Håvard Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Hei. Har nylig instalert Fedora Core 5, kan derfor ikke så veldig mye. Jeg har 4 ntfs partisjoner jeg bruker i windows, og jeg trenger hjelp til å åpne de i Fedora. Kan noen gi en step_by_step forklaring på hvordan jeg skal få til dette? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Ta en titt på fedorafaq.org Der står det en guide. Dersom du trenger hjelp er det bare å spørre. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Bare skjekke at jeg ikke rissikerer å formatere partisjonene mine med det da Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg har ikke internett i Fedora Core, og får derfor ikke gjort det som står med Yum. Jeg kjører Fedora Core 5. Er det noen som vet om Yum er "innebygget" i den? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Yum følger med FC5 ja, dog ikke i akkurat den samme config'en som fedorafaq anbefaler. Hva mener du med ikke internett? Hvaslags forbindelse har du? Lenke til kommentar
Solow Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Der kyrsjo er ett eksempel på hvorfor jeg gikk fra fedora til ubuntu. Jeg måtte gjøre fedorafaq-greiene på nytt for hver nye kernel-oppdatering som skjedde så å si hele tiden. Dette var under Core 3, vet ikke om det er slik lengre. Var jeg deg trådstarter ville jeg heller satt opp en filserver, som kan nåes både fra windows og Fedora. Da kan du skrive til disken fra begge OS'ene. Skriving til NTFS fra linux er ikke å anbefale. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Der kyrsjo er ett eksempel på hvorfor jeg gikk fra fedora til ubuntu. Jeg måtte gjøre fedorafaq-greiene på nytt for hver nye kernel-oppdatering som skjedde så å si hele tiden. Dette var under Core 3, vet ikke om det er slik lengre. Var jeg deg trådstarter ville jeg heller satt opp en filserver, som kan nåes både fra windows og Fedora. Da kan du skrive til disken fra begge OS'ene. Skriving til NTFS fra linux er ikke å anbefale. 6203207[/snapback] Hva var det du måtte gjøre på nytt?!? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 Der kyrsjo er ett eksempel på hvorfor jeg gikk fra fedora til ubuntu. Jeg måtte gjøre fedorafaq-greiene på nytt for hver nye kernel-oppdatering som skjedde så å si hele tiden. Dette var under Core 3, vet ikke om det er slik lengre. Var jeg deg trådstarter ville jeg heller satt opp en filserver, som kan nåes både fra windows og Fedora. Da kan du skrive til disken fra begge OS'ene. Skriving til NTFS fra linux er ikke å anbefale. 6203207[/snapback] Jeg skal ikke skrive til ntfs, bare lese (har en del mp3 osv der).. Men jeg bør alså legge inn den configen fedora faq anbefaler? Er jo mulig, med å hente den i windows, og legge den på en minnepenn (fat32) Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 *bump* Noen som vet? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 Nå har jeg gjort som det står i Fedorafaq.org, men finner ikke diskene Noen som vil guide meg frem til de? Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Jeg testa ut FC5 her for ett par uker siden og må si at jeg ble ganske skuffet. Bortsett fra en veldig pen og inituiv installer og en pen Gnome-versjon synes jeg FC5 er sært. Sæølig mtp at de ikkes tøtter NTFS som default. Siste YUM er forsåvidt ganske ok, men jeg ville heller gått for OpenSUSE 10.1 Slick og brukt Gnome hvis det er den du liker. Nyeste YAST til Suse er glimrende mtp GUI-styrt konfigurering. Suse går nå over til Gnome på sin neste enterprise-distro, så vi får se om den etter hvert kommer som default i neste OpenSuse-distro også i stedet for KDE. Personlig foretrakk jeg KDEe i begynnelsen, men etter å ha installert Dropline Gnome for Slackware, kommer jeg definitivt til å holde meg til den en stund fremover.. (Selv om nyeste KDE 3.5 er veldig bra den og.. bare en ren visuell smaksak rett og slett..). Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 Nå skulle jeg ønske noen hadde en step-for-step guide til hvordan jeg mounta ntfs jeg da.. (det er s-ata, hvis det har noe å si) Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Nå skulle jeg ønske noen hadde en step-for-step guide til hvordan jeg mounta ntfs jeg da.. (det er s-ata, hvis det har noe å si) 6408118[/snapback] Har du sett på denne:http://www.manix-place.co.uk/ntfs.html Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Eller så er det mulig at denne siden kan hjelpe deg: http://www.linux-ntfs.org/. Lenke til kommentar
wil Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Vet ikke helt jeg, for nå er det lenge siden jeg holdt på med Fedora, men blir ikke Partisjonene automatisk mounta under installasjonen da? Under Slackware installasjonen blir man spurt om man vil mounte Windows partisjonene. Både NTFS og Fat, eneste man må gjøre for å få skrivertilgang til både Fat og NTFS partisjoner i Slackware er å legge til en linje i /etc/fstab. Da får man skrivertilgang til både NTFS og FAT32 partisjoner. Burde vel være det samme for Fedora også? Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Vet ikke helt jeg, for nå er det lenge siden jeg holdt på med Fedora, men blir ikke Partisjonene automatisk mounta under installasjonen da? Under Slackware installasjonen blir man spurt om man vil mounte Windows partisjonene. Både NTFS og Fat, eneste man må gjøre for å få skrivertilgang til både Fat og NTFS partisjoner i Slackware er å legge til en linje i /etc/fstab. Da får man skrivertilgang til både NTFS og FAT32 partisjoner. Burde vel være det samme for Fedora også? 6408322[/snapback] Jeg forventa det når jeg installerte FC5, men det skjedde ikke. Googlet så litt rundt og fant litt hjelp i fedorafaq og linux-ntfs.org. På linux-ntfs.org leste jeg at Fedora/RedHat som default ikke hadde støtte for ntfs av en eller annen grunn. Og dette gjaldt også nyeste FC5 etter hva jeg kunne se. Ble noe overrasket. Skjønner egentlig ikke hvorfor. Men men.. Slackware for min del heretter! Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 Jeg forventa det når jeg installerte FC5, men det skjedde ikke.Googlet så litt rundt og fant litt hjelp i fedorafaq og linux-ntfs.org. På linux-ntfs.org leste jeg at Fedora/RedHat som default ikke hadde støtte for ntfs av en eller annen grunn. Og dette gjaldt også nyeste FC5 etter hva jeg kunne se. Ble noe overrasket. Skjønner egentlig ikke hvorfor. Men men.. Slackware for min del heretter! 6408432[/snapback] Jeg har åpnet støtte.. Så lurer bare på hvordan jeg mounter de! Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Jeg forventa det når jeg installerte FC5, men det skjedde ikke.Googlet så litt rundt og fant litt hjelp i fedorafaq og linux-ntfs.org. På linux-ntfs.org leste jeg at Fedora/RedHat som default ikke hadde støtte for ntfs av en eller annen grunn. Og dette gjaldt også nyeste FC5 etter hva jeg kunne se. Ble noe overrasket. Skjønner egentlig ikke hvorfor. Men men.. Slackware for min del heretter! 6408432[/snapback] Jeg har åpnet støtte.. Så lurer bare på hvordan jeg mounter de! 6409190[/snapback] Har du prøvd å reboote for å se om de nå blir funnet av hotplug'en når maskina starter opp? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Har du prøvd å reboote for å se om de nå blir funnet av hotplug'en når maskina starter opp? 6409286[/snapback] Jepp.. Jeg må mounte de.. Men er ikke helt sikker på hvordan... Men neste gang jeg skal formatere hele den disken, hiver jeg inn SuSE i stede for Fedora... Men det kan jo bli en stund til.. så jeg ville gjærne hatt NTFS diskene mine da.. Endret 29. juni 2006 av Hrisebro Lenke til kommentar
wil Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Hei igjen. Prøv å legg til denne linja i /etc/fstab: /dev/hda5 /mnt/win-d ntfs umask=0222 1 0 du må legge inn den partisjonen som du har ntfs partisjonen din på. Så det her er bare et eksempel. Husk at du må lage en mappa under /mnt som linker til partisjonen du vil mounte. lag en mappa under /mnt som heter f. eks win-d. Sånn at den mountes under /mnt/win-d Jaja det står ganske godt forklart her, så du skal nok klare det. Husk bare at når du har lagt inn den linja og selvfølgelig gjort de endringene på linja slik den blir tilpassa den partisjonen du vil mounte osv. Så må fstab lagres og du må restarte maskina. Da først får du vite om partisjonen blir mounta riktig eller ikke. når det står umask=0222 så betyr det at den har fått skrivertilgang. Uannsett. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå