2bb1 Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Hei. Er nå nødt å reinstallere XP på min bærbare (ikke spør hvorfor), men problemet er det at DVD-romen vil ikke lese av noen slags CD-er (cd/dvd), og jeg har ikke diskettstasjon. Er det mulig å installere XP på nytt uten dette? Kan man legge noen XP-filer eller noe sånt inn på min eksterne harddisk for så å koble den til den bærbare via USB? Mvh Torbjørn. Endret 24. mai 2006 av 2bb1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) USB cdrom og xp cd , sett bios til boot fra usb cdrom device . Har du extern HD (USB->IDE) kan du bare åpne denne og kople til en cdrom(IDE) internt i HD boksen. Endret 24. mai 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 USB cdrom og xp cd , sett bios til boot fra usb cdrom device .Har du extern HD (USB->IDE) kan du bare åpne denne og kople til en cdrom(IDE) internt i HD boksen. 6172595[/snapback] For de som ikke har en USB CD-rom da? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Hei. Er nå nødt å reinstallere XP på min bærbare (ikke spør hvorfor), men problemet er det at DVD-romen vil ikke lese av CD-er, og jeg har ikke diskettstasjon. Er det mulig å installere XP på nytt uten dette? Kan man legge noen XP-filer eller noe sånt inn på min eksterne harddisk for så å koble den til den bærbare via USB? Mvh Torbjørn. 6172559[/snapback] DvD-rom som ikke leser CD? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 DVD-rom som ikke leser noen slags CD-er i bokstavelig betydning (cd/dvd). Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) --Dobbelpost-- Endret 24. mai 2006 av 2bb1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Det er egentlig veldig enkelt . Windows XP's media kit kommer på cd . Mediet er bootbart. Du må ha et bootbart medie/device og støtte for det i maskinen. Floppy,PXE eller CD. (pxe krever RIS server) Moderne bioser kan i tillegg boote fra ub enheter slik at du kan benytte en extern cdron/dvdrom . Legg forholdene tilrette og du klarer det .... Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Hei igjen. Jeg har nå satt XP-cden i en annen maskin og delt selve "CD-romen" på nettverket. Men når jeg går inn på "Vis datamaskiner i arbeodsgruppen" og trykker på den stasjonære dataen hvor CD-ROMen er delt, kommer denne feilmeldingen opp: -------------------------------------------------------------------------------------------------- \\Stasjoner2 er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelse. Nettverksbanen ble ikke funnet. -------------------------------------------------------------------------------------------------- Hvordan kan jeg forandre på det slik at jeg kommer meg inn? Mvh Torbjørn Endret 25. mai 2006 av 2bb1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Du må isåfall map network drive med usernavn/passord fra den maskinen cdrommen er delt for tilgang . Ikke browse inn på maskinen . Eks. map som network drive med : maskinnavn\administrator adminpassord Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Du må isåfall map network drive med usernavn/passord fra den maskinen cdrommen er delt for tilgang .Ikke browse inn på maskinen . Eks. map som network drive med : maskinnavn\administrator adminpassord 6175277[/snapback] Akkurat det der forsto jeg ikke så mye av, men det viser seg nå at en kamerat av meg har en ekstern DVD-spiller, så jeg skal få låne den å se hvordan det går. Mvh Torbjørn. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Har du tilgang til en annen maskin som du kan koble din opp mot i nettverk kan du innstallere Windows Xp over nettverk. denne siden tar for seg en lignende innstalasjon av Windows XP Tablet PC Edition 2005. det er de samme trinnene å gjøre det på for "vanlig" xp... denne artikkelen er kanskje bedre.. se under Remote Installation Services omtrent på midten av siden.. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Når jeg trykker "Installer Windows XP" kommer denne feilmeldingen opp: Hvordan kan dette fikses? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Når jeg trykker "Installer Windows XP" kommer denne feilmeldingen opp: Hvordan kan dette fikses? 6176641[/snapback] som feilmeldingen sier så har du en nyere utgave av Windows innstalert på maskinen enn den du vil innstalere. For å bruke cd'n må du restarte maskinen og boote fra cd'n.. da skal det funke... Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Problemet er det at jeg ikke får bootet fra USB-porten. Var inn i BIOS nå nettop, og det eneste man kunne velge mellom var CD-rom, Hard Disk og Floppy (har ikke floppy, men den sto der). Endret 25. mai 2006 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Her er noen bilder fra BIOS: Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Problemet er det at jeg ikke får bootet fra USB-porten. Var inn i BIOS nå nettop, og det eneste man kunne velge mellom var CD-rom, Hard Disk og Floppy (har ikke floppy, men den sto der). 6177726[/snapback] hvorfor ikke prøve over et nettverk da? på en av linkene jeg gav så står det hvordan du skal lage en bootdisk som henter innstalasjonsfilene over nettverket.. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Problemet er det at jeg ikke får bootet fra USB-porten. Var inn i BIOS nå nettop, og det eneste man kunne velge mellom var CD-rom, Hard Disk og Floppy (har ikke floppy, men den sto der). 6177726[/snapback] hvorfor ikke prøve over et nettverk da? på en av linkene jeg gav så står det hvordan du skal lage en bootdisk som henter innstalasjonsfilene over nettverket.. 6177881[/snapback] Ja, men da kommer vell samme feilmeldingen som kom ista? Om at jeg har installert en nyere versjon av XP enn den som er på CD-en? Eller ka jeg boote fra nettverk?? Mvh Torbjørn. Endret 25. mai 2006 av 2bb1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Ja, men da kommer vell samme feilmeldingen som kom ista? Om at jeg har installert en nyere versjon av XP enn den som er på CD-en? Eller ka jeg boote fra nettverk?? som tidligere nevnt får du den feilmeldingen kun fordi du setter i innstalasjonsdisken mens windows kjører. Hvis du rebooter maskinen og starter opp fra cd/dvd-spilleren så slipper du den feilmeldingen... Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Hvordan booter man fra en portabel CD-rom som kommer inn gjennom USB? Evt. hvordan får jeg installert Home Edition? (Hvordan får man vekk feilmeldingen i post #12). Endret 26. mai 2006 av 2bb1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå