Når det er sagt, vil jeg allikevel tro GS-180 får bedre farger utendørs enn ditt Sony. Ellers har billige kamera gjerne en hardere falsk oppskarping enn dyrere (pga. dårlig optikk) og bilder kan derfor virke skarpere ved første øyekast. Men linjer kan bli ødelagt og små detaljer forsvinne. Det er derfor utelatt på kamera som ved egen optikk og bildesensor klarer skarpe bilder uansett. Billige kamera kan også legge på for mye farger da bildene i utgangspunktet blir for blasse (slik etterbehandling med farger kan forårsake for glorete bilder med falske/overdrevne farger. GS-280/300 er modellen over GS-180 og har Leica optikk. Da dette er bedre optikk vil den gi skarpere bilde. Du har i tillegg optisk bildestabilsatior som hjelper mot bevegelsesuskarphet. Større bildesensorer hjelper også til å gi bedre bildekvalitet, hovedsaklig innendørs. GS-500 er neste modell, og er også bedre på alle disse områdene enn GS-280/300. Trodde du først snakket om GS-280, som koster ca. 6000. GS-180 er nærmere ditt Sony i pris. Koster vel 4500-5000 kroner. 6174643[/snapback] Takk for svaret ! Det er GS280 jeg har kjøpt, jeg skrev vel 180 i et av innleggene, kjøpte det for 6300,-, hvis jeg skal opp til GS500 koster den ca 7800,-. Synes du at den er verd prisforskjellen ? Jeg tenker da mest på video-kvaliteten. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Du skrev GS-280 et sted, og GS-180 de andre stedene. Ble derfor noe forvirring fra min side Jeg synes GS-500 er verdt 1500 mer, om du har mulighet til å få byttet inn ditt GS-280. Men vær klar over at det også er noe større og tyngre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå