Gå til innhold

Gammelt akvarium gjør nytte for seg

Anbefalte innlegg

har planer om og lage en liten kjøleboks av ettgammalt akvarium som har stått ei stund nå.

skal sette 2 120mm vifte på hver lang-side, altså total 4 120mm vifter, har og vurdert og sette 1 120mm vifte på hver kortside og, men det får vente litt.

alle viftene skal blåse luft inn. på toppen skal det være ett plexiglass, som jeg skal skaffe seinere. burde vel og ha ei vifte der som suger luft ut eller så eksploderer vel boksen, eller? :hmm::p

MÅL: (L*B*h)

31,5cm * 18,5cm * 23,5cm

strøm tar jeg fra veggen, via en adapter jeg kjøpte for lenge siden.

Viftene blir disse da jeg ikke gidder kjøpe så dyre når jeg trenger så mange.

inni kan jeg ha diverse drikkerier, og mat, så jeg slipper gå så langt når jeg er sulten.

boksen

img00778qg.th.jpg

img00801pd.th.jpg

Adapder:

img00829pn.th.jpg

img00866zb.th.jpg

ser ut som det er speil i bunnen men den er svart, og alle vegga er gjennomsiktige

kommer med SketchUp bilder seinere.

Endret av fompa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det blir stilig. Men kaldt? Hva med å ja noen kjøleelementer utenfor viftene som blåser inn?

6173301[/snapback]

så viftene skal suge luften gjennom elementet før det kommer inn i boksen?

Blir ikke noe kaldere enn romtemperatur da ;)

btw: stilig hvis du monterer UV lys i den også, slik at alle viftene lyser :)

6173512[/snapback]

Men lufta blir jo kaldere når den blir blåst gjennom vifta, testa det nettop, kobla strøm på ei vifte og den blåste kaldere luft på meg, samma gjør jo disse stor viftene som vi bruker når det er varmt, eller?

skal jeg kansje sette inn kobber plater eller rør da?

kan kjøpe kobberplater fra clasohlson som jeg dekker alle egga på innsiden med, så borrer jeg masse høl i plata så lufta kommer gjennom?

da skal jeg kjøpe UV-lys og sette på.

Andre tips?

Lenke til kommentar

At det føles kaldere når lufta blåser har jo med kroppen vår å gjøre...

Om noe så blir lufta varmere etter vifta, pga man banker liv i partikklene så de vibrerer litt mere... (teori tatt ut av det blå, men mere sansynlig en at lufta blir kaldere..)

desuten tror jeg at om viftene hadde blåst samme vei, altså trekt lufta rett gjennom i stede for å sette 2 og 2 mot hverandre, hadde gidd bedre gjennomstrømning...

blir litt som å sette to uheldig fasede subbelement mot hverandre dette.. (altså at de opphører hverandre,, litt som...)

(1stk surreinnlegg..) :p

Lenke til kommentar
men vil ikke kobber plater gjøre susen da? vil da tro det.

vurdere kjøpe noen fra clas

mener dere at det ikke vil kjøle i det hele tatt?

6176070[/snapback]

Hæh? Nå må du tenke deg litt om her. Uansett hvor mange og store vifter du bruker i den esken din, så vil det aldri bli noe kaldere i den enn det det er i rommet. M.a.o. vil det holde seg nøyaktig like kaldt i esken om du har 0 eller 100 vifter i den.

Du tenker fundamentalt feil. En vifte kjøler ikke ned noe. Den bare hjelper å utgjevne temperaturen mellom luften i rommet og det den blåser på. Og, når både det i esken og det inne i esken er like varmt til å begynne med, så vil det jo skje absolutt ingenting når den blåser.

Enese grunn til at en vifte kjøler i en PC er at PCen produserer varme, og luften utenfor PCen er kaldere enn den inn. Det er riktige å si at viften ikke kjøler PC'en men heller forhindrer at den blir varm.

Det føles kadt når du blåser luft på huden din, men det er bare fordi lufttemperaturen er lavere en kropps-temperaturen din. Hvis du blåser på huden mens du sitter i en badestu, så opplever du motsatt effekt. Da vil pusten din "brenne" mot huden.

Den eneste måten du får den boksen nedkjøt på er å bruke (a) peltier kjøling, noe som er heeelt ubrukelig i praksis for et kjøleskap, eller (b) kompressorkjøling, noe som er avansert, støyende, og veldig dyrt å lage selv. Spesielt for å *bare* holde matvarer kjølt. Da er det mye lurere at du kjøper deg et ferdig minikjøleskap som du kan ha ved siden av PC'en.

Sorry å konkludere med at dette prosjektet nok er *dødt* før du en gang har begynnt =/

Men det akvariet så pent ut til å modde noe annet i da. Om du erfaring nok så kanskje det kunen blitt en fet hjemmemekk casemod, eller kanskje en ekstern viftebasert waterchiller (om du har vannkjøling da) ?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...