Gå til innhold

Kjøp/salg over dammen

Anbefalte innlegg

Halla alle sammen!

Vell, jeg lurer på hvordan det blir hvis jeg kjøper ting fra USA? Altså, ting er myyyyye billigere der. Hvis jeg f. eks. skal kjøpe et skjermkort derfra, hvordan blir det med transport og betaling? Kommer det i oppkrav i Posten i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Halla alle sammen!

Vell, jeg lurer på hvordan det blir hvis jeg kjøper ting fra USA? Altså, ting er myyyyye billigere der. Hvis jeg f. eks. skal kjøpe et skjermkort derfra, hvordan blir det med transport og betaling? Kommer det i oppkrav i Posten i Norge?

6172397[/snapback]

Hei!

Om de sender det som oppkrav må du spørre butikken om. Men husk at frakt, og 25% merverdiavgift og 175 kr i gebyr gjør det en god del dyrere.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Halla alle sammen!

6172397[/snapback]

Hei!

Om de sender det som oppkrav må du spørre butikken om. Men husk at frakt, og 25% merverdiavgift og 175 kr i gebyr gjør det en god del dyrere.

Hilsen,

efikkan.

6172708[/snapback]

Å, må man betale merverdiavgift på "importerte" varer også? :(

Lenke til kommentar
Gebyret er vel 80,- dersom du lar Posten ta seg av fortollingen, ikke 175,-

Prisen du betaler i utlandet skal være uten det landets moms og så betaler du i stedet moms i Norge.

6173156[/snapback]

For varer over 1000 kr er det 175 kr, for under er det 85 kr. Jeg har brev fra Posten der det står i.
Lenke til kommentar

En av grunnene til at ting er billigere i utlandet er at de ikke voldtar forbrukerene med > 30% skatt for paa inntekt for deretter aa kreve 25% moms av det du maatte finne paa aa bruke de resterende kronene paa. Og om du ser paa nettbutikker er vanligvis den lokale momsen ikke inkludert. I USA er det slik at ting du kjoeper paa nettet utenfor den staten du bor i slipper du aa betale moms paa saa lenge forhandleren ikke har en butikk i staten din. Og om det er moms i prisen, saa er den rundt 6-8 prosent avhengig av stat, saa det er ikke saa mye som faller bort.

Saa naar du maa betale norsk moms paa import faller mye av det du sparer bort...

-

Per Christian

Lenke til kommentar
En av grunnene til at ting er billigere i utlandet er at de ikke voldtar forbrukerene med > 30% skatt for paa inntekt for deretter aa kreve 25% moms av det du maatte finne paa aa bruke de resterende kronene paa. Og om du ser paa nettbutikker er vanligvis den lokale momsen ikke inkludert. I USA er det slik at ting du kjoeper paa nettet utenfor den staten du bor i slipper du aa betale moms paa saa lenge forhandleren ikke har en butikk i staten din. Og om det er moms i prisen, saa er den rundt 6-8 prosent avhengig av stat, saa det er ikke saa mye som faller bort.

Saa naar du maa betale norsk moms paa import faller mye av det du sparer bort...

-

Per Christian

6173242[/snapback]

Ja det stemmer. Og om det da blir garantisak i tillegg så er det ikke enkelt.
Lenke til kommentar

Garantien står vel produsenten for, og ikke forhandler?

Med mindre man snakker om feks. pcer som er montert av forhandler da..

Men her vil jeg tro at produsentens garanti på de enkelte komponentene

fortsatt skulle gjelde.

Dessuten trodde jeg varer som koster mindre enn 200.- var tollfri..

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Ikke alle merker som overholder verdensgaranti. Om det ikke er lokal forhandler maa du selv staa for frakt og greier vanligvis. Og aa sende varen tilbake over dammen igjen tar ihvertfall tak i det lille man sparer :-)

Men om du holder deg under grensa ja, ink. frakt, saavidt jeg har skjoent. Bor i USA saa norske tollregler har interessert meg minimalt de siste 5 aarene. Tror det eneste landet med toll-nazi-velde stoerre enn Norge er Australia :-) "NO CHEAP GOODS FOR YOU!"

Lenke til kommentar

Det skal ikke være superbillig å bestille alle varer fra utlandet. Momssystemet er der like mye for å beskytte norske forhandlere mot å miste alle kundene sine til amerikanske nettsteder.

Amerikanske priser er lave pga mange ting. Folk tjener f.eks. såvidt halvparten av vår lønn. Dermed koster alt av vanlige ting også halvparten, ellers ville jo 80% av amerikanerne sitte uten hus og bil og mat.

Ellers ville f.eks. bedrifter som Tine eller grønnsakshandler kjøpe ALT av råvarer fra Tyskland og andre billigland, og dermed ville alle våre norske gardsbrukere miste all inntekten sin.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Det skal ikke være superbillig å bestille alle varer fra utlandet. Momssystemet er der like mye for å beskytte norske forhandlere mot å miste alle kundene sine til amerikanske nettsteder.

Eh, om den norske momsen var like lav som den utenlandske momsen ville det ikke vaere noen prisforskjell aa beskytte seg mot. Moms er rett og slett en inntjeningspost i statsbudsjettet.

Amerikanske priser er lave pga mange ting. Folk tjener f.eks. såvidt halvparten av vår lønn. Dermed koster alt av vanlige ting også halvparten, ellers ville jo 80% av amerikanerne sitte uten hus og bil og mat.

Kylling/egg diskusjon :-) Om det var lavere moms i Norge kunne loenningene vaere lavere fordi varer ville vaere billigere.

Men fordi staten tilbyr kjekke ting som sykehus-koer, og hjemmehjelp 1 gang i uka til enslige eldre er det greit aa betale masse skatt og moms. Okok, jeg skal stoppe kveruleringa - den Norske staten gjoer mye bra med skattepengene og moms pengene. Den diskusjonen kan vi ta andre steder :-)

-

Per Christian

Lenke til kommentar
Tro meg, du har ikke lyst å måtte betale 2000 dollar for å få fiksa foten din hvis du brekker den, og oppleve at sykehusene nekter å ta imot deg hvis du ikke har penger nok.

6176083[/snapback]

Emergency rooms vil aldri avvise deg. Det er faktisk et av de stoerre problemene i USA. De som ikke har forsikring venter saa lenge med enkle problemer at dem blir saa syke at dem ender opp der. Som i Norge er det ogsaa offentlige og private sykehus som opererer forskjellig.

Har faktisk erfaring der... Endte opp med operasjon i USA, og slik "Insurance Card for member of the Norwegian National Insurance Scheme" kortert sa, ringte dem den Norske Ambasaden som sa "nei, han der kjenner vi ikke til", og jeg endte opp med aa maatte betale $5000 selv, som faens folketrygda for utenlandssaker lett ikke gidder aa betale meg tilbake selv om jeg fremdeles betaler 8% skatt til Norge for aa dekke slikt. Mye nyttig ja.

http://www.nchc.org/facts/coverage.shtml og

http://www.usatoday.com/money/industries/h...unch-digest.htm

har forresten tonnevis av materiale for USA hatere.

Lenke til kommentar

Vell skal vi se da.

Saken er den, at jeg ble tilbudt et 7900 GS grafikkort fra USA, til den nye Inspiron 9400 laptopen min. Jeg har snakket med selgeren, han sier at han kan selge det for 400$ (inkl. frakt), noe som er ca. 3000 norske kroner.

Han sier også : "I would also mark the card as a warantee replacement so that you don't have to pay tax on it." Men nå vet ikke jeg om Norges skattemyndigheter eller whatever, tillatter dette? Spesielt med tanke på at varen blir solgt av en privatperson i USA...

Uansett, jeg lurer også på hvordan det blir med toll? Må jeg betale flere tusen kroner i toll eller er det billig?

Lenke til kommentar

Mente ikke aa antyde at du var USA hater :-) Bare mye god informasjon for andre som ramler innom traaden.

Tilbake til det opprinnelige spoersmaalet: Du maa vanligvis betale med kredittkort naar du handler i nettbutikker. Du kan ikke betale oppkrav for varer fra utlandet. Kun toll/moms saken som kan betales lokalt. Dermed dukker et annet problem opp - en del websjapper i utlandet vil ikke godta betaling med (for dem) utenlandske kreditt kort.

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Vell skal vi se da.

Saken er den, at jeg ble tilbudt et 7900 GS grafikkort fra USA, til den nye Inspiron 9400 laptopen min.  Jeg har snakket med selgeren, han sier at han kan selge det for 400$ (inkl. frakt), noe som er ca. 3000 norske kroner.

Han sier også : "I would also mark the card as a warantee replacement so that you don't have to pay tax on it."   Men nå vet ikke jeg om Norges skattemyndigheter eller whatever, tillatter dette? Spesielt med tanke på at varen blir solgt av en privatperson i USA...

Uansett, jeg lurer også på hvordan det blir med toll? Må jeg betale flere tusen kroner i toll eller er det billig?

6177275[/snapback]

En ting til jeg lurer på i tillegg til dette. Vil et grafikkort fra USA, passe inn i en norsk laptop? (7900 GS grafikkort)

Endret av Cookie1
Lenke til kommentar
^^ går sikkert bra....

er jo ikke lov... men norske myndigheter baserer seg sannsyneligvis på at folk ikke jukser med slike ting og de har jo heller ikke mulighet for å sjekke om det stemmer eller ikke:P

6177602[/snapback]

Hmm...hva skjer hvis de oppdager det da?

BTW, hvor mye vil tollen ca. komme på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...