Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kablet nettverk. Hvordan øke ytelsen?

Anbefalte innlegg

Jeg har et enkelt lite hjemmenettverk:

En stasjonær og to bærbare. Dette er knyttet sammen i en 100mbits switch.

Problemet mitt er at når jeg kopierer frem og tilbake på nettverket,

utnytter jeg sjelden mer enn 30-40% av kapasiteten.

Alle maskiner har WinXP Pro, og 100mbits nettverkskort. Bruker CAT5 kabler

som er skjermet, og ikke lenger enn nødvendig.

Jeg har slått av en feature i WinXP som "gjemmer unna" 20%, men er ikke sikker

på om det hjelper på nettverkshastigheten.

Noen som har tips om hvordan jeg kan øke ytelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøvd med en stor fil? du skal jo i teorien klare i overkant av 10MB/s (jeg har klart det og vel så det på min smcrouter). erdet mange små filer så blir nok ikke hastigheten så høy. jeg bruker vanlige uskjermede cat5kabler på 15m tror jeg det er =)

Lenke til kommentar

Hvordan overfører du filene i windows? Windows sin smb klient/server er ikke av det helte store kaliberet, slik at det er sjelden man kommer over 60-70%. Derimot hvis man setter opp en ftp server og overfører vil det gå meget raskere.

Jeg har desverre ikke noe bevis på dette annet enn hva jeg selv ser v.h.a bandwith monitor.

Lenke til kommentar

Om pc'ene er litt eldre, så kan nettverkskortet også ha ganske mye å si... På en gammel AMD Athlon 1,2Ghz økte jeg hastigheten fra rundt 30% til 70-80% ved å bytte til bedre nettverkskort.

Mange av de rimligere nettverkskortene bruker maskinens egen cpu til å utføre beregninger, mens de litt dyrere har dette innebygd og belaster derfor ikke maskinen i noen stor grad.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Jeg har et MSI KT4 Ultra HK med AMD XP2200+ og bruker et Jensen 10/100 nettverkskort som går på 100mbit Full Duplex.

I et annet nettverk kommer jeg over 50% ytelse, men her hjemme

kommer jeg fortsatt ikke over 30-40% av kapasiteten.

Jeg har prød FTP overføring lokalt, og jeg får riktig nok litt større hastighet, men det er minimalt.

Vil det gi meg bedre resultat om jeg går over til 1000mbit kort i alle ender?

Går til innkjøp av en 1000mbit managed switch snart pga LAN aktiviteter.

Lenke til kommentar

Høyere overføring får du nok garantert, mye på grunn av en sprek switch, men også endel pga nytt nettverkskort.

Hvordan er det med hardiskene dine? Er de veldig fragmenterte kan dette også ha en innvirkning på overføringshastigheten. Spesielt hvis det er endel programmer som driver og skriver/leser av disken konstant.

Lenke til kommentar

Diskene i den stasjonære er maxtor 160GB IDE 7200 RPM og Maxtor 300GB SATA2.

I de bæarbare sitter det 7200RPM disker på 40GB... det er nok da mye mulig at det er disse som bremser en del, men allikevel synes jeg det er meget merkelig at det bremser så mye som det gjør. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...