Kimius Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 storebror har i lengre tid brukt ettermiddagen sin på å mase hull i hodet mitt angående det å få fikset en pc uten lyd. første tanke var BeQuiet, men dette ble for omfattende, så det ble med å prøve diverse andre metoder for å minke lydnivået, blant annet bytting av vifter, og fjerning av dem som kan nappes ut. nå har vi gått grundig til verks, og fått vekk GPU og chipsetviften, samt byttet CPU viften til en svær og treg en, som ikke bråker så mye. kabinettviften er også vekk. harddisken er bokset inn med støydempere også så nå sitter jeg her og hører klaging angående PSU viften, og dens utålelige bråking. så dermed er det blitt foreslått å skaffe en vifteløs PSU, sånn at det ikke blir mer støy i den enden. men dette skaper da et aldri så lite problem: psu viften er den eneste som får noen form for gjennomstrømning i kabinettet hans nå, og med en vifteløs erstatning blir det ingen i det hele tatt. derfor tenkte jeg at jeg skulle spørre guruene her i gården: tror dere at varmeutviklingen i maskinen hans blir så gale at en kabinettvifte må på plass uansett, og hvis så, blir det verdt å bruke over 1k kroner på en slik "oppgradering" med tanke på støyreduksjon? maskinen bruker en XP 2200 cpu, som er omtrent det eneste som lager varme inni der. gfx er et PCI kort, uten så mye som stock ribbe, lydkort er integrert og harddisk lager ikke særlig til varme anyway. riktignok skal det oppgraderes med et AIW kort eller et G4 + PCI tuner, men varmeutviklingen inni der kan ikke være all verden. jeg hadde i hodet at hvis det ble for varmt, kunne jeg bare kjøpe en 9dB vifte fra microplex og stappe den inni kabinettet, men om den blir nødvendig, hadde det ikke vært like greit å bare bytte med den som står i nåværende PSU og bli ferdig med det? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 jeg vil tro at du må ha ett eller annet som sørger for litt luftutbytting der inni uansett, ellers vil jo tempen i kabinettet bare øke. Bytt ut vifta i PSU førs, det koster jo ikke mye. Hvis det ikke er akseptabelt, så kan du vurdere dyrere løsninger Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 jeg vil tro at du må ha ett eller annet som sørger for litt luftutbytting der inni uansett, ellers vil jo tempen i kabinettet bare øke. Bytt ut vifta i PSU førs, det koster jo ikke mye. Hvis det ikke er akseptabelt, så kan du vurdere dyrere løsninger 6171705[/snapback] Hadde en MGE PSU på 500 watt med 2 80mm`ere de laget noe fryktelig med lyd så jeg skrudde opp psuen og klippte kabeln, forlenga den og satt den i en zalman viftestyring på 5 volt. funka som bare det. mye billigere og du kan sette opp hastigheten om du spiller Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Bytt til en psu med 120mm vifte og mulighet til å stille hastigheten på vifta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå