Gå til innhold

Norges forhold til USA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg kan se, så er Norge og USA begge selvstendige land, som tar selvstendige avgjørelser. Noen ganer vil vi være enige, andre ganger ikke.

Jeg ser ingen grunn til at Norge skal være "diltebikkja" til USA, slik som vi kansje var litt for mye under den forrige regjeringen. Samtidig ser jeg ingen grunn til å distansere oss fra dem bare for å distansere oss fra dem.

Vi bør kritisere USA når de gjør noe galt, og vi bør rose dem når de gjør noe bra. Å ta en bevist "vei" "for eller imot", blir som Bushes "enten er du med oss eller så er du mot oss". Slik fungerer ikke den virkelige verden utenfor hans tankeverden, og det er den virkelige verden vi bør forholde oss till.

Med disse ordene så kan bikkjekampen begynne, finn framm flammekasterene. Her blir det hett!

Lenke til kommentar

Mener norge bør ha ett forhold til usa der vi er frie til å ta våre egne valg uten å frykte politiske, økonomiske eller sikkerhetsmessige represalier fra USA.

Norge nyter godt av usa og usa nyter godt av norge. Hvilket land maktforholdet går til fordel hos vil ikke eg spekulere i.

Det sier litt når ambassadøren går ut offentlig og oppfordrer norge på det sterkeste å velge deres alternativ av jagerfly... hvis ikke...

Ja hvis ikke så svekkes forholdet. "Venner" som ikke tåler avslag og som ikke tåler at vi gjør våre egne valg er ikke ekte venner.

Norge skal velge å kjøpe det jagerflyet som er rimelig og samtidig dekker de behov Norge har. Dette følger klassiske marketsøkonomiske prinsipper som USA har påtvunget verden. Men her følger de ikke sin egen ideologi. De prøver å tvinge på oss deres alternativ hvis ikke...Blir det bråk.

Vi ser jo hva usa har gjort i afghanistan og irak. De hadde lyst på oljen og de tok den. Neste er Iran. Som bush sa: enten er dere med oss eller imot oss.

Altså: Er vi ikke bikkjen til usa og hopper når de sier opp, ja hvis ikke så er vi "imot usa"

Friend or foe.

Spør du meg går det fint ann å være venn med det amerikanske folk og deres kultur, men å like den amerikanske regjeringen og deres politikk er en helt annen ting. Håper virkelig ikke at noen av høyre-ekstremistene her inne er for at norge lydig og pent skal ta imot ordre fra usa. Litt selvrespekt har vi, eller hva?

Lenke til kommentar

Et par ting jeg vil trekker ut av artikkelen som jeg er veldig enig i:

- Men Norge må innse at USA er mer enn store biler, frustrerte fruer og Oprah. USA må innse at Norge er mer enn strikkegensere, troll og skihoppere.

...

Men jeg har lagt merke til at skepsisen til USA noen ganger krysser over til å bli antiamerikanisme. Jeg håper nordmenn klarer å motstå en fastlåst holdning om at det ligger en ond hensikt bak alt USA gjør. Det er verken riktig eller rettferdig. Selvfølgelig gjør USA feil, men det må ikke definere oss som nasjon, advarer Whitney.

...

- Vi har ikke alltid rett, men jeg er stolt av å at vi prøver å gjøre det rette. Ikke bare for amerikanere, men for hele verden, sier han.

Jeg mener at vi ikke må distansiere oss fra USA. USA er vår, og Vestens, hvilesten. Vi er avhengige av USA, både militært og økonomisk, uansett om vi vil det eller ikke. Jeg mener dette er positivt og at dette er en faktor som har gjort Norge til det landet det er i dag. Det er dog forståelig at USAs ambasadør er skeptisk til Norges forhold til USA med dagens regjering (SV) samt den nye trenden om å hate USA.

Det hører også med at dette er USAs ambasadør i Norge sin mening, og ikke noe standpunkt fra USAs side.

Lenke til kommentar

Jeg syns vi kan samarbeide med USA om noenting, men jeg vil ut av NATO så fort som mulig, jeg syns vi har vært der for lenge og jeg ser ingen grunn til at vi trenger å være i en forsvarsallianse med USA!

Vi har endt opp med å skape et fiendebilde av Norge i midtøsten og over hele det muslimske kontintet og blant muslimer her også pga de karikaturtegningene av Muhammed som ble postet, forferdelig at vi gjør slik for det ender bare med at Norge må øke sin sikkerhet betydelig!

Lenke til kommentar
Jeg syns vi kan samarbeide med USA om noenting, men jeg vil ut av NATO så fort som mulig, jeg syns vi har vært der for lenge og jeg ser ingen grunn til at vi trenger å være i en forsvarsallianse med USA!

Vi har endt opp med å skape et fiendebilde av Norge i midtøsten og over hele det muslimske kontintet og blant muslimer her også pga de karikaturtegningene av Muhammed som ble postet, forferdelig at vi gjør slik for det ender bare med at Norge må øke sin sikkerhet betydelig!

6174018[/snapback]

Slik som Norges forsvar er bygget opp/ned i dag er vi avhengige av en allianse.

Burde vi heller velge bort USA/Nato til fordel for Pakistan, Egypt eller Hamas kanskje?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Javel ja, det var den andre ambassadøren i rekkefølge som "innstendig" ber Norge om å vurdere sitt forhold til USA.

Forrige gang gikk det ganske liten tid for ambassadøren måtte ut å korrigere uttalellsene sine. Jeg tror jeg venter.

Venner ...? Jeg har ikke så mange "venner" som truer meg ...

:hmm:

Lenke til kommentar

6174018[/snapback]

Norge er nødt til å være med i NATO, skjer det et militært angrep mot oss har vi med det forsvaret vi har nå, ingen sjangse til å stå imot...

Edit: Og det var vel ikke så lenge siden Bush ikke ville ta imot vår statsminister...

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar

6174018[/snapback]

Norge er nødt til å være med i NATO, skjer det et militært angrep mot oss har vi med det forsvaret vi har nå, ingen sjangse til å stå imot...

Edit: Og det var vel ikke så lenge siden Bush ikke ville ta imot vår statsminister...

6174131[/snapback]

Eh? Det var fordi Bush rett og slett ikke hadde tid til å møte Jens!

Jeg vet vi står i større faresone hvis vi trekker oss ut av NATO, det ser jeg, men det jeg også ser er at vi kommer med all sannsynlighet til å få en mye bedre sjanse til å skape en dialog mellom øst og vest hvis trekker oss ut

Lenke til kommentar

6174018[/snapback]

6174131[/snapback]

Jeg vet vi står i større faresone hvis vi trekker oss ut av NATO, det ser jeg, men det jeg også ser er at vi kommer med all sannsynlighet til å få en mye bedre sjanse til å skape en dialog mellom øst og vest hvis trekker oss ut

6174147[/snapback]

Hvorfor ønsker PureJoy en dialog mellom privitive diktaturland fra midt-østen og samtidig ta avstand fra demokratiske frie land i vesten?

Lenke til kommentar

6174018[/snapback]

6174131[/snapback]

6174147[/snapback]

Når en president sier at han ikke "har tid".. så betyr det noe helt annet, kjære PureJoy. Det er en diplomatisk måte å si at "Vi har ikke store sansen for deres holdninger for tiden".

Lenke til kommentar
USAs ambassadør til Norge, Benson K. Whitney mener Norge bør bestemme seg om sitt forhold til USA, og hvilken kurs vi vil legge oss på.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/05/24/467099.html

Hvilken vei mener DU at Norge bør ta?

6172976[/snapback]

Jeg liker ikke denne enten eller mentaliteten til USA. Det må da være mulig for Norge å være en nær alliert selv om vi ikke er enige i alt. Verden er ikke svart og hvit. Det finnes mer enn USA + allierte vs Terrorister.

Lenke til kommentar
Når en president sier at han ikke "har tid".. så betyr det noe helt annet, kjære PureJoy. Det er en diplomatisk måte å si at "Vi har ikke store sansen for deres holdninger for tiden".

6174905[/snapback]

Det var slik jeg forsto det å.

Lenke til kommentar

Jeg skulle til å poste samme artikkel. Nettopp lest talen hans, fantastisk godt skrevet/sagt. Han er inne på utrolig mye viktig, jeg tok meg selv i å nikke mens jeg leste.

Of course, it is for Norwegians to decide Norway’s path. As Ambassador, however, it is fairly within my concern that Norway actively addresses the question of our relationship; that intellectuals, politicians, business people, media, and ordinary Norwegians consider where and how we should go together in the future.  We cannot assume our relationship in the 21st century, we must choose it.

I believe my country’s choice is made and is clear: we want the strongest, closest partnership with Norway.  As you may recall, my President was the first world leader to call to congratulate Prime Minister Stoltenberg on his election victory and express our desire to maintain our historically close bilateral ties. 

Han vil ha sammarbeid, vi vanskeliggjør det faktisk slik situasjonen er i dag. US er verdens mektigste land, og jeg kan ikke tenke meg at et sammarbeid kan falle negativt ut. Vi har ikke noe å tape

Maintaining such a 21st century partnership will demand more of us than in the past.  We will have to work at it.  How?  To start, we must combat the dilution of our people-to-people ties.  Mutual understanding only comes through direct experience of one another.  Norway must appreciate that America is more than SUVs, Desperate Housewives, and Oprah. The U.S. must appreciate that Norway is more than sweaters, trolls and ski jumpers.
Enormt viktig.

Og ikke minst, jeg synes virkelig dette var en god tale med mye viktig, så dere for å unnskylde at dette mer blir en oppsamling av utdrag fra talen:

I have noticed sometimes, however, that skepticism of the U.S. now sometimes crosses over into outright anti-Americanism.  I hope Norwegians will resist a clichéd attitude that reflexively views the United States’ every action as motivated by some bad intent.  That is not right and it is not fair.  Of course the U.S. make mistakes, but they should not define us as a nation.  We should be credited for struggling with them openly and trying to fix them.
For all del, vi må respektere USA. Hvordan kan vi hate landet som gjennom Marshall-hjelpen hjalp oss på fote etter krigen? Hvordan? Det er jo håpløst. Om noen mot formidning heller ikke skulle like presidenten, så gir det faktisk ingen rett til å kritisere hele landet.
Lenke til kommentar

Jeg har alltid lurt litt på hvorfor så mange tror at vi kan leve trygt her i landet i fred og ro uten mektige venner og en skikkelig forsvarsallianse.

For meg virker det som at :

1) Vi vil aldri bli angrepet. (det eneste landet i verden som kan tenke slik er Island)

2) Kommer noen så kjeppjager vi de. (Hm, med hva da?)

Med mindre vi blir en atommakt så spørs det hvor mye vi har å si i verden. :)

Lenke til kommentar
Norge vil alltid være i England og USA's interessesfærer.

6175161[/snapback]

Naturlig nok, og det er noe vi må forholde oss til. Som ambassadøren nevneri talen sin er særlig nordområdene interressane både for dem og oss.

6175206[/snapback]

Og jeg vil tro at USA etc. vil foretrekke at Norge og ikke Russland har kontrollen i nord. Lettere å presse oss til samarbeid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...