PlatinumFlyer Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Vi har også mest å tjene på å ha kontrollen i nord fremfor Russland. Klart USA ser hva de tjener på, synes da det er naturlig. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Det hører også med at dette er USAs ambasadør i Norge sin mening, og ikke noe standpunkt fra USAs side. 6173409[/snapback] Hmmm, tonen var anderledes når Kristin Halvorsen snakket litt for høyt om Israel og appelsiner... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 US' ambassadør representerer USA og deres standpunkt. Vel, talen er hans, men han har da slettes ikke sagt noe som kan tenkes å stride med amerikanske standpunkt. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Det hører også med at dette er USAs ambasadør i Norge sin mening, og ikke noe standpunkt fra USAs side. 6173409[/snapback] Hmmm, tonen var anderledes når Kristin Halvorsen snakket litt for høyt om Israel og appelsiner... 6175341[/snapback] Poenget var at det hadde vært forskjell om USAs utenriksminister skulle komme og ha sagt det samme. Først trodde jeg dette handlet om at USA ønsket at vi skulle tenke over vårt samarbeid med USA, ikke at dette var noe USAs ambasadør her i Norge sa i en tale. Det er dog meget sannsynelig at dette faktisk er USAs standpunkt, og det er også derfor viktig å høre på denne mannen. Anngående Halvorsen så er hun i en litt annen posisjon enn denne mannen. Halvorsen, som finnansminister, burde fremme regjeringens politikk, ikke hennes eget parti. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Jeg syns vi kan samarbeide med USA om noenting, men jeg vil ut av NATO så fort som mulig, jeg syns vi har vært der for lenge og jeg ser ingen grunn til at vi trenger å være i en forsvarsallianse med USA!Vi har endt opp med å skape et fiendebilde av Norge i midtøsten og over hele det muslimske kontintet og blant muslimer her også pga de karikaturtegningene av Muhammed som ble postet, forferdelig at vi gjør slik for det ender bare med at Norge må øke sin sikkerhet betydelig! 6174018[/snapback] Norge er nødt til å være med i NATO, skjer det et militært angrep mot oss har vi med det forsvaret vi har nå, ingen sjangse til å stå imot... Edit: Og det var vel ikke så lenge siden Bush ikke ville ta imot vår statsminister... 6174131[/snapback] Eh? Det var fordi Bush rett og slett ikke hadde tid til å møte Jens! Jeg vet vi står i større faresone hvis vi trekker oss ut av NATO, det ser jeg, men det jeg også ser er at vi kommer med all sannsynlighet til å få en mye bedre sjanse til å skape en dialog mellom øst og vest hvis trekker oss ut 6174147[/snapback] Hvorfor ønsker PureJoy en dialog mellom privitive diktaturland fra midt-østen og samtidig ta avstand fra demokratiske frie land i vesten? 6174691[/snapback] Nå er det slik at jeg ikke vil at vi skal distansere oss fra andre land i Europa og USA selv, men jeg liker ikke NATO fordi jeg føler det blir litt for mye "dilte" istedenfor at vi tar våre egne valg, endelig når vi fikk en litt mere sivilisert regjering (enda ikke det best men men) så fikk vi soldatene ut av Irak Jeg syns vi kan samarbeide med USA om noenting, men jeg vil ut av NATO så fort som mulig, jeg syns vi har vært der for lenge og jeg ser ingen grunn til at vi trenger å være i en forsvarsallianse med USA!Vi har endt opp med å skape et fiendebilde av Norge i midtøsten og over hele det muslimske kontintet og blant muslimer her også pga de karikaturtegningene av Muhammed som ble postet, forferdelig at vi gjør slik for det ender bare med at Norge må øke sin sikkerhet betydelig! 6174018[/snapback] Norge er nødt til å være med i NATO, skjer det et militært angrep mot oss har vi med det forsvaret vi har nå, ingen sjangse til å stå imot... Edit: Og det var vel ikke så lenge siden Bush ikke ville ta imot vår statsminister... 6174131[/snapback] Eh? Det var fordi Bush rett og slett ikke hadde tid til å møte Jens! Jeg vet vi står i større faresone hvis vi trekker oss ut av NATO, det ser jeg, men det jeg også ser er at vi kommer med all sannsynlighet til å få en mye bedre sjanse til å skape en dialog mellom øst og vest hvis trekker oss ut 6174147[/snapback] Når en president sier at han ikke "har tid".. så betyr det noe helt annet, kjære PureJoy. Det er en diplomatisk måte å si at "Vi har ikke store sansen for deres holdninger for tiden". 6174905[/snapback] Du får det jo til og høres ut som en hemmelighet :!: Selvfølgelig vet vi at George Bush sin politikk er på veldig mange områder helt ulik den politikken som denne regjeringen her fører, men nå ble det altså bevist senere at det hadde ikke noe med George Bush sitt forhold til den norske regjeringens politikk å gjøre, han hadde rett og slett ikke tid! Kan du da forklare for meg, siden du mener at Bush ikke møtte Jens pga at han mislikte den politikken han fører, hvorfor han da har tatt imot Vladimir Putin veldig mange ganger og noen ganger så har det heller ikke passet for Bush at Putin kommer, men det er da heller ingen hemmelighet at Putin og Bush sin politikk er på mange områder veldig ulik, det er nemlig mulig å ikke ha tid, selvom man er politiker! Endret 25. mai 2006 av PureJoy Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Putin og Bush er ikke så ulike som du kanskje tror... Russland er jo et paradis for rå kapitalisme. ;p Nå mangler riktignok Russland styring og alt annet, men tror ikke Putin og Bush er sååå forskjellige. Har dere hørt Stoltenberg snakke engelsk? Er det rart Bush ikke tar seg tid? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg syns vi kan samarbeide med USA om noenting, men jeg vil ut av NATO så fort som mulig, jeg syns vi har vært der for lenge og jeg ser ingen grunn til at vi trenger å være i en forsvarsallianse med USA!Vi har endt opp med å skape et fiendebilde av Norge i midtøsten og over hele det muslimske kontintet og blant muslimer her også pga de karikaturtegningene av Muhammed som ble postet, forferdelig at vi gjør slik for det ender bare med at Norge må øke sin sikkerhet betydelig! 6174018[/snapback] Norge er nødt til å være med i NATO, skjer det et militært angrep mot oss har vi med det forsvaret vi har nå, ingen sjangse til å stå imot... Edit: Og det var vel ikke så lenge siden Bush ikke ville ta imot vår statsminister... 6174131[/snapback] Eh? Det var fordi Bush rett og slett ikke hadde tid til å møte Jens! Jeg vet vi står i større faresone hvis vi trekker oss ut av NATO, det ser jeg, men det jeg også ser er at vi kommer med all sannsynlighet til å få en mye bedre sjanse til å skape en dialog mellom øst og vest hvis trekker oss ut 6174147[/snapback] Hvorfor ønsker PureJoy en dialog mellom privitive diktaturland fra midt-østen og samtidig ta avstand fra demokratiske frie land i vesten? 6174691[/snapback] Nå er det slik at jeg ikke vil at vi skal distansere oss fra andre land i Europa og USA selv, men jeg liker ikke NATO fordi jeg føler det blir litt for mye "dilte" istedenfor at vi tar våre egne valg, endelig når vi fikk en litt mere sivilisert regjering (enda ikke det best men men) så fikk vi soldatene ut av Irak Registrerer at PureJoy unngikk å svare på hvorfor han ønsker å ha en dialog med primitive diktaturland i midt-østen og at han mangler kunnskap om hvordan NATO fungerer. Nå er det også slik at hvis det skulle være så ille nede i Irak nå, hvorfor er det da ønskelig å få ut våre soldater der? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Registrerer at PureJoy unngikk å svare på hvorfor han ønsker å ha en dialog med primitive diktaturland i midt-østen og at han mangler kunnskap om hvordan NATO fungerer. Nå er det også slik at hvis det skulle være så ille nede i Irak nå, hvorfor er det da ønskelig å få ut våre soldater der? 6177270[/snapback] Jeg syntes nå vi burde ta et ansvar da vi først har plassert soldater nedi der, og la de være der til jobben er gjort ferdig, og ikke halvferdig. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Registrerer at PureJoy unngikk å svare på hvorfor han ønsker å ha en dialog med primitive diktaturland i midt-østen og at han mangler kunnskap om hvordan NATO fungerer. Nå er det også slik at hvis det skulle være så ille nede i Irak nå, hvorfor er det da ønskelig å få ut våre soldater der? 6177270[/snapback] Jeg syntes nå vi burde ta et ansvar da vi først har plassert soldater nedi der, og la de være der til jobben er gjort ferdig, og ikke halvferdig. 6177308[/snapback] Det tror jeg ikke vil hjelpe fordi det er så forferdelige forhold der nede mellom okkupasjonsstyrker og irakere at det blir umulig å rydde opp blant mange demonstrerende folkemasser Registrerer at PureJoy unngikk å svare på hvorfor han ønsker å ha en dialog med primitive diktaturland i midt-østen og at han mangler kunnskap om hvordan NATO fungerer. Nå er det også slik at hvis det skulle være så ille nede i Irak nå, hvorfor er det da ønskelig å få ut våre soldater der? Jeg vil ha en dialog der Norge er bekjent med alle deler av verden til og med Iran, Nord-Korea og Hviterussland, bare fordi det er omstridt betyr vel ikke at vi skal kutte dem av kartet! Det burde være åpenlyst, det er så mange som er sure og går i demonstrasjoner over hele verden + fiendebilde for hele vesten har grodd seg fast i irakisk gjord så hvis norske soldater er igjen der og rydder opp igjen blant en folkemasse som kaster granater på dem, tror neppe det vil hjelpe, det vi trenger nå er en dialog og en fredsprosess ikke soldater der Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Putin og Bush er ikke så ulike som du kanskje tror... Russland er jo et paradis for rå kapitalisme. ;p Nå mangler riktignok Russland styring og alt annet, men tror ikke Putin og Bush er sååå forskjellige. *snip* 6176949[/snapback] Så Russland er nesten idealland for enkelte høyreorienterte her? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 I Russland er næringslivet litt vel fritt, da det mangler kontroll. Nettopp ved å se mot Russland ser vi at vi trenger litt, ikke mye, ørlite grann, statlig kontroll av næringslivet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 I Russland er næringslivet litt vel fritt, da det mangler kontroll. Nettopp ved å se mot Russland ser vi at vi trenger litt, ikke mye, ørlite grann, statlig kontroll av næringslivet. 6179638[/snapback] ja du har helt rett! De har tilegnet seg "ørliten" kontroll, og vi er på vei til å gi den fra oss. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg vil ha en dialog der Norge er bekjent med alle deler av verden til og med Iran, Nord-Korea og Hviterussland, bare fordi det er omstridt betyr vel ikke at vi skal kutte dem av kartet!Det burde være åpenlyst, det er så mange som er sure og går i demonstrasjoner over hele verden + fiendebilde for hele vesten har grodd seg fast i irakisk gjord så hvis norske soldater er igjen der og rydder opp igjen blant en folkemasse som kaster granater på dem, tror neppe det vil hjelpe, det vi trenger nå er en dialog og en fredsprosess ikke soldater der 6177664[/snapback] Hiv å hoi, og et kilo med hasj! Send inn Yoko Ono på lykkepiller for å løse verdens konflikter! Fredsprosess..? Dialog...? Ja, men da må man snakke samme språk. Hvis man skal drive en fredsprosess med en annen nasjon/folkegruppe, da må man først finne ut hva slags virkemidler som får tungene i tale der i strøket. Bare ta Irak konflikten som eksempel. En av grunnene til at USA har kjørt seg fast i gjørma der er at de var "for snille". De avsluttet krigen for tidlig, og de var for feige til å ta skikkelig igjen når de møtte motstand. Da de endelig oppdaget dette ble det panikkstamning blant USA's styrker, og ganske Chikago! Dette ble oppfattet som et svakhetstegn og dermed fikk motstandsgruppene grobunn da de så det faktisk var mulig å bekjempe de allierte. For de som kjenner litt til kulturen i midtøsten, så belønnes feighet og ubesluttsomhet med døden. Dette betyr ikke at de har en kultur som ligger tilbake for vår kultur, det betyr bare at de har en annen kultur. Og hvis vi ikke klarer å oppfatte at andre kulturer gjør ting anneledes enn oss, så kommer vi ingen vei med dialog som konfliktløsning. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg vil ha en dialog der Norge er bekjent med alle deler av verden til og med Iran, Nord-Korea og Hviterussland, bare fordi det er omstridt betyr vel ikke at vi skal kutte dem av kartet!Det burde være åpenlyst, det er så mange som er sure og går i demonstrasjoner over hele verden + fiendebilde for hele vesten har grodd seg fast i irakisk gjord så hvis norske soldater er igjen der og rydder opp igjen blant en folkemasse som kaster granater på dem, tror neppe det vil hjelpe, det vi trenger nå er en dialog og en fredsprosess ikke soldater der 6177664[/snapback] Hiv å hoi, og et kilo med hasj! Send inn Yoko Ono på lykkepiller for å løse verdens konflikter! Fredsprosess..? Dialog...? Ja, men da må man snakke samme språk. Hvis man skal drive en fredsprosess med en annen nasjon/folkegruppe, da må man først finne ut hva slags virkemidler som får tungene i tale der i strøket. Bare ta Irak konflikten som eksempel. En av grunnene til at USA har kjørt seg fast i gjørma der er at de var "for snille". De avsluttet krigen for tidlig, og de var for feige til å ta skikkelig igjen når de møtte motstand. Da de endelig oppdaget dette ble det panikkstamning blant USA's styrker, og ganske Chikago! Dette ble oppfattet som et svakhetstegn og dermed fikk motstandsgruppene grobunn da de så det faktisk var mulig å bekjempe de allierte. For de som kjenner litt til kulturen i midtøsten, så belønnes feighet og ubesluttsomhet med døden. Dette betyr ikke at de har en kultur som ligger tilbake for vår kultur, det betyr bare at de har en annen kultur. Og hvis vi ikke klarer å oppfatte at andre kulturer gjør ting anneledes enn oss, så kommer vi ingen vei med dialog som konfliktløsning. 6180019[/snapback] Så de der nede skal bare sitte tilbakelent mens de ser på uskyldige mennesker blir sprengt opp i luften av selvmordsbombere og amerikanske/britiske styrker, da tror jeg du forventer litt vel mye, de vil ikke det de vil ha dem vekk, akkurat nå så er ikke terroristene noe bedre enn de amerikanske okkupansjonsstyrkene i Irak på å ta liv, de må vekk vi må få noe annet vi har fått bevist over og over igjen at amerikanerne gjør det bare mye verre der og hvis de har vært for dumsnille så to bad so sad, da burde de ha tenkt på det litt tidligere folk er lei at de er der og de vil ha dem hjem til USA ikke der og bli begravd Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg vil ha en dialog der Norge er bekjent med alle deler av verden til og med Iran, Nord-Korea og Hviterussland, bare fordi det er omstridt betyr vel ikke at vi skal kutte dem av kartet!Det burde være åpenlyst, det er så mange som er sure og går i demonstrasjoner over hele verden + fiendebilde for hele vesten har grodd seg fast i irakisk gjord så hvis norske soldater er igjen der og rydder opp igjen blant en folkemasse som kaster granater på dem, tror neppe det vil hjelpe, det vi trenger nå er en dialog og en fredsprosess ikke soldater der 6177664[/snapback] Hiv å hoi, og et kilo med hasj! Send inn Yoko Ono på lykkepiller for å løse verdens konflikter! Fredsprosess..? Dialog...? Ja, men da må man snakke samme språk. Hvis man skal drive en fredsprosess med en annen nasjon/folkegruppe, da må man først finne ut hva slags virkemidler som får tungene i tale der i strøket. Bare ta Irak konflikten som eksempel. En av grunnene til at USA har kjørt seg fast i gjørma der er at de var "for snille". De avsluttet krigen for tidlig, og de var for feige til å ta skikkelig igjen når de møtte motstand. Da de endelig oppdaget dette ble det panikkstamning blant USA's styrker, og ganske Chikago! Dette ble oppfattet som et svakhetstegn og dermed fikk motstandsgruppene grobunn da de så det faktisk var mulig å bekjempe de allierte. For de som kjenner litt til kulturen i midtøsten, så belønnes feighet og ubesluttsomhet med døden. Dette betyr ikke at de har en kultur som ligger tilbake for vår kultur, det betyr bare at de har en annen kultur. Og hvis vi ikke klarer å oppfatte at andre kulturer gjør ting anneledes enn oss, så kommer vi ingen vei med dialog som konfliktløsning. 6180019[/snapback] Jøss Nå leker du ikke med video! Så du mener at USA var for snille du...Ta igjen mener du, hva i alle dager betyr det? Kulturen i området kjenner jeg ikke til, gjør du? Så da er de ikke mennesker sånn som oss, og reglene som definerer oss som siviliserte kan ikke brukes... Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Så de der nede skal bare sitte tilbakelent mens de ser på uskyldige mennesker blir sprengt opp i luften av selvmordsbombere og amerikanske/britiske styrker, da tror jeg du forventer litt vel mye, de vil ikke det de vil ha dem vekk, akkurat nå så er ikke terroristene noe bedre enn de amerikanske okkupansjonsstyrkene i Irak på å ta liv, de må vekk vi må få noe annet vi har fått bevist over og over igjen at amerikanerne gjør det bare mye verre der og hvis de har vært for dumsnille så to bad so sad, da burde de ha tenkt på det litt tidligere folk er lei at de er der og de vil ha dem hjem til USA ikke der og bli begravd 6180066[/snapback] Jeg tror ikke du forsto mitt poeng. Og det var at problemet for å løse slike konflikter er kulturkollisjoner. Hvordan løser de problemer i midtøsten? Med blomsterkrans i håret og en fredspipe...? Bruke advokater...? Eller kanskje svare ligger nærmere "Øye for øye, tann for tann"... Mitt poeng blir dermed at man må forstå kulturen ,og bruke dens virkemidler for å kunne finne en løsning... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Så de der nede skal bare sitte tilbakelent mens de ser på uskyldige mennesker blir sprengt opp i luften av selvmordsbombere og amerikanske/britiske styrker, da tror jeg du forventer litt vel mye, de vil ikke det de vil ha dem vekk, akkurat nå så er ikke terroristene noe bedre enn de amerikanske okkupansjonsstyrkene i Irak på å ta liv, de må vekk vi må få noe annet vi har fått bevist over og over igjen at amerikanerne gjør det bare mye verre der og hvis de har vært for dumsnille så to bad so sad, da burde de ha tenkt på det litt tidligere folk er lei at de er der og de vil ha dem hjem til USA ikke der og bli begravd 6180066[/snapback] Jeg tror ikke du forsto mitt poeng. Og det var at problemet for å løse slike konflikter er kulturkollisjoner. Hvordan løser de problemer i midtøsten? Med blomsterkrans i håret og en fredspipe...? Bruke advokater...? Eller kanskje svare ligger nærmere "Øye for øye, tann for tann"... Mitt poeng blir dermed at man må forstå kulturen ,og bruke dens virkemidler for å kunne finne en løsning... 6180127[/snapback] Nå synes jeg at du vrøvler, hva mener du? Edit: Venter... Det tar lang tid det her! Endret 25. mai 2006 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Nå synes jeg at du vrøvler, hva mener du? 6180253[/snapback] Hmm... kanskje jeg snakker litt over hode på enkelte nå.. For å ta kortversjonen. Hvis man har satt seg en smule inn i verdens kulturer, så vil man oppdage enorme forskjeller fra land til land, mellom folkegrupper, og noen ganger mellom små grender. Hvis man ikke kjenner til en bestemt kultur, så er man ikke i stand til å tolke det som blir sagt, man forstår rett og slett ikke meningen med hvorfor andre gjør ting på andre måter enn "oss". Og med et slikt utgangspunkt blir det umulig å få til en fornuftig og fruktbar dialog. Hvis man ser på konflikten i Irak med et grundig syn, og med en kulturforståelse for område, så vil man se at det ikke er USA som er årsaken til den pågående konflikten. USA er bare håret i suppa som alle vil bli kvitt. Det som skjer der nede nå er en maktkamp mellom sjiamuslimer vs sunni, og stammerkriger. Selv om irakere går moderne kledt, så er stammelovene viktig, selv i byene. Den pågående maktkampen dreier seg om å få mest mulig makt og innflytelse før forholdene roer seg ned. For de som ikke greier det blir tapere i det nye samfunnet der forvaltning av store oljeformuer er gevinsten. Så det er om å gjøre at noen i din familie/stamme er i maktposisjoner. USA er med sin demokratiseringsprosess ødeleggende for kulturen der nede, for ved å innføre et demokratisk sammfunn så forstyrres den gamle kulturen. Dermed føler "de" at må USA fjernes fra område slik at de kan danne et system med grobunn i deres egen kultur. Og med en kultur der blodhevn er sentral, så sier det seg selv at man ikke kan sende nedover vanlige diplomater for å løse tunge konflikter. Det vil nesten være en fornærmelse av deres levesett. Og USA er jo verdensmester i å fornærme andre kulturer, derav deres hyppige konflikter... Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Musa... har du mistet munn og mele, eller har snuten satt seg fast i fremmedordboka...? Edit: Sirup på tastaturet...? Endret 25. mai 2006 av Polarbastard Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Musa... har du mistet munn og mele, eller har snuten satt seg fast i fremmedordboka...? 6180407[/snapback] Dine slutninger holder ikke vann! Jeg kan ikke forklare dette, fordi du er uklar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå